جالبه ؛)

خواب خوب با رعایت این نکات

خواب خوب با رعایت این نکات

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((خواب خوب با رعایت این نکات)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

به‌طور طبیعی بدن به یک ریتم منظم برای خوابیدن و بیدار شدن عادت می‌کند و رعایت این نظم به راحت‌تر خوابیدن کمک می‌کند.آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند که در صورت امکان از مصرف داروهایی که با تجویز پزشکان برای خواب مغایرت دارند، از قبیل داروهای قلب، فشارخون یا آسم و نیز درمان‌هایی که برای سرماخوردگی، سرفه و حساسیت مصرف می‌شوند، خودداری کنید.

خواب خوب شبانه با رعایت این نکات
خواب خوب شبانه با رعایت این نکات

روش هایی برای کمک به خواب راحت شبانه 

۱٫ ساعت خواب خود را مشخص کنید

حتماً باید در ۲۴ ساعت زمانی را برای خواب در نظر گرفت. ما از مردم می‌خواهیم که خود را عادت بدهند سر زمان‌های مقرری بخوابند و از خواب بیدار شوند. چاره کار این است که خوب بخوابید و در طول روز احساس خستگی نکنید.

برای این منظور هر شب در ساعت مقرری به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مقرری از خواب بلند شوید. با این عادت منظم می‌توانید چرخه شبانه‌روزی یا اصطلاحاً ساعت زیستی بدن خود را تنظیم کنید. که در نتیجه عملکرداعضای داخلی بدن شما تنظیم می‌شود.

۲٫وقت خود را در رختخواب هدر ندهید

هر چه سن شما بیشتر می‌شود، نیاز شما به خواب کمتر می‌شود. نوزادات تا ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند. اما این مدت زمان خواب تا ۱۰ سالگی به نصف می‌رسد و هیچ یک از متخصصان مدت زمان خاصی را برای خواب افراد بالغ، توصیه نمی‌کند. مقدار متوسط خواب ۷ یا ۸ ساعت در شبانه روز است که برخی با حداقل ۵ ساعت خواب هم راضی هستند. برخی افراد هم تا ۱۰ ساعت باید بخوابند. اصل مطلب به قول متخصصان، خواب مفید است.

فقط وقتی به رختخواب بروید که واقعاً می‌خواهید بخوابید. اگر در عرض ۱۵ دقیقه نتوانستید بخوابید، بلند شوید و کار خسته کننده‌ای را با علاقه انجام دهید. مقاله‌ای از یک مجله بخوانید، کتاب را توصیه نمی‌کنیم چون شما را به خود مجذوب می‌کند، لباس بافتنی ببافید، تلویزیون نگاه کنید یا وضعیت حساب‌های دسته چک خود را مرتب کنید.

۳٫اتاق را تاریک کنید، تاریکی مطلق!

حتی نور آبی رنگ ملایم تلفن همراه، تبلت یا ساعت دیجیتال روی میز کنار تخت شما ممکن است بر خواب شما تاثیر منفی بگذارد.

نکته: تلویزیون، رایانه و دیگر منابع نور آبی را یک ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید خاموش کنید. روی نورهایی که نمیتوانید آنها را خاموش کنید بپوشانید.

۴٫برای جلوگیری از کمر درد، بالشتی بین پاهای خود قرار دهید.

ممکن است کمر درد برای بیدار کردن شما کافی نباشد، اما  این درد خفیف می تواند مزاحم خواب عمیق و آرام شما شود.یک بالشت بین پاهای خود قرار دهید تا ران های شما بهتر در یک راستا قرار گیرند و به کمرتان کمتر فشار وارد شود.

نکته: آیا به پشت میخوابید؟ برای کاهش درد یک بالشت زیر زانو های خود قرار دهید.

۵٫از مصرف کافئین نزدیک زمان خواب پرهیز کنید.

برای اکثر افراد مصرف قهوه در صبح خوب است. اما به محض اینکه از ظهر گذشت، از مصرف کافئین در غذاها و نوشیدنی ها پرهیز کنید. حتی مقدار بسیار کمی کافئین موجود در شکلات می تواند بر خواب شما تاثیر بگذارد.

نکته: برچسب روی خوراکی ها را بخوانید. برخی مسکن ها و قرص های کاهش وزنحاوی کافئین هستند.

۶٫قبل از خواب غذای سبک بخورید

یک یا دو ساعت قبل از خواب نان و میوه بخورید که تاثیر خوبی دارد. البته یک لیوان شیر گرم نیز مفید می‌باشد. از مصرف غذاهای شیرین که ممکن است بدن را تحریک کند یا غذاهای سنگین که می‌تواند به بدن فشار بیاورد، پرهیز کنید.

هشدار پزشکی
اگر سن و سالی از شما گذشته است، قبل از خواب مایعات زیاد مصرف نکنید. چرا که وسط خواب ممکن است برای رفتن به دستشویی بیدار شوید.

۷٫ذهن خود را به آرامش مطلق برسانید

با تمرکز بر روی یک چیز آرامش بخش، رویای خود را از تکرار نگرانی‌های روز که استرس بسیاری برای شما به همراه داشت، راحت کنید. هنگامی که می‌خواهید بخوابید به یک موسیقی ملایم و آرامش بخش یا صداهای ضبط شده محیط، مثل صدای آبشار، امواجی که به ساحل می‌خورند یا صدای باران در جنگل گوش کنید. فقط این اصل را رعایت کنید: موسیقی نباید تمرکز شما را بر هم بزند.

منبع:زوم لایف،باشگاه خبرنگاران جوان،راستینه

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا