ریپورتاژ

اسپرد در فارکس به چه معناست؟ صفر تا صد مفهوم Forex Spread

اسپرد در فارکس به چه معناست؟ احتمالاً تاکنون خانه خرید و فروش کرده‌اید یا برای اجاره منزل مسکونی به مشاور املاک مراجعه کرده‌اید. در هر معامله‌ای که توسط مشاورین املاک تنظیم می‌شود و اصطلاحاً جوش می‌خورد، مبلغی تحت عنوان کمیسیون از دو طرف معامله اخذ می‌شود. در دنیای بازارهای مالی نیز کارگزارها یا بروکرها که به عنوان ارائه‌دهنده خدمات ترید فعالیت می‌کنند، از هر معامله مبلغی را به عنوان کارمزد ارائه خدمات دریافت می‌کنند. این مبلغ در اصطلاح فارکس تحت عنوان اسپرد شناخته می‌شود.

همان طور که مشاهده می‌کنید اخذ این‌گونه از مبالغ در بازارهای مالی یک امر کاملاً رایج و پذیرفته شده است. امکان فرار از پرداخت این کمیسیون در معاملات وجود ندارد و زیرساخت‌های بروکرها به گونه‌ای طراحی شده است که تریدرها مجبور هستند تا این هزینه را در معاملات خود تقبل کنند. در ادامه در خصوص اینکه اسپرد در فارکس به چه معناست، به چند دسته تقسیم می‌شود و چه عواملی روی تعیین میزان اسپرد مؤثر است، بیشتر بحث می‌شود.

اسپرد در فارکس به چه معناست؟

همان طور که می‌دانید در دنیای فارکس، ارزها همواره به صورت جفت در بازار مظنه می‌شوند. در همین راستا یک بروکر دو قیمت متفاوت را برای یک جفت ارز برای معامله‌گر ارائه می‌کند. این دو قیمت در اصطلاح فنی به نام‌های BID و ASK. برای اینکه روشن شوند اسپرد در فارکس به چه معناست، لازم است تا ابتدا تعریفی در خصوص دو اصطلاح فوق ارائه شود:

۱- قیمت ASK به قیمتی گفته می‌شود که معامله‌گر می‌تواند ارز پایه را بر مبنای آن خریداری کند.

۲- قیمت BID نیز به قیمتی گفته می‌شود که معامله‌گر می‌تواند مطابق آن ارز پایه خود را به فروش برساند.

اسپرد در فارکس به چه معناست؟کاملاً طبیعی است که قیمت ASK همواره مقداری بالاتر از قیمت BID است. در یک تعبیر ساده دیگر از مفهوم اسپرد در فارکس به چه معناست، می‌توان این‌طور اشاره کرده که اختلاف عددی میان قیمت ASK و BID تحت عنوان اسپرد شناخته می‌شود.

این مبلغ را کارگزاران در ازای ارائه خدمات به تریدرها دریافت می‌کنند. این عدد به هیچ عنوان ثابت نبوده و مکانیزم محاسبه آن نزد هر بروکر متفاوت است. بروکرها از اسپرد به عنوان ابزاری برای رقابت با یکدیگر استفاده می‌کنند. طبیعی است که هر بروکری که اسپرد کمتری دریافت کند، می‌تواند معامله‌گران بیشتری را به سمت خود بکشاند.

انواع اسپرد در فارکس به چه معناست؟

تا اینجای مطلب به طور نسبی مشخص شد که اسپرد در فارکس به چه معنا است. اما آیا تنها یک نوع اسپرد در معاملات فارکس وجود دارد؟ خیر. به طور کلی دو نوع اسپرد در معاملات فارکس در قالب بروکرها تعریف می‌شود. از طرفی بروکرهای فعال در بازار فارکس، حساب‌های تجاری متفاوتی را به عنوان گزینه‌های پیش روی معامله‌گران ارائه می‌کنند. برای هر یک از این حساب‌های تجاری نیز میزان مشخصی به عنوان اسپرد تعیین می‌شود. از همین رهگذر انواع اسپرد در بازار به دو دسته کلی اسپرد ثابت و شناور تقسیم می‌شود. در ادامه این دو مفهوم بیشتر تشریح می‌شود.

اسپرد ثابت

در یک تعریف ساده از اسپرد ثابت باید به این نکته اشاره شود که همان طور که از نام آن مشخص است، میزان آن ثابت بوده و تحت تأثیر نوسانات قیمتی در بازار قرار نمی‌گیرد. این مسئله به تریدرها این امکان را می‌دهد که بتوانند به خوبی هزینه کمیسیونی که باید برای معاملات خود پرداخت کنند را تخمین بزنند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که میزان اسپرد توسط بروکرها قابل تغییر است و معمولاً در برخی بازه‌های زمانی خاص (مواقع نوسانات شدید بازار) این مقدار با اسپرد ثابت جدیدی منتقل می‌کنند.

اسپرد ثابت علاوه بر مزیتی که در بالا به آن اشاره شد، دست بروکرها را برای رقابت با یکدیگر می‌بندد. در صورتی که آن‌ها قادر هستند با استفاده از اسپرد شناور، گزینه‌های معاملاتی پیش روی تریدرها را افزایش دهند. به این ترتیب اختیارات معاملات برای معامله‌گران نیز افزایش می‌یابد و همچنین فرصت رقابتی بیشتری برای بروکرها فراهم می‌شود.

اسپرد متغیر یا شناور

در ادامه بحث اسپرد در فارکس به چه معناست، به یک نوع دیگر از اسپردها یعنی اسپرد شناور یا متغیر می‌رسیم. همان طور که از نام این دسته از اسپردها مشخص است، به هیچ عنوان نمی‌توان مقدار ثابتی را برای این اسپردها تعیین کرد؛ چرا که اختلاف قیمت میان ASK و BID به طور مدام در حال تغییر است. کارگزاران بدون میز معاملاتی اسپردهای متغیر یا شناور را ارائه می‌کنند. این کارگزاران معمولاً از طریق شبکه بانکی فعالیت خود را پی می‌گیرند. به این صورت که اقدام به ایجاد حساب‌های شبکه ارتباطات الکترونیکی یا ECN در بازار می‌کنند. در ادامه یک پلتفرمی توسط صاحبان ECN در بازار فارکس ارائه می‌شود. به واسطه این پلتفرم بازارسازان، بانک‌ها و سایر سرمایه‌گذاران خصوصی می‌توانند با قرار دادن دستورات خرید و فروش منحصربه‌فردی با یکدیگر معامله کنند.

این نوع اسپردها نشان‌دهنده روح حاکم بر بازارهای مالی هستند؛ چراکه در این نوع اسپرد هیچ کنترلی روی مقدار آن وجود ندارد. در نتیجه میزان آن‌ها کاملاً بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود. به عنوان مثال در زمانی که نقدینگی در بازار کاهش پیدا می‌کند یا اوقاتی که صورت‌های مالی و اقتصادی عرضه می‌شوند، میزان اسپردها افزایش پیدا می‌کند.

اسپرد ثابت بهتر است یا شناور؟

سبک معامله‌گری و نوع حضور یک تریدر در بازار برای پاسخ به این سؤال که کدام نوع از اسپردها بهتر است، کاملاً اثرگذار است. اگر در زمره فعالانی از بازار هستید که حجم معاملات بالایی ندارید و در طول روز مدام به ترید کردن مشغول نیستید، گزینه مناسب برای شما اسپرد ثابت است.

اما در این میان هستند تریدرهای بزرگی که تحت عنوان بازارساز از آن‌ها یاد می‌شود. این دسته از تریدرها کاملاً روی روند بازار اثرگذار هستند و به طور دائمی در حال خرید و فروش هستند. برای این دسته از معامله‌گران استفاده از اسپرد متغیر گزینه مناسب‌تری است؛ چرا که به عنوان مثال در زمان‌های اوج معاملات در بازار قادر هستند هزینه کمتری را به عنوان اسپرد پرداخت کنند.

اسپرد در فارکس واحد اندازه‌گیری اسپرد در معاملات فارکس چیست؟

اسپرد بر مبنای پیپ که به عنوان کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری حرکت قیمت یک جفت ارز شناخته می‌شود، اندازه‌گیری می‌شود. مقدار پیپ در جفت ارزهای مختلف ثابت نیست. اما در بسیاری از آن‌ها این میزان برابر ۰٫۰۰۰۱ است. به عنوان اسپرد میان یورو و دلار آمریکا برابر ۲ پیپ است.

کلام پایانی

در این مطلب در خصوص این که اسپرد در فارکس به چه معناست به طور مفصل بحث شد. نکته بسیاری مهمی که باید توسط تریدرها مورد توجه قرار بگیرد این است که میزان اسپردی که توسط یک بروکر برای معاملات اخذ می‌شود، یک فاکتور مهم در انتخاب کارگزاری مناسب است.

همچنین سه عامل کلی عرضه، تقاضا و حجم معاملاتی که روی یک سهم در جریان است، به عنوان سه فاکتور اصلی اثرگذار روی تعیین اسپرد در بازار در نظر گرفته می‌شود..

به طور کلی یک فعال بازار فارکس قبل از حضور تمام قد در این بازار باید سعی کند دانش تخصصی خود را بالا ببرد. در وهله بعد به دید تجربه و با سرمایه اندک وارد بازار شود. در نهایت با مسلط شدن بر مختصات بازار می‌تواند به سودهای خوبی دست پیدا کند. یکی از کارهای که می توانید انجام دهید گذراندن دوره های آموزش تحلیل تکنیکال است. پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین دوره های آموزشی تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا