روانشناسی

اختلال دوقطبی چیست؟چه اثراتی بر بدن دارد؟

اختلال دوقطبی چیست؟چه اثراتی بر بدن دارد؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((اختلال دوقطبی چیست؟چه اثراتی بر بدن دارد؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

اختلال دو قطبی ، که قبلاً به عنوان “افسردگی شیدایی” شناخته می شد ، یک اختلال مبتنی بر مغز است. این وضعیت با یک یا چند مورد از وقایع شیدایی  مشخص می شود و در بعضی موارد ، ممکن است شامل یک دوره افسردگی اساسی باشد.در حالی که افسردگی معمولاً با این اختلال در ارتباط است ،  تشخیص اختلال دو قطبی توسط روانشناس مجرب امکان پذیر است.

علاوه بر این ، این اختلال می تواند تقریباً روی تمام مناطق دیگر بدن از سطح انرژی و اشتها گرفته تا عضلات و حتی میل جنسی تأثیر بگذارد. ادامه مطلب را بخوانید تا دریابید که چگونه اختلال دو قطبی می تواند بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اثرات اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی توسط دوره های شیدایی مشخص می شود.در طی یک مرحله شیدایی ، سطح انرژی شما بیش از حد متوسط ​​است و ممکن است خواب زیادی نداشته باشید. همچنین می توانید تحریک پذیری ، بی قراری و افزایش میل جنسی را تجربه کنید.

اگر دچار افسردگی شوید ، این مرحله می تواند اثرات مخالف بر بدن داشته باشد. ممکن است به طور ناگهانی احساس کمبود انرژی کرده و به خواب بیشتر ، همراه با افسردگی و ناامیدی نیاز داشته باشید.

در صورت ابتلای فرد به افسردگی ، تغییرات اشتها نیز ممکن است رخ دهد. همانند شیدایی ، افسردگی نیز می تواند باعث تحریک پذیری و بی قراری شود.همچنین می توانید حالت مخلوط شیدایی و افسردگی را تجربه کنید. ممکن است علائم را از هر دو مرحله مشاهده کنید.

اختلال دوقطبی چیست؟سیستم عصبی مرکزی و اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی در درجه اول بر روی مغز ، که بخشی از سیستم عصبی مرکزی شما است ، تأثیر می گذارد.سیستم عصبی مرکزی شما که از هر دو مغز و ستون فقرات تشکیل شده است ، از یک سری اعصاب تشکیل شده است که کنترل کننده فعالیت های مختلف بدن هستند.

برخی از اثرات اختلال دوقطبی  عبارتند از:

تحریک پذیری
پرخاشگری
ناامیدی
احساس گناه
غم شدید
از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که معمولاً انجام می دهید
بیش فعالی
به راحتی حواس پرت می شود
فراموشی
بیش از حد دفاعی بودن
برخورد تحریک آمیز
اختلال دو قطبی همچنین می تواند تمرکز را دشوار کند.

هنگامی که در یک مرحله شیدایی هستید ، ممکن است برای کنترل افکار خود مشکل داشته باشید. حتی ممکن است سریعتر از حد معمول صحبت کنید.

یک دوره افسردگی همچنین می تواند باعث مشکلات تمرکز شود ، اما ذهن شما ممکن است بسیار کندتر از حالت عادی احساس کند. ممکن است احساس بی قراری کنید و در تصمیم گیری مشکل داشته باشید. حافظه شما نیز ممکن است کم باشد.

اختلال دو قطبی می تواند توانایی خوب خوابیدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

مراحل شیدایی اغلب به این معنی است که شما به خواب خیلی کمی احتیاج دارید و دوره های افسردگی باعث خوابیدن بیشتر یا کمتر از حد طبیعی می شود. بی خوابی در هر دو مورد غیرمعمول نیست.

بی خوابی می تواند به خصوص در اختلال دو قطبی خطرناک شود ، زیرا ممکن است وسوسه بیشتری برای مصرف قرص های خواب آور داشته باشید. چنین خطراتی بیشتر از افسردگی با شیدایی همراه است.

اثر اختلال دوقطبی بر سیستم قلبی عروقی

هنگامی که علاوه بر اختلال دو قطبی دچار اضطراب هستید ، این امر می تواند بر سیستم قلبی عروقی شما نیز تأثیر بگذارد.

این شامل:

تپش قلب
افزایش نبض
فشار خون بالاتر از حد طبیعی نیز ممکن است رخ دهد.

براساس موسسه ملی بهداشت روان (NAMI) ، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی در معرض خطر بیشتری برای تشخیص اضطراب یا اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) قرار دارند.

سیستم غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز شما از هورمونهایی تشکیل شده است که به شدت به سیگنالهای پیام رسان مغز متکی هستند. وقتی این سیگنال ها مختل شوند ، می توانید نوسانات هورمون را تجربه کنید.

اختلال دو قطبی می تواند باعث تغییر در میل جنسی شما شود. شیدایی ممکن است انگیزه جنسی شما را تحت فشار قرار دهد ، در حالی که افسردگی می تواند به طور قابل توجهی آن را کاهش دهد.

برخی از افراد با این اختلال قضاوت ضعیفی را تجربه می کنند ، که همچنین می تواند خطر تصمیم گیری نادرست را از نظر بهداشت جنسی افزایش دهد.
اختلال دو قطبی نیز ممکن است بر وزن شما تأثیر بگذارد ، به خصوص در مراحل افسردگی. با افسردگی ، ممکن است اشتهای خود را کاهش داده و منجر به کاهش وزن شوید.

همچنین می توان تجربه ای مخالف داشت – اشتهای شما ممکن است افزایش یابد ، در نتیجه باعث افزایش وزن می شود.

اختلال دوقطبی سیستم های اسکلتی و عضلانی و اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی به طور مستقیم بر استخوان ها و عضلات تأثیر نمی گذارد ، اما اگر دوره های افسردگی را تجربه کنید ، این می تواند بر سیستم اسکلتی و عضلانی شما تأثیر بگذارد.

افسردگی می تواند منجر به درد و رنج غیر قابل توضیح شود ، که مدیریت فعالیت های روزمره را دشوار می کند. همچنین ممکن است به دلیل ناراحتی ، ورزش دشوار باشد.

علاوه بر این ، اگر افسردگی را تجربه کنید ، ضعف و خستگی شایع است و می تواند همراه با خواب زیاد یا ناتوانی در خواب باشد.

دستگاه گوارش

اضطراب همراه با اختلال دو قطبی می تواند احساس خستگی و تحریک پذیری در شما ایجاد کند. همچنین می تواند سیستم گوارشی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

برخی از این اثرات عبارتند از:

درد شکم
اسهال
حالت تهوع
استفراغ
چنین علائمی غالباً با احساس وحشت یا احساس هلاکت قریب الوقوع همراه است. همچنین ممکن است سریع عرق کنید و نفس بکشید.

اثرات دیگر اختلال قطبی :

اختلال دو قطبی می تواند بر عملکرد شما در محل کار یا مدرسه تأثیر بگذارد. همچنین می تواند ایجاد و حفظ روابط را به چالش بکشد.

سایر تأثیرات:

استفاده از الکل، مصرف مواد مخدر،ولگردی و هدر دادن وقت،باورهای غیر واقعی در توانایی های و افکار و اقدامات خودکشی می تواند در هر دو دوره شیدایی و افسردگی رخ دهد.

منبع :healthline

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا