سرگرمی :)

دانستنی های جالب درباره جغدها که نمیدانستید

دانستنی های جالب درباره جغدها که نمیدانستید

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((دانستنی های جالب درباره جغدها که نمیدانستید)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

جغدها ، به نوبه خود مرموز ، دوست داشتنی یا شبح وار هستند ، بسته به اینکه از کدام شخص بپرسید. با وجود بیش از ۲۰۰ گونه در هر قاره به جز قطب جنوب ، جغدها دارای حواس فوق العاده تنظیم شده ای هستند که به آنها کمک می کند طعمه ها و حیوانات دیگر را در سراسر جهان شکار کنند. حالا باهم میخواهیم دانستنی های جالبی که درباره جغد ها نمیدانستیم را بخوانیم.

دانستنی ها درباره جغد:

۱- جغد ها می توانند سر خود را ۳۶۰ درجه بچرخانند

ممکن است به نظر یک افسانه به نظر برسد که جغدها می توانند سر خود را ۳۶۰ درجه بچرخانند. در واقع پرندگان می توانند گردن خود را ۱۳۵ درجه در هر دو جهت بچرخانند ، که به آنها ۲۷۰ درجه حرکت کلی می دهد. به گفته دانشمندان ، سازگاری استخوان ، رگ های خونی با مخزن انقباضی و شبکه عروقی پشتیبانی کننده به جغدها اجازه می دهد تا سر خود را بدون قطع خون به مغز تا این حد برگردانند.

۲- جغدها چشمهای دور از هم و لوله ای دارند.

به جای کره چشم کروی ، جغدها دارای “لوله های چشم” هستند که تا حد زیادی به جمجمه آنها برمی گردد – این بدان معنی است که چشم های آنها در جای خود ثابت است ، بنابراین برای دیدن باید مجبور شوند سر خود را برگردانند. اندازه چشم های آنها به آنها کمک می کند تا در تاریکی ببینند ، و آنها دور اندیش هستند ، که به آنها امکان می دهد طعمه ها را از فاصله های دورتر تشخیص دهند.

دانستنی های جالب درباره جغدها که نمیدانستید
دانستنی های جالب درباره جغدها که نمیدانستید

۳-آنها شنوایی فوق العاده قدرتمند دارند.

جغدها قادر به شنیدن طعمه در زیر برگ ، گیاهان ، خاک و برف هستند. برخی از جغدها دارای گوشهایی در ارتفاع مختلف بر روی سر خود هستند ، که به آنها امکان می دهد طعمه را بر اساس تفاوتهای کوچک امواج صوتی پیدا کنند. جغدهای دیگر صورتهای صاف و پرهای خاصی دارند که صدا را متمرکز می کنند و اساساً صورتهای آنها را به یک گوش بزرگ تبدیل می کنند.

۴-پرواز جغدها بی صدا است.

برخلاف اکثر پرندگان ، جغدها هنگام پرواز هیچ صدایی ایجاد نمی کنند. آنها دارای پرهای خاصی هستند که تلاطم را به جریانهای کوچکتر تقسیم می کنند ، که باعث کاهش صدا می شود. نرم مخملی باعث کاهش بیشتر صدا می شود.

۵- دستگاه گوارش جغد

کشته شدن توسط جغد وحشتناک است. ابتدا جغد طعمه را می گیرد و با طنابهای قوی آن را له می کند. سپس بسته به اندازه ، طعمه را کامل می خورد یا آن را می شکافد. دستگاه گوارش جغد بدن لاشه را پردازش می کند و قسمتهایی که قابل هضم نیستند ، مانند خز و استخوان ، به صورت گلوله فشرده می شوند ، که جغد بعداً شاید استفاده کند.

۶- جغد ها بعضی اوقات بقیه جغدها را می خورند.

نه تنها جغدها طعمه های شگفت آور بزرگی را می خورند (بعضی از گونه ها مانند جغد عقاب حتی می توانند آهوی کوچک را هم بگیرند) ، آنها گونه های دیگر جغدها را نیز می خورند. به عنوان مثال جغدهای شاخدار بزرگ به جغد ساق دار حمله خواهند کرد. جغد حصیری ، به نوبه خود ، گاهی جغد غربال را می خورد. در حقیقت ، شکار جغد بر روی جغد ممکن است دلیلی بر کاهش تعداد  جغد غربی باشد.

دانستنی های جالب درباره جغدها
دانستنی های جالب درباره جغدها

۷- جغدها آفات کش طبیعی برای زمین های کشاورزی هستند.

جغدها جوندگان زیادی می خورند. یک خانواده جغد انبار تنها در یک چرخه تولید مثل چهار ماهه ۳۰۰۰ جوندگان را می خورند. یک جغد می تواند ۵۰ پوند گوفر در یک سال بخورد. بسیاری از کشاورزان در حال نصب جعبه های لانه سازی جغدها هستند به این امید که جغد ها آفاتی مانند گل و گاو را از زمین خود پاک کند. این فرم طبیعی کنترل آفات نسبت به استفاده از سم ایمن و ارزان است و برای جغدها نیز بهتر است. سالانه بسیاری از جغدها بر اثر خوردن جوندگانی که مسموم شده اند می میرند.

۸- جغدها فقط یک علامت پیروزی در نبرد بودند …

در یونان باستان ، جغد کوچک همراه آتنا ، الهه یونانی خرد بود ، و این یکی از دلایل نماد یادگیری و دانش جغدها است. اما آتنا یک الهه جنگجو نیز بود و جغد را محافظ ارتشهایی که وارد جنگ می شدند می دانستند. اگر سربازان یونانی در هنگام جنگ جغدی را در پرواز می دیدند ، آن را به عنوان نشانه پیروزی در آینده می دیدند.

۹- و نماد مرگ.

از زمان های بسیار قدیم به بعد ، جغدها با مرگ ، شر و خرافات دیگر پیوند خورده اند. بسیاری از فرهنگ ها جغدها را نشانه مرگ قریب الوقوع می دانستند. به عنوان مثال ، گفته می شود که یک جغد مرگ جولیوس سزار را پیش بینی کرده است. آنها همچنین با جادوگران و سایر موجودات به اصطلاح شرور همراه بوده اند. اگرچه به نظر سرگرم کننده هالووین می آید ، اما بسیاری از فرهنگ ها هنوز در مورد جغدها خرافات دارند و در بعضی جاها جغدها بر اساس این باورها کشته می شوند.

۱۰-بعضی اوقات آنها صدایی ترسناک را ایجاد می کنند.

جدا از هیاهو ، جغدها تماس های مختلفی برقرار می کنند ، از فریاد زدن تا سوت گرفته تا صدای جیرجیر. جغد وقتی احساس خطر می کند ، صدای خش خش می دهد ، که شبیه چیزی از یک کابوس است.

منبع:mentalfloss

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا