پزشکی

پاسخ به پرسش های رایج درباره سقط جنین

سقط جنین می تواند یک تجربه آسیب زا باشد و ممکن است احساس از دست دادن، غمگینی، اضطراب یا افسردگی داشته باشید. این احساسات همیشه بلافاصله بعد سقط جنین اتفاق نمی‌افتند و می‌توانند روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بعد ظاهر شوند.در ادامه مطلب ما سعی کردیم به پرسش های رایج درباره سقط جنین پاسخ دهیم.

سوالات رایج درباره سقط جنین

سیکل قاعدگی پس از سقط جنین

همه افراد متفاوت هستند، اما شما می توانید انتظار داشته باشید که قاعدگی شما در عرض ۴ تا ۸ هفته پس از سقط جنین بازگردد. تخمک گذاری معمولا قبل از آن اتفاق می افتد، بنابراین باردار شدن بعد از سقط در عرض چند هفته امکان پذیر است.

پس از بازگشت قاعدگی، هیچ دلیل پزشکی برای به تاخیر انداختن تلاش برای بارداری موفق پس از سقط وجود ندارد. با این حال، پزشکان معمولا توصیه می کنند تا زمانی که علائم سقط جنین مانند خونریزی یا درد به طور کامل متوقف نشده است، از رابطه جنسی خودداری کنید.

آیا بعد از سقط جنین احتمال بارداری بیشتر است؟

در گذشته، گاهی اوقات به افراد توصیه می شد که ۶ ماه صبر کنند تا شانس بارداری پس از سقط جنین بهبود یابد. با این حال، تا زمانی که علائم سقط جنین متوقف شده است، هر زمان که احساس آمادگی کردید، بی خطر است که برای بچه دار شدن تلاش کنید.

همچنین راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به تقویت باروری و آماده‌سازی بدن برای بارداری در صورت تلاش مجدد کمک کنید، از جمله خوردن مواد مغذی مناسب.

آیا احتمال سقط دوم بعد از سقط اول بیشتر است؟

در حالی که سقط جنین شایع است – بین ۱۰٪ تا ۲۰٪ از حاملگی ها تأثیر می گذارد – بیشتر افراد می توانند پس از سقط جنین بارداری سالمی داشته باشند.

سقط جنین های متعدد بسیار نادر است و کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر ۳ بار یا بیشتر حاملگی را پشت سر هم از دست می دهند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای بررسی علت سقط جنین برای شما فرستاده شوند. با این حال، علت سقط مکرر در حدود ۵۰ درصد موارد ناشناخته است.

اگر نگران هستید، با یک پزشک صحبت کنید، به خصوص اگر فکر می کنید عوامل خطری برای سقط جنین دارید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

سن – با افزایش سن، تعداد و کیفیت تخمک های شما کاهش می یابد و مشکلات اسپرم نیز می تواند با افزایش سن شریک زندگی شما افزایش یابد.
عوامل سبک زندگی – مانند استرس، چاقی و سیگار کشیدن
کار با فلزات سنگین و برخی آفت کش ها
کار با پرتوهای با دوز بالا اسکن های اولتراسوند، اشعه ایکس پزشکی و دستگاه های اشعه ایکس فرودگاهی در این دسته قرار نمی گیرند و در دوران بارداری بی خطر هستند.

بارداری در چه سنی احتمال سقط را بیشتر میکند؟

بارداری در چه سنی احتمال سقط را بیشتر میکند؟

آخرین آمار نشان می دهد که خطر سقط جنین بر اساس سن به شرح زیر است:

۴۵ سال و بالاتر – ۹۳٪
۴۰-۴۴ سال – ۵۱٪
۳۵-۳۹ سال – ۲۵٪
۳۰-۳۴ سال – ۱۵٪
۲۵-۲۹ سال – ۱۲٪
۲۰-۲۴ سال – ۱۱٪
۱۹ سال و کمتر – ۱۳٪

چگونه خطر سقط جنین را در اوایل بارداری کاهش دهیم؟

در اوایل بارداری، شایع ترین علت شناخته شده سقط جنین، مشکلات ژنتیکی (ناهنجاری های کروموزومی) است که مانع از رشد مناسب کودک شما (جنین) می شود – و نمی توان از آنها جلوگیری کرد.

اغلب، دلیل سقط جنین ناشناخته است – بنابراین باز هم، هیچ کاری برای جلوگیری از وقوع آن نمی‌توان انجام داد.

اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر سقط جنین انجام دهید، از جمله:

رفتن به ملاقات پزشک و سایر قرارهای پزشکی و پیروی از توصیه هایی که پزشکان یا ماماها به شما داده اند
قبل از بارداری مطمئن شوید که وزن مناسبی دارید – در حالت ایده آل، شاخص توده بدنی یا BMI شما باید بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ باشد.

مدیریت افزایش وزن در صورت اضافه وزن یا چاق شدن در دوران بارداری – با یک پزشک در مورد چگونگی انجام ایمن این کار در بارداری صحبت کنید.

اجتناب از استعمال دخانیات یا استفاده از داروهای خطر ساز در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری و قبل از اقدام به بارداری

اجتناب از برخی غذاها در دوران بارداری، از جمله برخی از پنیرها و گوشت های خام یا پخته شده

ورزش منظم

اجتناب از عفونت هایی که می تواند به کودک شما آسیب برساند، مانند سرخجه – می توانید با واکسینه شدن قبل از بارداری از خود در برابر سرخجه محافظت کنید.

مدیریت هر گونه شرایط پزشکی که خطر سقط جنین را افزایش می دهد، مانند دیابت

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا