روانشناسی

کلیدهای ارتباط درست بین زن و شوهرها

اصول ارتباط صحیح زوجین

کلیدهای ارتباط موثر در بین زن و شوهرها چیست؟ خوب ، تحقیق درمورد آن نشان می دهد که زوجین خوشبخت و سالم نسبت ۵: ۱ رفتارهای مثبت به منفی در روابط خود دارند.این بدان معنی است که تعاملات مثبت بین زوج های خوشبخت پنج برابر بیشتر است (به عنوان مثال گوش دادن ، تأیید اعتبار طرف مقابل ، استفاده از کلمات خوب ، ابراز قدردانی ، تأیید ، محبت جسمی ،ابراز علاقه و …) در مقایسه با منفی (به عنوان مثال بلند کردن صدا ، بیان شکایت یا ابراز خشم).حالا ببینیم اصول ارتباط صحیح زوجین چیست؟

نکاتی برای بهبود ارتباط همسران باهم:

برای صحبت و گفتگو باهم وقت بگذارید

به طور متوسط ​​، زن و شوهرها فقط ۲۰ دقیقه در هفته را صرف صحبت با یکدیگر می کنند. برای تغییر این کار ، گوشی و تبلت و رایانه را خاموش کرده و به یک نکته توجه کنید که هر روز ۳۰-۲۰ دقیقه باید با همسر و شریک زندگی تان حرف بزنید.

اصول ارتباط صحیح زوجین
اصول ارتباط صحیح زوجین

از عبارات “من” بیشتر و از عبارات “شما” کمتر استفاده کنید.

این باعث می شود که همسرتان احساس کند نیاز به دفاع از خود دارد ،و همین موجب روند بد در ارتباط شما میشود. به عنوان مثال ، “کاش بیشتر اوقات تصدیق می کنید که چقدر در خانه برای مراقبت از شما و کودکان کار می کنم.”

مشخص و واضح حرف بزنید

وقتی مسائل پیش آمد ، مشخص و دقیق منظورتان را بگویید از کلی گویی پرهیز کنی.مصداق ادعای خود را به همسرتان بگویید واضح اما سنجیده و بدون پرخاشگری با او حرف بزنید.

از ذهن خوانی پرهیز کنید.

اینکه او را فورا قضاوت کنید و مدام سعی در خواندن ذهنش داشته باشید کاری بسیار غلط و آسیب زننده است به جای این کار شفاف دغدغه تان را با او در میان بگذارید.

احساسات منفی را به طور سازنده بیان کنید.

مواقعی پیش می آید که احساس تلخی ، کینه ، ناامیدی یا عدم تأیید می کنید. این احساسات باید ایجاد شود تا تغییر ایجاد شود. اما نحوه بیان این افکار بسیار مهم است. مثلا شما از اینکه همسرتان شب ها تا دیروقت کار میکند ناراحتید اینکه این موضوع را چگونه با او مطرح کنید بسیار مهم است مثلا شما ممکن است به روش اشتباه بگویید :

که تو هصلا برای ما وقت نمیگذاری و فقط به فکر خود هستی اما روش درست این است که بگویی عزیزم من میدانم تو برای ما زحمت میکشی اما لطفا برای کارهایت در شب وقت کمتری بگذار و شبها بیشتر با من و بچه ها وقتت را سپری کن.

بدون حالت تدافعی گوش کنید.

برای موفقیت یک ازدواج ، هر دو همسر باید بتوانند شکایت های یکدیگر را بدون داشتن حالت دفاعی بشنوند. این بسیار دشوارتر از یادگیری نحوه ابراز احساسات منفی به طور موثر است.اما با چند بار تمرین شما مطمئنا موفق به این کار میشوید.

ارتباط درست بین زن و شوهر
اصول ارتباط صحیح زوجین

احساسات مثبت را آزادانه ابراز کنید.

بیشتر افراد در ابراز احساسات منفی مشکل ندارند اما در ابراز احساسات مثبت گیر می کنند. احساسات مثبت مانند قدردانی ، محبت ، احترام ، تحسین و تأیید مانند این است که به حساب مشترکتان عشق واریز کنید. برای هر احساس منفی باید پنج سپرده مثبت داشته باشید. اگر ابراز احساس های منفی  شما از مثبت بیشتر باشد ، همسرتان به شکایت شما توجه خواهد کرد. و وقتی این روند ادامه دار شود زندگی تان سرد و بی روح میشود.

لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره زندگی مشترک و اصول روابط صحیح زوجین با ما در میان بگذارید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا