کسب و کار

اصول رهبری از دیدگاه ایلان ماسک و جف بزوس

اصول رهبری ایلان ماسک و جف بزوس

ایلان ماسک با دارایی خالص ۲۶۹ میلیارد دلاری در صدر فهرست ثروتمندترین کارآفرینان قرار دارد. او مدیرعامل بزرگترین شرکت خودروهای الکتریکی جهان به نام تسلا است. ماسک با سرمایه گذاری ۶٫۵ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۴ به بزرگترین سهامدار تسلا تبدیل شد. تسلا در ابتدا در سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد.

دارایی خالص: ۲۶۹ میلیارد دلار
سن: ۵۰ سال
سهم تسلا: ۱۷ درصد
تحصیلات: دانشگاه پنسیلوانیا (مدرک تحصیلی)
مدیرعامل تسلا
تابعیت: آمریکا، آفریقای جنوبی و کانادا

در سال ۱۹۹۵، ایلان اولین سرمایه گذاری موفق خود – Zip2 – را با قرض گرفتن از پدرش تأسیس کرد. و رتسلا در سال ۲۰۱۰ عمومی شد و در سال ۲۰۱۷، تسلا خودروی الکتریکی معروف خود مدل ۳ را برای بازار انبوه عرضه کرد. از آن زمان تاکنون، تسلا در بازار سهام عملکرد فوق العاده ای داشته است. بنابراین، ایلان ماسک را به ثروتمندترین مرد روی زمین تبدیل کرد.

در سال ۲۰۲۲، ایلان ماسک پیشنهاد خرید توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار در یک معامله تمام نقدی داد و موفق به خرید آن شد.

اصول رهبری از دید ایلان ماسک

تفاوت ایجاد کن

ایلان ماسک اهداف بزرگی دارد. او می خواهد دنیا را تغییر دهد. او می خواهد تاثیر بگذارد. او مشتاق ایجاد تفاوت است. بنابراین، تمام سرمایه گذاری های او انقلابی است – او می خواهد ماشین های خودران بسازد، مردم عادی را به مریخ بفرستد، مشکلات ترافیکی را حل کند و غیره.

به عنوان یک رهبر، مهم است که دیدگاه و فرهنگ کاری شما با تیم شما همسو باشد.

برای کارآفرینانی مانند ایلان ماسک، پول محرک اصلی نیست. آنها بیشتر به تأثیر کارشان اهمیت می دهند. اگر این دنیا را بهتر نمی کنید، ثروتمندترین فرد روی زمین بودن چه فایده ای دارد؟

وضوح، اعتماد به نفس و تمرکز

ماسک یک متفکر است. اگر می خواهید منظور من را بدانید – نمایه توییتر او را بررسی کنید. او در آنجا کاملاً فعال است و همیشه افکار خود را به اشتراک می گذارد. او همیشه با اعتماد به نفس و متمرکز است.او دوست دارد افرادی را استخدام کند که این توانایی ها را دارند.

از جلسات طولانی و مکرر خودداری کنید

برای بهبود بهره وری در تسلا، ایلان ماسک از جلسات طولانی و مکرر خودداری می کند. جلسات طولانی اتلاف وقت است و جلسات مکرر جریان کار را مختل می کند.به عنوان یک قاعده، جلسات تنها در صورتی مجاز است که موضوع فوری باشد.

شکست را در آغوش بگیرید

ماسک به عنوان یک مبتکر، شکست را کاملاً جالب می داند. اگر از شکست می ترسید، نمی توانید محصولات نوآورانه بسازید – محصولاتی که بازی را تغییر می دهند و تفاوت ایجاد می کنند.

ایلان می خواهد که کارمندانش شکست را به عنوان یک گزینه ببینند. به این ترتیب آنها می توانند محصولاتی راهگشا ایجاد کنند و سازمان خود را به سطح جدیدی برسانند.

تغییر را در آغوش بگیرید

ماسک احساس می کند تنها چیزی که در زندگی ما ثابت است تغییر است. اگر خودمان را تغییر ندهیم یا خودمان را وفق ندهیم، محکوم به شکست هستیم. تغییرات می تواند در قالب تکنولوژی، افراد، محیط، ترجیحات، سبک، روندها و غیره باشد.

اصول رهبری از دیدگاه ایلان ماسک و جف بزوس

خوشبین باش

یک ذهن منفی موفق نمیشود. اگر می خواهید تغییر ایجاد کنید، باید خوش بین باشید و همیشه مثبت فکر کنید.

ببینید، تجارت برای افراد ضعیف نیست. هر روز با چالش ها، شکست ها و منفی ها روبرو خواهید شد. اگر قرار است با اینها گرفتار شوید، راه دوری نخواهید رفت. همه کارآفرینان موفق ذهنیت قوی دارند. آنها اجازه نمی دهند شکست آینده آنها را مشخص کند.

اصول رهبری از دید جف بزوس

نسبت به مشتریان خود وسواس داشته باشید

جف بزوس همچنان بر اهمیت رضایت مشتری تاکید می کند. او مدام به کارمندانش یادآوری می کند که روی مشتریان آمازون تمرکز کنند نه رقبا. رقبا می آیند و می روند، اما این مشتریان هستند که به ساخت برند آمازون در دراز مدت کمک خواهند کرد. اینطور نیست؟در واقع، چشم انداز آمازون این است که مشتری محورترین شرکت جهان باشد.

ریسک کنید، اختراع کنید و شکست را بپذیرید

جف کسی نیست که ایمن بازی کند. او شناخته شده است که ریسک می کند و از شکست نمی ترسد. در عوض، او می ترسد که یک فرصت تجاری را از دست بدهد. او از پشیمانی می ترسد.

آمازون در گذشته سهم خود را از شکست داشته است. اما، جف همیشه شکست را با مهربانی پذیرفته است. و این چیزی است که او از تیمش می خواهد.

او یک بار گفت که آمازون بهترین مکان جهان برای شکست است. تا زمانی که از شکست نترسید، نمی توانید آزمایش کنید. و اگر آزمایش نکنید، اختراع هم نمی کنید. بنابراین، خطرات، اختراع و شکست به هم مرتبط هستند.

بلند مدت فکر کنید و صبور باشید

آمازون نیز در یک روز ساخته نشد.جف می گوید که کلید موفقیت، تفکر بلندمدت است. و البته این نیاز به صبر دارد. همانطور که قبلاً بحث کردم، صبر و نگرش هرگز تسلیم نشدنی است که یک کارآفرین موفق را از یک کارآفرین ناموفق جدا می کند.

تیم خود را چابک کنید

جف قانون معروف “دو پیتزا” را ابداع کرد که طبق آن هر تیم باید اندازه ای داشته باشد که بتواند با ۲ پیتزا تغذیه شود. یک تیم بزرگتر مشکلاتی در ارتباط، هماهنگی و تصمیم گیری ایجاد می کند.بنابراین، در حالت ایده‌آل یک تیم کمتر از ۸ نفر همان چیزی است که جف برای چابکی در سازمان می‌خواست.

تصمیمات با کیفیت بالا بگیرید

بزوس بر تصمیم گیری با کیفیت بالا تاکید کرد. تصمیماتی که به رشد سازمان شما در طولانی مدت کمک می کند.

در طول جلسات از اسلایدهای ارائه استفاده نکنید

جف ایده استفاده از اسلایدهای ارائه در طول جلسات را دوست نداشت. در عوض، او به تیم خود دستور داد تا قبل از هر جلسه یک دستور جلسه شش صفحه ای ارائه دهند. آن دستور جلسه برای همه شرکت کنندگان در جلسه اجباری بود.

ایده این است که همه را در یک صفحه قرار دهید. هر یک از اعضای تیم باید تمام حقایق حیاتی را حتی قبل از شروع جلسه انجام دهند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا