مذهبی

حدیث کسا چیست؟آیا سند معتبر دارد؟

حدیث کسا چیست؟آیا سند معتبر دارد؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((حدیث کسا چیست؟آیا سند معتبر دارد؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

حدیث کساء

رویداد کساء یکی از مهمترین حوادث روشنگر تاریخ زندگی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در جهت معرفی پیشوایان و راهنمایان امت اسلام و یکی از نقاط روشن و بر جسته خصائص و فضایل اهل‌بیت گرامی ایشان است. حدیث کساء از احادیث مشهور بین خاصه و عامه که در کتب فریقین به طرق و اسانید مختلف بیان شده است و مبدا اصطلاحاتی همچون اصحاب کساء، آل عباء پنج تن آل عبا و… گردیده است.

حدیث کسا حدیثی در فضیلت پیامبر، امام علی (ع)، فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که به پنج تن آل عبا شهرت یافته‌اند. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، روی داد. پیامبر اکرم (ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه‌ای پشمین (کِساء) پوشانید. امامان شیعه به این حدیث برای اثبات فضیلت و برتری خود برای به دست گرفتن خلافت استناد کرده‌اند.

اصل حدیث

اصل حدیث ـ به مقدار مسلم و مورد اتفاق در تمامی آثار شیعه و سنی ـ چنین است که روزی پیامبر اکرم و حضرت امیر (ع)و فاطمه زهرا (س) و حسن و حسین (علیهم‌السّلام) در منزل حضرت فاطمه(س) یا‌ ام سلمه گرد هم آمدند، پیامبر بالاپوشی بر سر خود و آن چهار تن دیگر افکند، و در آن حال چنین دعا کرد: «خدایا اینان اهل‌بیت و ویژگان منند، پس هر پلیدی را از ایشان بزدای و آنان را (از هر عیب و گناه) پاک و مطهر بدار» پس از آن جبرئیل فرود آمد، و آیه تطهیر: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

آیا حدیث کساء از سلسله قابل اعتماد معصومین (علیهم السلام) نقل شده است یا خیر؟

داستان حدیث کساء از مشهورترین روایات شیعه و سنی است که از حدود هفتاد و اندی طرق نقل شده است و بیشتر طرق آن [حدود ۴۰ طریق] از اهل سنت و سی و مقداری از طریق شیعه نقل شده است. برای دستیابی به اسناد این روایت معروف و جالب که در شأن نزول آیه ۳۳ سوره احزاب وارد شده است به تفاسیر شیعه و سنی مراجعه کنید. مانند کتب المیزان علامه طباطبایی و در المنثور سید جلال الدین سیوطی و تفسیر کبیر فخر رازی و تفسیر آلوسی و… ذیل آیه شریفه ۳۳ سوره احزاب

مهم و قابل دقت این است که تمام روایات رسیده از اهل سنت در مورد اهل بیت علیهم السلام که از پیامبر(ص) نقل کرده اند اهل بیت(ع) را تنها پیامبر(ص)، علی، حسن، حسین و فاطمه علیهم السلام معرفی می کنند و غیر از اینان را جزء اهل بیت نمی شمارند. بعضی از دشمنان اهل بیت(ع) مانند عکرمه و بعضی از مفسرین اهل سنت تلاش کرده اند که به سیاق آیات سوره احزاب که در مورد زنان پیامبر(ص) است، زنان ایشان را هم جزء اهل بیت بدانند ولی از دو نکته اساسی غفلت کرده اند.

الف: در متن خود روایات عضویت زنان پیامبر(ص) در اهل بیت نفی شده است.

ب: داستان این آیه داستانی جدا از داستان آیات زنان پیامبر(ص) است.

و این قصه در منزل ام سلمه از زنان پیامبر(ص) در قضیه ای جدا رخ داده است و قهراً نمی توان از سیاق آن با آیات بعد و قبل استفاده جست و شواهدی دیگر از جمله این که تمام ضمایر آیات زنان پیامبر(ص) مؤنث است ولی ضمایر این آیه همه مذکر هستند. آیات زنان پیامبر(ص) حالت تذکر و حتی سرزنش دارد، در حالی که این آیه کمال مدح و ستایش را آورده است و …

حدیث شریف کسا از منظر آیت‌الله بهجت قدس‌سره

حضرت آیت‌الله بهجت‌قدس‌سره مانند دیگر عالمان بزرگ شیعه توجه ویژه‌ای به این حدیث داشت. شاید چشم‌گیرترین امری که در این‌باره از ایشان مشهود بود، قرائت دائمی حدیث کسا بود. ایشان شب‌ها این حدیث را قرائت می‌کرد و حتی در سالیانی دورتر، افراد خانواده را گرد هم می‌آورد و به همراه ایشان حدیث کسا می‌خواند. گاهی هم در لابه‌لای کلامش به فرازهای آن روایت اشاره می‌کرد و گاهی هم صراحتاً درباره حدیث کسا سخن می‌گفت.
باور ایشان این بود که امام عصر‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به مجالس حدیث کسا توجه ویژه‌ای دارند. گاهی هم در پاسخ به شب‌هاتی که درباره سند این روایت مطرح می‌شد، مطالب روشن‌گری بیان می‌فرمودند؛ به‌عنوان مثال حضرت آیت‌الله بهجت‌قدس‌سره معتقد بودند کسانی که اهل تعقل و درایت باشند و با دقت در عجایب این حدیث بنگرند، صحت این روایت را می‌یابند و دیگر نیازی به سند آن ندارند.

نحوه ختم حدیث کساء:

شرایط ختم حدیث کسا:

هر چند در روایات معصومان شرایط و آداب خاصی برای خواندن حدیث کساء بیان نشده است، اما در نظر داشتن شرایط عام جلسات دعا و توسل، که در همان حالت تضرع و خشوع و انقطاع از همه کس و همه چیز به سوی خدا است، می‌تواند بر تأثیر این توسل بیفزاید.

اگر به شرایطی که برخی از علما و بزرگان برای خواندن این حدیث بیان کرده اند توجه کنیم، در می‌یابیم که این شرایط از جمله آداب عمومی خواندن دعا‌ها و توسلات است و این احتمال وجود دارد که تجربیات آن عالم یا الهامات خاصی که به برخی شده، دلیل سفارش به بعضی از آداب خواندن حدیث کسا باشد.

حدیث کسا چیست؟آیا سند معتبر دارد؟
حدیث کسا چیست؟آیا سند معتبر دارد؟
نحوه ختم حدیث کسا:

مرحوم آیت الله بهاء الدینی: برای خواندن حدیث کساء چند نفر، پس از نماز مغرب و عشا دور هم جمع شوند و ۱۴ هزار صلوات بفرستند و حدیث کساء را بخوانند و حاضران در جلسه را اطعام کنند.

محمد جواد یزدی شیبانی: چون ذکر حدیث کساء جهت رفع بلیات و قضای حاجات منویات و فیوضات از جملۀ مجربات است و تمام این آثار به برکت واسطه‌های الهی برای جلسات حدیث کساء وجود دارد، سزاوار است که افرد علاقه‌مند به شرکت در جلسات حدیث کساء به نحوی در این مجالس شرکت کنند که گویا آن بزرگواران در جلسه حاضر و ناظر می‌بینند» (یزدی شیبایی، محمد جواد، تذکر المصائب ص ۱)

آیت الله العظمی گلپایگانی: به نقل از برخی از نزدیکان مرحوم آیت الله گلپایگانی، وقتی مشکلی برای این عالم پیش می‌آمد، ایشان به حدیث کساء متوسل می‌شدند و در مواقعی که کسی نزد ایشان می‌آمد و مشکلی داشت، ایشان یک جزوه حدیث کساء به او می‌دادند و می‌فرمودند: «از طریق توسل به حدیث کساء، مشکل خود را برطرف کنید».

آیت الله قاضی طباطبایی: یکی از مراجع بزرگوار تقلیدنقل می‌کنند: آیت الله قاضی استاد عرفان و اخلاق علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان، به حدیث کساء بسیار اعتقاد داشت و اگر کسی به ایشان مراجعه می‌کرد و از مشکلات خود برای ایشان می‌گفت، در جواب به خواندن حدیث کساء، سفارش می‌کردند. همچنین آیت الله قاضی به رعایت آداب خاصی برای جلسات حدیث کساء اشاره می‌نمودند؛ برای مثال می‌فرمودند: در جلسات حدیث کساء، چوب عود آتش بزنید.

آیت الله بهجت(ره): برای شفای مریض حدیث کساء را مکررا بخوانید و هنگام خواندن در مجلس عود روشن کنید.

ختم حدیث کسا برای ازدواج:

روش ختم حدیث کسا: حدیث کسا را در شب جمعه بخوانید با این شرط که چادر رو بیندازید روی سرتان و شمرده شمرده بخوانید و حضور امامان را تصور کنید و لابه لای دعا حاجتتان را بگویید … این ختم تا ۵ شب جمعه باید انجام شود.

ختم حدیث کسا برای رفع گرفتاری‌ها و برآورده شدن حاجات:

این ختم به مدت یک هفته و از روز شنبه شروع میشود؛ و بعد از هر روز که دعا‌ها خوانده شد حاجت خود را از خداوند بخواهید و خدا را به ۵ تن قسم دهید.

روز شنبه: در ساعت معینی حدیث کسا را بخوانید و بعد ۲ رکعت نماز هدیه به پیامبر اکرم (ص) و بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز یکشنبه: دقیقا در همان ساعتی که روز شنبه حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن ۲ رکعت نماز هدیه به امام حسن (ع) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز دوشنبه: دقیقا در همان ساعت روز‌های قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن ۲ رکعت نماز هدیه به امام حسین (ع) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز سه شنبه: دقیقا در همان ساعت روز‌های قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن ۲ رکعت نماز هدیه به امام علی (ع) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز چهارشنبه: دقیقا در همان ساعت روز‌های قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن ۲ رکعت نماز هدیه به حضرت زهرا (س) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز پنج شنبه: دقیقا در همان ساعت روز‌های قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن ۲ رکعت نماز هدیه به جبرئیل بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

روز جمعه: دقیقا در همان ساعت روز‌های قبل که حدیث کسا خوانده شده باید بخوانید و بعد از آن نماز امام زمان (عج) بخوانید و بعد تسبیحات حضرت زهرا (س) را بخوانید.

۱ را فرود آورد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا