پزشکی

علت کچلی چیست؟ و درمان آن چگونه است؟

علت کچلی چیست؟ و درمان آن چگونه است؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((علت کچلی چیست؟ و درمان آن چگونه است؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

طبیعی است که هر روز مقداری از موهای سر خود را از دست دهید. اما اگر موهای شما سریعتر از حد معمول نازک میشود یا ریزش می کند ، ممکن است کچل شوید.شما تنها نیستید بیشتر افراد با افزایش سن ریزش مو را تجربه می کنند. اغلب ، این مربوط به ژنتیک و روند طبیعی پیری است. در موارد دیگر ، طاسی و کچلی ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد.در این مقاله ، علت و علائم احتمالی کچلی را بررسی خواهیم کرد. ما همچنین در مورد گزینه های درمان و پیشگیری در مردان و زنان بحث خواهیم کرد.

حقایقی درباره کچلی:

به طور متوسط ​​هر روز ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهیم و این طبیعی است.
بیش از ۵۰ درصد زنان طاسی و کچلی را تجربه می کنند.
طبق انجمن ریزش موی آمریکا (AHLA) تا ۵۰ سالگی ، حدود ۸۵ درصد مردان طاس می شوند.
AHLA گزارش می دهد ، در ۲۵ درصد از مردانی که ریزش مو مربوط به ژنتیک دارند ، ریزش مو قبل از ۲۱ سالگی شروع می شود.

طاسی و کچلی دقیقاً چیست؟

طاسی به دلیل ریزش بیش از حد سر تا سری مو است. اصطلاح “طاسی” معمولاً برای آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش موی زنانه یا مردانه به کار می رود.

چرخه رشد مو به طور معمول شامل سه مرحله است:

فاز آناژن. مرحله آناژن موی سر ، یا مرحله رشد ، حدود ۲ تا ۴ سال طول می کشد. تقریباً ۹۰ درصد از موهای سر شما در این مرحله است.
فاز کاتاژن در مرحله کاتاژن ، فولیکول های مو طی ۲ تا ۳ هفته کوچک می شوند. به آن مرحله انتقال نیز گفته می شود.
فاز تلوژن در مرحله تلوژن یا استراحت ، موها پس از ۳ تا ۴ ماه ریخته می شوند.
وقتی موها در انتهای مرحله تلوژن ریزش می کنند ، موهای جدید رشد می کنند. اما وقتی ریزش مو بیش از رشد باشد ، طاسی ایجاد می شود.

علت کچلی چیست؟ و درمان آن چگونه است؟علت کچلی چیست؟

آلوپسی آندروژنتیک همان چیزی است که به طور معمول باعث طاسی می شود. در مردان ، بیشتر به عنوان طاسی مردانه شناخته می شود. در زنان ، به عنوان طاسی با الگوی زنانه شناخته می شود. شورای ریزش مو در آمریکا اظهار داشت: این مسئول ۹۵ درصد موارد ریزش دائمی مو است.

این نوع طاسی لزوما یک بیماری نیست. این شرایط مربوط به موارد زیر است:

ژنتیک ، که به معنی ارثی بودن آن است
روند پیری طبیعی
هورمون های مردانه به نام آندروژن
ژنتیک در عوامل مستعد آلوپسی آندروژنتیک نقش دارد و احتمالاً آنزیم های کلیدی مانند ۵-آلفا ردوکتاز را که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند ، تحت تأثیر قرار می دهد. هر دو هورمون آندروژن هستند.

وقتی DHT افزایش می یابد ، یا هنگامی که فولیکول مو نسبت به DHT حساس تر می شود ، فولیکول مو کوچک می شود. فاز آناژن نیز کوتاه می شود و در نتیجه ، مو زودتر از حد طبیعی ریزش پیدا میکند.

در زنان و مردان ، آلوپسی آندروژنتیک به طور تدریجی اتفاق می افتد. در مردان باعث ایجاد خط مو و کم پشتی در قسمت بالای سر می شود. اینها ویژگیهای معمول طاسی الگوی مردانه است.

زنان به طور معمول نازک شدن در قسمت بالای پوست سر را تجربه می کنند ، که به عنوان یک قسمت مویی گسترده می شود. این نمونه از طاسی زنان است.

سایر دلایل احتمالی کچلی یا طاسی

اگرچه آلوپسی آندروژنتیک تا حد زیادی شایعترین علت طاسی است ، اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو یا ایجاد لکه های پوستی در پوست سر شما شود.

با این حال ، برخلاف آلوپسی ، این شرایط معمولاً پیشرفت قابل پیش بینی با ریزش مو را دنبال نمی کنند. این بدان معنی است که باعث نمی شود موهای شما به الگویی که معمولاً برای طاس شدن است ، عقب برود.

شرایط زیر می تواند درجات مختلفی از ریزش مو ایجاد کند ، برخی از آنها می توانند دائمی باشند و برخی دیگر قابل برگشت هستند:

۱-آلوپسی کششی. برخی از مدل های مو مانند بستن موی دم اسبی سفت، بافت مو ،اکستنشن مو می توانند پیازهای مو را بکشند و ایجاد فشار کنند. این می تواند باعث آلوپسی کششی یا ریزش مو در اثر کشش مکرر شود. ریزش مو ممکن است در اوایل مدت قابل برگشت باشد ، اما در صورت طولانی شدن دائمی است.

۲-آلوپسی آره آتا. بیماری خودایمنی که بدن به فولیکول های موی خود حمله می کند ، آلوپسی آره آتا می تواند به ریشه مو آسیب برساند و در نتیجه ریزش مو ایجاد کند. موها ممکن است به خودی خود دوباره رشد کنند یا نکنند.

۳-آناژن افلوویوم. با این شرایط ، یک ماده سمی در مرحله آناژن فولیکول مو را مختل می کند. این اغلب باعث طاسی ناگهانی اما به طور معمول برگشت پذیر می شود. این اغلب با شیمی درمانی همراه است ، اما پرتودرمانی و سایر داروها نیز می توانند باعث آن شوند.

۴-تلوژن افلوویوم. ریزش مو با این شرایط ناشی از استرس یا شوک شدید است. این بیماری معمولاً ۲ تا ۳ ماه پس از اتفاقی مانند جراحی ، ضربه فیزیکی ، بیماری یا کاهش شدید وزن ایجاد می شود. در بیشتر موارد ، موها طی ۲ تا ۶ ماه دوباره رشد می کنند.

۵-کچلی. تینیا کاپیتس کرم حلقوی پوست سر است. این اتفاق می افتد هنگامی که قارچ ها پوست سر و ساقه مو را آلوده می کنند ، باعث ایجاد یک وصله پوسته پوسته موضعی می شوند. اگر زود درمان نشود ، این می تواند باعث ایجاد زخم و در نتیجه ریزش دائمی مو شود.

ادامه مطلب علت کچلی چیست؟

گاهی اوقات طاس شدن عارضه جانبی یک بیماری زمینه ای است. ممکن است با موارد زیر مرتبط باشد:

کم کاری تیروئید
پرکاری تیروئید
کمبودهای تغذیه ای
نارسایی کمبود آهن
یک رژیم غذایی کم پروتئین

درمان کچلیچه چیزی باعث ریزش مو نمی شود؟

برخلاف تصور عمومی ، موارد زیر مسئول طاس نیستند:

کلاه گذاشتن
کلاه گیس پوشیدن
شستشوی مکرر
شوره سر

درمان کچلی چگونه است؟

رایج ترین روش های درمانی طاسی مردانه یا زنانه شامل گزینه های زیر است:

داروها

ماینوکسیدیل ماینوکسیدیل موضعی یا روگاین یک داروی بدون نسخه است که هم زنان و هم مردان می توانند از آن استفاده کنند. حداقل ۶ ماه طول می کشد تا این روش درمانی رشد مجدد مو را تقویت کند.

فیناستراید این داروی تجویز شده (با نام تجاری Propecia یا Proscar) ریزش مو در مردان را درمان می کند. در بیشتر افراد ، رشد مجدد مو یا طاسی کندتر منجر می شود.

اسپیرونولاکتون. پزشکان که با نام تجاری Aldactone نیز شناخته می شوند ، اسپیرونولاکتون را برای درمان طاسی زنان تجویز می کنند. تولید آندروژن را کاهش می دهد و اثرات DHT ، هورمونی را که می تواند ریزش مو را افزایش دهد ، مسدود می کند.

هورمون درمانی. در دوران یائسگی ، استروژن و پروژسترون درمانی ممکن است به کاهش ریزش مو در زنان کمک کند.

گزینه های دیگر درمان کچلی:

لیزر درمانی لیزر درمانی می تواند طاسی با الگوی زنانه یا مردانه را درمان کند. از پالس های کم انرژی نور برای تحریک فولیکول های مو استفاده می کند.
تزریق های پلاسمای غنی از پروتئین (PRP). در درمان PRP از پلاکت خون خود استفاده می شود. این ماده به محل ریزش مو متمرکز و تزریق می شود که ممکن است در رشد مو نقش داشته باشد. این یک درمان بدون برچسب برای آلوپسی آندروژنتیک است.

کاشت مو در حین کاشت مو ، جراح موهای موجود را برداشته و مجدداً موها را به نقاط طاسی پوست سر وارد می کند.

تغذیه. طبق یک مطالعه منبع معتبر ، رشد مو برای زنانی که میزان اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را افزایش داده اند ممکن است افزایش یابد.

آیا می توانید از کچلی جلوگیری کنید؟

طاسی ناشی از ژنتیک قابل پیشگیری نیست. با این حال ، با استفاده از این نکات می توانید خطر ابتلا به انواع دیگر ریزش مو را کاهش دهید:

مدل موهای خود را شل کنید. مدل های موی تنگ مانند دم اسبی یا بافت مو می توانند به فولیکول های مو آسیب برسانند.
آسیب گرمایی را محدود کنید. ابزارهای حالت دهی مانند اتوها و فرها ممکن است به آسیب ریشه کمک کنند.
پوست سر خود را ماساژ دهید. برخی تحقیقات اخیر نشان داده است که ماساژهای منظم پوست سر ممکن است به رشد مو کمک کند. با این حال ، زیاده روی نکنید. مالش مداوم و استرس به فولیکول های شما ممکن است باعث آسیب شود.
رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی که فاقد انواع مواد مغذی است ممکن است منجر به ریزش مو شود.
ترک سیگار. برخی از تحقیقات قدیمی منبع معتبر ارتباط بین سیگار کشیدن و ریزش مو را نشان می دهد.
اگر شیمی درمانی می کنید ، یک کلاه خنک کننده ممکن است به کاهش ریزش مو پس از درمان کمک کند.
دارو را عوض کنید. اگر داروی فعلی شما باعث طاسی می شود ، از پزشک خود در مورد گزینه های دیگر سوال کنید.

علت کچلی چیست؟
علت کچلی چیست؟

خط آخر درباره کچلی چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق اوقات ، آلوپسی آندروژنتیک باعث طاسی می شود. در مردان ، بیشتر به عنوان طاسی مردانه شناخته می شود. در زنان ، به عنوان طاسی با الگوی زنانه شناخته می شود. با استفاده از این نوع طاسی ، ریزش مو از الگوی نسبتاً قابل پیش بینی پیروی می کند.

اگر نگران طاسی هستید ، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید. بسته به علت ، آنها ممکن است بتوانند دارو یا روشهایی را برای درمان یا کاهش سرعت ریزش مو توصیه کنند.

منبع:healthline

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا