جالبه ؛)منتخب

با بالا رفتن وزن دقیقاً چه اتفاقی در بدن می افتد؟ از بی مزه شدن غذاها تا تغییر دی ان ای

تأثیری که وزن اضافه تان روی بدن تان دارد فراتر از سنگین تر کردن آن است. مقداری افزایش وزن در طی سال شاید بی خطر به نظر بیاید، اما همین چند کیلوگرم می تواند به مرور زمان بیشتر شود و پیامدهای خطرناکی داشته باشد. افراد چاق دیگر نمی توانند طعم خوش غذاها را حس کنند، احتمال افسرده و مضطرب شدن در آن ها بیشتر است و دچار مشکلات جسمانی کوتاه مدت و بلند مدتی در رابطه با تنفس، باروری و قلب خود می شوند. در ادامه می خواهیم ببنیم وقتی وزن مان بالا می رود دقیقاً چه تفییراتی در بدن مان اتفاق می افتد.

۱- مزه ی غذاها را حس نمی کنید و بنابراین پرخوری می کنید

تأثیر افزایش وزن بر بدن

این تصور وجود دارد که ما به این خاطر وزن اضافه می کنیم که غذاها بیش از حد برایمان خوشمزه هستند، اما این تصور درست نیست. تحقیقات نشان می دهد چاقی، گیرنده های چشایی را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد. این مسأله باعث می شود که شخص غذای بیشتری بخورد چون تلاش می کند دوباره همان مزه ای را احساس کند که پیش از این غذاهای مورد علاقه اش برایش داشتند.

۲- بیشتر دچار میگرن می شوید

با بالا رفتن وزن، احتمال وقوع سردردهای ناگهانی افزایش پیدا می کند. به گفته ی محققان، افراد چاق بیشتر از سایرین از میگرن های مزمن رنج می برند. اما به خاطر داشته باشید که چاقی به خود خود منجر به میگرن نمی شود، بلکه ریسک فاکتوری برای آن محسوب می شود. این بدان معنی است که چاقی احتمال ابتلا به میگرن را بیشتر می کند.

۳- کلسترول بیشتری در خون تان انباشته می شود

بدن ما برای ساخت سلول های سالم به کلسترول نیاز دارد، اما بالا بودن سطح کلسترول می تواند خطر بروز بیماری قلبی را افزایش دهد. افزایش وزن باعث می شود بدن کلسترول بیشتری تولید کند و ریسک ایجاد رسوبات چربی در عروق خونی را بالا می برد. رسوب چربی کار گردش خون در سرخرگ ها را دشوار می کند، باعث می شود به قلب اکسیژن کافی نرسد و به مغز خون کمتری برسد. این مسأله ریسک حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را افزایش می دهد.

۴- ممکن است روز به روز بیشتر احساس افسردگی کنید

تحقیقات نشان می دهد بین ابتلا به افسردگی و افزایش وزن، ارتباط قوی ای وجود دارد. بالا رفتن وزن بر روی ما تأثیر روانی دارد و این مسأله، به ویژه در میان زنان، منجر به افسردگی می شود. تحقیقات دیگری هم نشان داده است ریسک ابتلا به افسردگی در طول زندگی، در افراد چاق به میزان ۵۵ درصد بیشتر از سایرین است.

۵- ممکن است دچار مشکل باروری شوید

یکی از خطرناک ترین پیامدهای افزایش وزن برای زنان، بالا رفتن ریسک ناباروری است. افزایش بافت چربی در بدن منجر به بر هم خوردن تعادل هورمونی می شود. این مسأله روی چرخه ی قاعدگی زنان و کیفیت تخمک های آن ها تأثیر می گذارد. در نتیجه، باردار شدن را برای زنان سخت تر می کند.

۶- دردهای عضلانی تان بیشتر می شود

افزایش وزن منجر به کمبود ویتامین دی در بدن می شود. ویتامین دی یک ماده ی مغذی ضروری برای بدن است که به آن کمک می کند کلسیم دریافتی خود را جذب کند و رشد استخوانی آن بیشتر شود. این ویتامین همچنین به درمان بیماری های خود ایمنی، سرطان، دردهای مزمن و مقابله با افسردگی کمک می کند. افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، در نقاط مختلفی از بدن شان از دردهای عضلانی رنج می برد. شاید تصور کنید که با مصرف مکمل و از طریق نور خورشید می توانید ویتامین دی مورد نیاز بدن تان را دریافت کنید، اما باید بدانید که ویتامین دی محلول در چربی است یعنی به راحتی جذب سلول های چربی می شود. بنابراین هر چه بافت چربی بدن بیشتر باشند، ویتامین دی بیشتری در آن حل می شود و مقدار کمتری از آن برای استفاده ی بدن باقی می ماند.

بیشتر بخوانید : لاغر شو! ۷توصیه کاهش وزن از کسی که ۱۰۰ کیلو وزن کم کرد!

۷- شب ها با صدای بلند خروپف می کنید

ما تصور می کنیم وقتی وزن مان بالا می رود، بافت چربی فقط در بعضی از قسمت های بدن مان انباشته می شود، اما باید بدانید که چربی ها در سرتاسر بدن پخش می شوند. بافت چربی در نزدیکی حلق و ناحیه ی گردن هم ذخیره می شود و این مسأله منجر به باریک شدن مجرای هوا می شود. در نتیجه، شب ها با صدای بسیار بلندی خروپف خواهید کرد.

۸- اضافه وزن دی ان ای را تغییر می دهد

به گفته ی محققان، ژن های ما گرچه در طول زندگی ما تغییری نمی کنند، اما سبک زندگی ما می تواند روی آن ها تأثیر بگذارد. افزایش وزن می تواند دی ان ای ما را تغییر دهد و پیامدهای این مسأله ممکن است خطرناک تر از چیزی باشد که به نظر می رسد. این تغییر منجر به افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو، هم در والدین و هم در فرزندان آن ها می شود.

۹- دچار تکرر ادرار می شوید

اگر متوجه شده اید که بیشتر از معمول دستشویی می روید، نباید به آن بی توجه باشید. این مسأله می تواند نشانه ی بیماری کلیوی و به دلیل بالا رفتن وزن تان باشد. تحقیقات نشان می دهد، افراد چاق و کسانی که اضافه وزن دارند، احتمال بروز مشکلات کلیوی و حتی نارسایی کلیوی در آن ها هفت برابر بیشتر از سایرین است.

۱۰- دچار مشکلات تنفسی می شوید

اضافه وزن می تواند جلوی نفس کشیدن تان را در خواب بگیرد، مسأله ای که اصطلاحاً به آن وقفه ی تنفسی در خواب گفته می شود. این مسأله زمانی رخ می دهد که مجرای بالایی تنفس در طول خواب مسدود می شود و جریان هوا کاهش پیدا می کند و یا حتی به طور کامل متوقف می شود. در این حالت، مغز با فرستادن سیگنال شخص را بیدار می کند. این بیدار شدن های مکرر می تواند شما را دچار کمبود خواب کند که این مسأله خود منجر به افزایش بیشتر وزن خواهد شد.

۱۱- کالری های اضافه تبدیل به چربی می شوند

وقتی کالری های دریافتی روزانه ی خود را بیشتر کنید و غذای بیشتری بخورید، کبد، مولکول های کربوهیدرات و چربی را به بافت چربی تبدیل می کند. با بیشتر شدن کالری های دریافتی، چربی بیشتری در بدن ذخیره می شود و در نتیجه، باز هم وزن اضافه می کنید. برای از بین بردن کالری های اضافه ای که بدن تان در خود ذخیره کرده، باید میزان کالری ای که می سوزانید را بیشتر از کالری های دریافتی تان کنید.

۱۲- ممکن است به سرطان مبتلا شوید

طبق تحقیقات، بالا رفتن وزن لزوماً باعث بروز سرطان نمی شود، اما ریسک ابتلا به این بیماری را به طور جدی افزایش می دهد. رژیم غذایی بد و مصرف سیگار و مشروبات الکلی هم ریسک سرطان را افزایش داده و شما را در معرض خطر قرار می دهند. برای جلوگیری از این مسأله، کافی است مصرف قندهای افزودنی، مشروبات الکلی و سیگار را کنار بگذارید.

۱۳- فشار و قند خون تان بالا می رود

یکی دیگر از تأثیرات افزایش وزن بر بدن، فشار اضافه ای است که به قلب وارد می شود و در نتیجه، فشار خون بالا می رود. این مسأله ریسک سکته ی مغزی یا زوال عقل را افزایش می دهد. علاوه بر این، اضافه وزن، ریسک ابتلا به دیابت را در شما بالا می برد. بدنی که دچار اضافه وزن است، ماده ی انسولین را به نحوی غیر طبیعی به کار می گیرد. قند خون بالا اگر درمان نشود، بسیار خطرناک بوده و می تواند در مواردی منجر به مرگ شود.

۱۴- بیشتر از قبل دچار اضطراب های ناگهانی می شوید

چیزهای زیادی می توانند باعث نگرانی و اضطراب ما شوند، اما تحقیق جدیدی نشان داده اضافه وزن می تواند احتمال دچار شدن به اضطراب را افزایش دهد. محققان پی بردند زنان چاق بیشتر از زنانی که اندام لاغرتری داشتند، اضطراب و نگرانی را تجربه می کردند. با کاهش وزن، نشانه های نگرانی در آن ها کاهش یافت و این زنان احساس بهتری پیدا کردند. کاهش وزن می تواند فعالیت های شیمیایی مغز را تغییر دهد و باعث تولید سروتونین در مغز شود که به هورمون شادی بخش مشهور است.

دلایل احتمالی افزایش وزن

گرچه واضح ترین دلیل چاقی، افراط در خوردن و کم تحرکی است، اما این مسأله دلایل دیگری هم دارد. بر هم خوردن تعادل هورمونی، مصرف بعضی از داروها و مشکلات تیروئیدی هم می توانند روی بدن تأثیر بگذارند و باعث افزایش ناخواسته ی وزن شوند.

اگر هر یک از مشکلات ذکر شده در این مطلب را در خود می بینید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا در حل آن ها به شما کمک کند.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]
منبع
روزیاتوbrightside

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا