پزشکی

درمان های موثر برای بیماری کبد چرب

بهترین درمان های خانگی برای کبد چرب

بیماری کبد چرب وضعیتی است که باعث می شود با گذشت زمان چربی در کبد جمع شود.بیماری کبد چرب دو نوع دارد: الکلی و غیرالکلی. بیماری کبد چرب الکلی در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می شود. بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مربوط به مصرف الکل نیست.

اگرچه علت  کبد چرب ناشناخته است ، اما بیشتر در افرادی مشاهده می شود که:

چاقی
دیابت نوع ۲
کلسترول بالا
فشار خون بالا
در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان NAFLD موجود نیست. رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از جمله روشهای موثر برای درمان این بیماری است.

بنابراین ، چه نوع رژیم های غذایی و تغییر سبک زندگی می توانند با این شرایط مفید باشند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید.

درمان های طبیعی برای بیماری کبد چرب

اگر NAFLD دارید ، به خاطر داشته باشید که همه رژیم های غذایی و مکمل ها برای کبد شما سالم نیستند. مهم است که قبل از امتحان ، در مورد هر روش درمانی جایگزین با پزشک صحبت کنید.

۱- اضافه وزن خود را از دست دهید

راهنمای سال ۲۰۱۷ انجمن آمریکایی مطالعه بیماریهای کبد (AASLD) ، کاهش وزن را به عنوان بخشی مهم در بهبود پیشرفت و علائم NAFLD شناسایی می کند.این راهنما توصیه می کند افراد مبتلا به NAFLD برای کاهش تجمع چربی در کبد بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند.

بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن این است که با گذشت زمان قدم های کوچکی به سمت هدف خود بردارید. کم خوری و رژیم های غذایی غالباً پایدار نیستند و ممکن است برای کبد سخت باشد.

قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن ، مهم است که با مشاور تغذیه صحبت کنید تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر. یک متخصص تغذیه می تواند یک برنامه غذایی را برای کمک به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن و انتخاب مواد غذایی مغذی تهیه کند.

بهترین درمان های خانگی برای کبد چرب۲-رژیم مدیترانه ای را امتحان کنید

تحقیقات سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای حتی بدون لاغری می تواند به کاهش چربی کبد کمک کند.

رژیم مدیترانه ای همچنین به درمان بیماری هایی که معمولاً با NAFLD مرتبط هستند کمک می کند ، از جمله کلسترول بالا ، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲٫

این برنامه غذایی بر روی انواع غذاهای گیاهی از جمله میوه ها و سبزیجات و حبوبات تازه به همراه چربی های سالم تمرکز دارد. در اینجا یک مرور مختصر از مواد غذایی است که باید تمرکز کنید:

میوه ها و سبزیجات. هدف شما خوردن انواع است: توت ، سیب ، پرتقال ، موز ، خرما ، انجیر ، خربزه ، سبزیجات برگ دار ، کلم بروکلی ، فلفل ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، کدو ، خیار ، بادمجان و گوجه را امتحان کنید.
حبوبات سعی کنید لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس ، حبوبات و نخود را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
چربی های سالم از روغن های سالم مانند روغن زیتون بسیار بکر استفاده کنید. آجیل ، دانه ها ، آووکادو و زیتون نیز حاوی غلظت بالایی از چربی های سالم هستند.
ماهی و گوشت بدون چربی. هفته ای دو بار ماهی را انتخاب کنید. تخم مرغ و مرغ بدون چربی ، مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست ، در حد متوسط ​​خوب است.
غلات کامل غلات و غلات فرآوری نشده مانند نان گندم سبوس دار ، برنج قهوه ای ، جو دوسر کامل ، کوسکوس ، ماکارونی گندم کامل یا کینوا مصرف کنید.

۳-برای درمان کبد چرب ،قهوه بنوشید

طبق تحقیقات ۲۰۱۶ Trust Source ، قهوه مزایای محافظتی زیادی برای کبد دارد. به طور خاص ، تولید آنزیم های کبدی را تحریک می کند که اعتقاد دارند برای مقابله با التهاب است.

همان تحقیقات گزارش داد که در میان افراد مبتلا به NAFLD ، مصرف منظم قهوه آسیب کلی کبدی را کاهش می دهد.

هدف شما این است که روزانه دو تا سه فنجان قهوه بنوشید تا خطر بیماری کبد را کاهش دهید. قهوه سیاه بهترین گزینه است ، زیرا هیچ چربی یا قند اضافه شده ای ندارد.

۴- فعال شوید

طبق تحقیقات سال ۲۰۱۷ ، NAFLD اغلب با یک سبک زندگی بی تحرک همراه است. علاوه بر این ، شناخته شده است که عدم تحرک در سایر شرایط مرتبط با NAFLD نقش دارد ، از جمله بیماری قلبی ، دیابت نوع ۲ و چاقی.

در صورت داشتن کبد چرب مهم است که فعال باشید. طبق دستورالعمل های فعالیت بدنی خوب حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در هفته است.

این حدود ۳۰ دقیقه ، ۵ روز در هفته است. برای ورزش کافی لزوماً نباید ورزش کنید یا حتی به باشگاه بروید. می توانید ۵ روز در هفته ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید.

همچنین شما می توانید آن را به دو پیاده روی سریع ۱۵ دقیقه ای ، دو بار در روز ، ۵ روز در هفته تقسیم کنید.

برای شروع ورزش ، سعی کنید فعالیت بدنی متوسط ​​را در برنامه روزانه خود بگنجانیددر این دستورالعمل ها همچنین توصیه می شود مدت زمانی را که در طول روز نشسته اید کاهش دهید.

۵- برای درمان کبد چرب حواستان به قند غذاها باشد

قندهای غذایی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد کبد چرب ارتباط دارند. تحقیقات سال ۲۰۱۷ توضیح می دهد که چگونه این قندها در تجمع چربی در کبد نقش دارند.

عاملان اصلی شامل غذاهای فروشگاهی و فرآوری شده تجاری هستند ، مانند:

خوراکی های پخته شده ، مانند کیک ، کلوچه ، دونات ، شیرینی و پای
آب نبات
بستنی
غلات شیرین
نوشیدنی های ورزشی
نوشیدنی های انرژی زا
محصولات لبنی شیرین ، مانند ماست های با طعم
برای شناسایی اینکه آیا یک غذای بسته بندی شده حاوی شکر اضافه شده است ، لیست مواد موجود در بسته بندی محصول را بخوانید.

قندهای دیگری که معمولاً به محصولات غذایی اضافه می شوند عبارتند از:

شکر نیشکر
شربت ذرت با فروکتوز بالا
شیرین کننده ذرت
کنسانتره آب میوه
عسل
شربت

روش دیگر برای تشخیص میزان قند در یک ماده غذایی ، خواندن برچسب حقایق تغذیه ای و بررسی تعداد گرم قند موجود در یک وعده برای آن ماده است – هرچه پایین تر ، بهتر است.

درمان کبد چرب۶-کلسترول خون را پایین بیاورید

طبق تحقیقات ۲۰۱۲Trusted Source ، NAFLD مدیریت کلسترول به تنهایی برای بدن شما را دشوار می کند. این می تواند NAFLD را بدتر کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

سعی کنید مصرف برخی از چربی ها را برای کنترل کلسترول و درمان NAFLD محدود کنید. چربی هایی که باید از آنها اجتناب شود:

چربی های اشباع شده این موارد در گوشت ها و محصولات لبنی پرچرب یافت می شوند.
چربی های ترانس. چربی های ترانس اغلب در محصولات پخته شده فرآوری شده ، کراکرها و غذاهای سرخ شده یافت می شوند.
بسیاری از تغییراتی در سبک زندگی ذکر شده در بالا – از جمله کاهش وزن ، تحرک و اتخاذ یک رژیم مدیترانه ای – همچنین می تواند به شما در کنترل کلسترول کمک کند. پزشک همچنین ممکن است برای کلسترول بالا دارو تجویز کند.

۷- مکمل امگا ۳ را امتحان کنید تا کبد چرب شما درمان شود

برخی از انواع چربی ها می توانند برای سلامتی شما مفید باشند. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های اشباع نشده چندگانه هستند که در غذاهایی مانند ماهی های روغنی و برخی مغزها و دانه ها یافت می شوند. شناخته شده است که آنها دارای مزایایی برای سلامت قلب هستند و برای افراد مبتلا به NAFLD توصیه می شود.

بررسی مطالعات ۲۰۱۶ نشان می دهد که مصرف مکمل امگا ۳ می تواند باعث کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول شود.

در بررسی ، دوزهای روزانه امگا ۳ از ۸۳۰ تا ۹۰۰۰ میلی گرم بود. با پزشک خود در مورد مقدار مصرف خود صحبت کنید.

۸- از تحریک کننده های کبد خودداری کنید

برخی از مواد می توانند استرس اضافی را بر کبد شما وارد کنند. برخی از این مواد شامل الکل ، داروهای بدون نسخه و برخی ویتامین ها و مکمل ها هستند.

علاوه بر این ، قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه ، ویتامین یا مکمل با پزشک یا داروساز صحبت کنید ، زیرا اینها می توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند.

۹-در مورد مکمل های ویتامین E از پزشک خود بپرسید

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از کبد چرب را کاهش دهد. با توجه به بررسی ۲۰۱۸ منابع معتبر ، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چه کسی و چگونه می تواند از این روش درمانی بهره مند شود لازم است.

خطرات مرتبط با این روش درمانی وجود دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا ویتامین E برای شما مناسب است و آیا می تواند به NAFLD شما کمک کند یا خیر.

۱۰-گیاهان و مکمل ها برای درمان کبد چرب

یک بررسی ۲۰۱۸ از مطالعات منابع معتبر گیاهان ، مکمل ها و ادویه هایی را که به عنوان درمان های جایگزین NAFLD استفاده شده اند ، شناسایی کرد. ترکیباتی که تأثیر مثبتی بر سلامت کبد دارند شامل زردچوبه ، خار مریم، رسوراترول و چای سبز است.

به خاطر داشته باشید که اینها درمان های پزشکی تایید شده برای NAFLD نیستند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. مهم است که قبل از مصرف هر گونه گیاهان و مکمل های NAFLD با پزشک خود صحبت کنید.

درمان های پزشکی برای کبد چرب چیست؟

در حال حاضر هیچ روش درمانی پزشکی تأیید شده ای برای NAFLD وجود ندارد ، اگرچه برخی از آنها در حال پیشرفت هستند.

یکی از این روش های درمانی ، پیوگلیتازون است ، دارویی که به طور معمول برای دیابت نوع ۲ تجویز می شود. راهنمای AASLD 2017 پیشنهاد می کند که پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا و بدون دیابت نوع ۲ کمک کند.

برای درک ایمنی و اثربخشی طولانی مدت این روش درمانی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در نتیجه ، این دارو فقط برای افرادی که NASH تأیید شده دارند توصیه می شود.

خط آخر درباره کبد چرب:

در حال حاضر شیوه زندگی و تغییر رژیم غذایی موثرترین گزینه درمانی برای کبد چرب هستند. کاهش وزن ، تحرک بدنی ، کاهش قند ، داشتن رژیم غذایی سالم و نوشیدن قهوه از جمله راه هایی است که می تواند به بهبود علائم مرتبط با NALFD کمک کند.اگر این بیماری را دارید ، حتماً با دکتر خود همکاری نزدیک کنید تا یک برنامه درمانی شخصی و مناسب برای شما تهیه کند.

[تعداد: 1   میانگین: 4/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا