ریپورتاژ

چه نوع کولر گازی بخریم؟

با فرا رسیدن تابستان بزرگترین دغدغه یعنی خنک کردن فضا و انتخاب بهترین کولر گازی شروع می شود. کولر گازی سیستمی است که برای خنک سازی یک فضا با از بین بردن گرما از فضا و انتقال آن به محیط خارج مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوشته می خواهیم شما را با فاکتورهای مهم خرید کولر گازی آشنا کنیم.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی یا سیستم تهویه مطبوع، سیستمی است که برای از بین بردن گرما و رطوبت موجود در اتاق برای کاهش دما در فضای داخلی استفاده می شود.

چه نوع کولر گازی بخریم؟چه نوع کولر گازی بخریم؟

کولر گازی نیز همانند سایر لوازم خانگی دارای تنوع بالایی هستند و اینکه کدام یک را انتخاب می کنید کاملاً به نیازهای فردی شما بستگی دارد. تمام کولر گازی های موجود در بازار یکی از چهار مدل زیر می باشند:

  • کولر گازی پنجره ای
  • کولر گازی پرتابل
  • کولر گازی ایستاده
  • کولر گازی اسپیلت

برای خرید کولر گازی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

  • نوع محیط (ویلایی، آپارتمانی، دوبلکس)
  • نوع کاربری (مسکونی یا تجاری)
  • نوع اقلیم (مثلا جنوب یا مرکزکشور)
  • میزان نورگیر بودن
  • میزان رفت‌ و آمد
  • تعداد تجهیزات گرمازای موجود در محیط
  • تعداد افراد حاضر در محیط

کولر گازی پنجره ای چیست؟

کولر گازی پنجره ای یک واحد مستقل و خودکار است که تمام اجزای آن درون یک جعبه قرار می گیرد. این مدل از کولر گازی نسبت به سایر مدل ها ساده تر و ارزانتر می باشد. این سیستم های تهویه مطبوع در پنجره نصب می شوند و برای خنک کردن یک اتاق یا فضا مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از سیستم های تهویه مطبوع به برق کشی ویژه نیاز ندارند و با برق تک فاز کار می کنند، از معایب این نوع کولر گازی می توانیم به سرو صدای زیاد و مصرف بالای انرژی اشاره کنیم.

کولر گازی اسپلیت چیست؟

کولرهای اسپلیت از دو یونیت داخلی و بیرونی تشکیل شده‌اند. برای اتصال این دو قطعه باید از لوله‌های مسی استفاده شود. کولرهای اسپلیت قیمت بیشتری در مقایسه با کولرهای پنجره‌ای دارند؛ اما مصرف برق کمتری دارند. این نوع از سیستم های تهویه مطبوع قابلیت جابجایی ندارند و یونیت داخلی در فضای داخلی منزل و یونیت خارجی که همان کندانسور است در قسمت خارج نصب می شود. اکثر مدل های کولر اسپلیت دو منظوره هستند یعنی هم قابلیت خنک کنندگی در تابستان را دارند هم به عنوان وسیله ی گرمایشی در زمستان بکار برده می شوند.

کولر گازی ایستاده چیست؟

این مدل از سیستم های تهویه مطبوع برای مکان‌های عمومی و پر رفت‌ و آمد مثل پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مساجد و پاساژها به کار برده می‌شوند. اما گاهی برای مصارف خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرند زیرا ممکن است به دلیل مستاجربودن و شرایط خاص امکان نصب کولر گازی پنجره ای یا اسپلیت وجود نداشته باشد. کولر گازی های ایستاده برای عملکرد خود به برق سه فاز نیاز دارند.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور، قطعه ای است که با کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن می‌شود. کمپرسور به منزله ی قلب دستگاه می باشد و مهمترین نقش در عملکرد کولر را بر عهده دارد. کمپرسورها در سه نوع کمپرسورهای اسکرول (Scroll)، پیستونی (Reciprocating) ، روتاری (Rotary) تولید و روانه ی بازار می شوند. کمپرسور روتاری پرکاربردترین نوع است.

چه نوع کولر گازی بخریم؟فاکتورهای مهم خرید کولر گازی:

پنل:

 شکل ظاهری پنل کولر گازی با میزان رضایت مشتریان از خرید، تاثیر مستقیمی دارد زیرا تنها چیزی که پس از نصب کولر همیشه در دید است شکل پنل می باشد. سعی کنید با توجه به هزینه ای که برای خرید کولر در نظر گرفته اید، کولری با زیباترین پنل موجود را انتخاب کنید. مسلما زیباتر بودن پنل تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد و کولری که پنل جذاب ‌تری دارد، حتما گرانتر است.

اینورتر:

اینورتر (Inverter) قابلیتی است که در اکثر کولر گازی های جدید توسط یک برد الکتریکی به کمپرسور اضافه می شود. کولر گازی اینورتردار دمای محیط را در حالت تعادل نگه می دارد، اما در کولرهای غیر اینورتر باید دمای مشخصی را برای دستگاه تعریف کنیم که با رسیدن دمای محیط به آن، کمپرسور خاموش می شود تا زمانی که دوباره دمای محیط افزایش پیدا کند؛ اما در کولرهای مجهز به سیستم اینورتر هنگامی که به دمای مطلوب برسیم کمپرسور خاموش نمی‌ شود تنها دور موتور کاهش پیدا می کند. به کولرگازی های اینورتردار، موتورهای دور متغیر نیز گفته می شود.

 کولر گازی های اینورتر در مقایسه با کولرهای معمولی مصرف انرژی بسیار پایینتری دارند، به طوری که در فناوری اینورتر تا ۶۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌ جویی می‌ شود. قیمت کولرهای اینورتر دار از کولرهای معمولی بیشتر است؛ اما این اختلاف قیمت به‌ راحتی با صرفه جویی در مصرف برق جبران می‌ شود.

قدرت خنک کنندگی:

خنک‌ کنندگی کولر گازی با واحد BTU اندازه ‌گیری می‌شود و به‌ صورت مضربی از ۱۰۰۰ نشان داده می‌شود. ولی معمولا در معرفی کولرها از عنوان ‌کردن واحد صرف ‌نظر می‌کنیم. مثلا می‌گوییم یک کولر ۱۸ هزار یا ۲۴ هزار می‌خواهیم.

در هنگام خرید کولر گازی باید جوانب مختلفی را در نظر بگیرید برای نمونه اگر از کولر گازی با ظرفیت خنک‌ کنندگی پایین، برای یک محیط با ابعاد بزرگ استفاده کنید با مشکل عدم کارایی کافی مواجه خواهید شد و محیط ان گونه که انتظار دارید خنک نمی شود اما چنانچه کولری با ظرفیت بیشتر از نیازتان تهیه کنید، مجبور هستید در طول روز چندین بار آن را خاموش و روشن کنید تا از سرما یخ نزنید که این کار موجب بالا رفتن مصرف انرژی می شود.

بهره وری انرژی الکتریکی:

EER یا همان بهره وری انرژی الکتریکی، نشان دهنده ی توان دستگاه برای تبدیل انرژی الکتریکی به سرما است. در واقع به هر میزان که EER بیشتر باشد، دستگاه قدرت خنک‌ کنندگی بالاتری دارد.

قدرت پرتاب باد:

قدرت پرتاب باد یعنی کولر تا چه فاصله ای می تواند باد خنک را انتقال دهد. هر چه قدرت پرتاب باد بیشتر باشد کولر گازی بهتر و گرانتر است. برخی از مدل‌های جدید فناوری‌هایی را به کار گرفته ‌اند که باد را تنها در جهتی که افراد نشسته‌ اند، هدایت می ‌کنند و زمانی که کسی درون اتاق نباشد، قدرت را به حداقل می ‌رسانند تا برق کمتری مصرف شود.

صدای کولر:

مسلما همه ی افراد از سر و صدای زیاد بی زار هستند. یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید کولر گازی، میزان صدای آن می باشد. میزان صدای کولر را با شاخص دسی بل بیان می کنند هر چه این میزان پایینتر باشد کولر گازی صدای کمتری دارد.

گارانتی:

سود جویان و کلاهبرداران زیادی به بازار لوازم خانگی نفوذ کرده اند و محصولات بی کیفیت و فاقد گارانتی را با قیمت های پایینتر به مشتریان می فروشند. کولر گازی های بدون گارانتی، فاقد لوله‌های مسی هستند و برای نصب کولر علاوه بر دستمزد نصاب، باید هزینه این لوله‌ ها را هم پرداخت کنید. گاهی اوقات هم کولرهای بدون گارانتی در حالتی به دست شما می‌رسند که گاز خنک ‌کننده‌ آنها تخلیه شده ‌است و برای پرکردن گاز مخزن هم باید هزینه ای بپردازید. اما کولر گازی های دارای گارانتی، خدمات پس از فروش دارند.

کلام آخر

اگر با خواندن این مقاله نکات مهم خرید کولر گازی را فهمیده اید و قصد تهیه کولر گازی را دارید می توانید آنرا از فروشگاه آگرین شاپ (Agrinshop.com) با ضمانت اصالت کالا و تحویل درب منزل خریداری نمایید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا