مذهبی

بهترین عمل در ماه رمضان از نظر پیامبر (ص)

پیامبر اعظم (ص) در خطبه شعبانیه که در شروع ماه رمضان ایراد شد، فرمودند «ماه با برکت خدا به استقبال شما می‌آید»، از جمله برکات این است که تلاوت

یک آیه ثواب یک ختم کامل قرآن را دارد. حضرت محمد بن عبدالله (ص) فرمودند «عَملُکم فیه مَقبول» عمل انسان در آن مقبول است یعنی به برکت این ماه موانع قبولی برطرف می‌شود و زمینه قبولی اعمال آماده می‌گردد.

بهترین عمل در ماه رمضان از نظر پیامبر اکرم (ص)

ای مردم!

ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روکرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شبها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست؛ ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌اید.

نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب؛ پس از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید. شقی و بدبخت، کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره باشد.

دراین ماه با گرسنگی و تشنگی‌تان، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید. به فقیران و درماندگان کمک و تصدق کنید. به پیران و کهنسالان احترام و ارج بنهید. به کودکانتان ملاطفت و مهربانی کنید. با خویشاوندان ارتباط داشته باشید. زبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید. دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش‌های خود را از شنیدن آنچه نادرست است، بازدارید.

با یتیمان مردم مهربانی کنید تا بعداز شما با یتیمان شما مهربانی کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت کنید. در اوقات نماز، دستهای خود را به دعا بردارید، زیرا که وقت نماز، بهترین ساعتهاست و در این اوقات، حق تعالی با رحمت، به بندگانش می‌نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبیکشان گوید و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداند.

ای مردم!

جان هایتان در گرو اعمال شماست، پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو، خارج کنید.
پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طول دادن سجده‌ها، آنها را سبک گردانید و بدانید که حق تعالی به عزت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده‌کنندگان دراین ماه را عذاب نکند و در روز قیامت آنها را از آتش دوزخ درامان دارد.

 

بهترین عمل در ماه رمضان
بهترین عمل در ماه رمضان

ای مردم!

هر که از شما روزه دارمؤمنی را دراین ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزادکردن و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت. برخی از اصحاب گفتند: یا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نیستیم. حضرت فرمود: با افطار دادن روزه‌داران، از آتش جهنم بپرهیزید، اگرچه به نصف دانه خرما و یا یک جرعه آب باشد.

ای مردم!

هر که اخلاق خود را در این ماه نیکو کند، از صراط، آسان بگذرد، آن روز که قدم‌ها، برآن بلغزد. هر که دراین ماه کارهای غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند. هر که در این ماه از آزار رساندن به مردم خودداری کند، حق تعالی، روز قیامت، خشم خود را از او باز دارد. هر که در این ماه یتیم بی پدری را گرامی دارد، خدا او را در قیامت عزیز گرداند.

هر که در این ماه صله رحم کند و با خویشان بپیوندد، خدا او را در قیامت به رحمت خود واصل گرداند و هرکه در این ماه رابطه اش را با خویشان قطع کند، خداوند در قیامت رحمت خود را از او دریغ نماید. هر که دراین ماه نماز مستحبی بپا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند و کسی که نماز واجبی بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماه‌های دیگر را به او عطا کند. هر که دراین ماه بسیار بر من صلوات فرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگین گرداند. کسی که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسی را دارد که در ماه‌های دیگر قرآن را ختم کرده باشد.

این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد:اعمال مشترک ماه رمضان
ای مردم!

درهای بهشت دراین ماه گشوده است. از پروردگار خود بخواهید که آنها را بر روی شما نبندد و درهای جهنم دراین ماه بسته است، از خدا بخواهید که آنها را بر روی شما نگشاید. شیاطین دراین ماه در غل و زنجیرند. از خدا بخواهید که آنها را بر شما مسلط نگرداند.

در روایتی امام علی(ع) از پیامبر سوال می کند: بهترین عمل در ماه رمضان چیست؟ حضرت می فرماید:«أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»
با فضیلت ترین اعمال در این ماه پرهیز از گناه است. در عین حال قرائت قرآن در این ماه بسیار سفارش شده بطوری که این ماه را بهار قرآن معرفی کرده اند.
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا