پزشکی

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز گفته می شود، روشی برای آزمایش سرطان دهانه رحم در زنان است. آزمایش پاپ اسمیر شامل جمع آوری سلول ها از دهانه رحم – انتهای پایین و باریک رحم شما که در بالای واژن قرار دارد، می شود.

تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر به شما شانس بیشتری برای درمان می دهد. آزمایش پاپ اسمیر همچنین می تواند تغییراتی را در سلول های دهانه رحم شما تشخیص دهد که نشان می دهد ممکن است سرطان در آینده ایجاد شود. تشخیص زودهنگام این سلول‌های غیرطبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین گام شما در جلوگیری از پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است.

پاپ اسمیر معمولاً همراه با معاینه لگن انجام می شود. در زنان بالای ۳۰ سال، تست پاپ ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) – یک عفونت شایع مقاربتی که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، ترکیب شود. در برخی موارد، آزمایش HPV ممکن است به جای آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

تست پاپ اسمیر چیست؟

چه کسانی باید پاپ اسمیر انجام دهند؟

شما و پزشکتان می توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی برای شروع آزمایش پاپ است و هر چند وقت یکبار باید این آزمایش را انجام دهید.

پزشکان معمولاً تکرار تست پاپ اسمیر را هر سه سال یک بار برای زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله توصیه می کنند.

اگر فاکتورهای خطر خاصی دارید، پزشک ممکن است بدون در نظر گرفتن سن شما انجام آزمایش پاپ اسمیر مکرر را توصیه کند. این عوامل خطر عبارتند از:

تشخیص سرطان دهانه رحم
قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد
عفونت HIV
تضعیف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف مزمن کورتیکواستروئید

تست پاپ اسمیر روشی مطمئن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. با این حال، آزمایش پاپ اسمیر بدون خطا نیست. دریافت نتایج منفی کاذب امکان پذیر است – به این معنی که این آزمایش نشان می دهد که هیچ ناهنجاری وجود ندارد، حتی اگر سلول های غیر طبیعی داشته باشید.نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی رخ داده است.

عواملی که می توانند منجر به یک نتیجه منفی کاذب شوند عبارتند از:

مجموعه ای ناکافی از سلول ها
تعداد کمی از سلول های غیر طبیعی
سلول های خونی یا التهابی که سلول های غیر طبیعی را پنهان می کنند

اگرچه ممکن است سلول‌های غیرطبیعی شناسایی نشوند، اما زمان به نفع شماست. سرطان دهانه رحم چندین سال طول می کشد تا ایجاد شود. و اگر یک آزمایش سلول های غیر طبیعی را تشخیص ندهد، آزمایش بعدی به احتمال زیاد این کار را انجام خواهد داد.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

برای اطمینان از اینکه تست پاپ اسمیر شما موثرتر است، نکات زیر را قبل از انجام آزمایش دنبال کنید:

به مدت دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر از آمیزش، دوش یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم های اسپرم کش، کرم ها یا ژله ها خودداری کنید، زیرا ممکن است سلول های غیرطبیعی را بشوید یا مبهم کند.

سعی کنید در طول دوره قاعدگی خود آزمایش پاپ اسمیر را برنامه ریزی نکنید.

تست پاپ اسمیر در مطب پزشک شما انجام می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد. ممکن است از شما خواسته شود که لباس را به طور کامل یا فقط از کمر به پایین درآورید.

با زانوهای خمیده روی میز امتحان به پشت دراز می کشید. پاشنه های شما در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می گیرند.

پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن می‌کند. اسپکولوم دیواره های واژن شما را از هم جدا می کند تا پزشک به راحتی دهانه رحم شما را ببیند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در ناحیه لگن شما شود.

سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و یک دستگاه خراش دادن مسطح به نام اسپاتول از سلول های دهانه رحم شما نمونه برداری می کند.

مراقبت بعد از تست پاپ اسمیر

پس از انجام آزمایش پاپ اسمیر، می توانید بدون محدودیت روز خود را ادامه دهید.

بسته به نوع تست پاپ اسمیری که انجام می دهید، پزشک نمونه سلولی جمع آوری شده از دهانه رحم را به ظرفی که مایع مخصوصی در آن نگهداری می شود (پاپ اسمیر بر پایه مایع) یا روی یک اسلاید شیشه ای (پاپ اسمیر معمولی) منتقل می کند. .

نمونه‌ها به آزمایشگاه منتقل می‌شوند و در آنجا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند تا ویژگی‌هایی در سلول‌ها که نشان‌دهنده سرطان یا یک وضعیت پیش سرطانی هستند، بررسی شوند.

علائمی که ممکن است بعد از تست پاپ اسمیر باعث نگرانی شود

اگرچه خونریزی خفیف یا لکه بینی بعد از غربالگری شایع است، اما گاهی اوقات علائم نگران کننده ممکن است پس از آزمایش پاپ اسمیر ظاهر شود. این شامل خونریزی و گرفتگی شدید پس از آزمایش پاپ اسمیر، خونریزی پس از آزمایش به مدت یک هفته و موارد دیگر است. شناسایی

در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

گرفتگی شدید
خونریزی بیشتر از لکه بینی
خونریزی شدید که نیاز به پد دارد
خونریزی که در طی تست پاپ شدیدتر می شود
خون قرمز روشن یا خون لخته شده تیره
خونریزی که بعد از سه روز ادامه دارد

خونریزی بعد از پاپ اسمیر ممکن است به دلیل بارداری یا عفونت واژن نیز ایجاد شود. اگر هر یک از علائم و نشانه های ذکر شده را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این آزمایش هرگز نباید باعث درد قابل توجه یا ناتوان کننده شود.

پاپ اسمیر چیست؟

نتایج عادی

اگر فقط سلول های طبیعی دهانه رحم در طی آزمایش پاپ اسمیر شما کشف شد، گفته می شود که نتیجه منفی خواهید داشت. تا زمانی که برای آزمایش پاپ اسمیر بعدی و معاینه لگنی خود قرار نگیرید، نیازی به درمان یا آزمایش بیشتری نخواهید داشت.

نتایج غیر طبیعی

اگر سلول های غیرطبیعی یا غیرعادی در طی آزمایش پاپ اسمیر شما کشف شد، گفته می شود که نتیجه مثبتی خواهید داشت. نتیجه مثبت به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. معنای نتیجه مثبت به نوع سلول های کشف شده در آزمایش شما بستگی دارد.

در اینجا برخی از عباراتی که ممکن است پزشک شما استفاده کند و اقدامات بعدی شما ممکن است چیست آورده شده است:

سلول های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASCUS). سلول های سنگفرشی نازک و مسطح هستند و در سطح دهانه رحم سالم رشد می کنند.

با آزمایش مبتنی بر مایع، پزشک می‌تواند نمونه را مجدداً تجزیه و تحلیل کند تا وجود ویروس‌های شناخته شده برای ایجاد سرطان، مانند برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را بررسی کند.

اگر هیچ ویروس پرخطری وجود نداشته باشد، سلول‌های غیرطبیعی که در نتیجه آزمایش یافت می‌شوند، نگران کننده نیستند. اگر ویروس‌های نگران‌کننده وجود داشته باشند، به آزمایشات بیشتری نیاز دارید.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا