خبر

زنان شجاع ایرانی انوشه انصاری در فضا

انوشه انصاری که در سال ۱۳۴۵ در مشهد به دنیا آمد
در سال ۱۳۶۳ خورشید به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. انوشه، گواهی‌نامهٔ کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS)، از دانشگاه جورج میسون و نیز، گواهی‌نامهٔ کارشناسی ارشد خود را در زمینهٔ مهندسی الکترونیک، از دانشگاه جورج واشینگتن دریافت کرده‌است.
کاوشگر و نیز، رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور (TTI) است. انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی، و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است. در سال ۲۰۱۵ میلادی جامعه ملّی فضای آمریکا جایزهٔ «پیشگام فضا» را به انصاری نخستین زن گردشگر فضایی اهدا کرد.

انوشه انصاری
 

انوشه انصاری در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ (۸ مه ۲۰۰۶)، سازمان فضایی روسیه به‌طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری به‌عنوان اولین زن گردشگری فضایی در یکی از پروازهای فضاپیمای سایوز، که برای بهار ۱۳۸۵ برنامه‌ریزی شده‌بود، به مدار زمین سفر خواهد کرد. اما پس از رد صلاحیت دایسوکه انوموتو، داوطلب ژاپنی، به دلایل پزشکی و جا ماندن او از مأموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹، قرار شد انوشه انصاری در ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ با این گروه همراه شود.نخستین فضانورد با اصلیت ایرانی در جهان است و نیز، نخستین زن کیهان‌گرد و چهارمین نفری است که هزینهٔ سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است. او همچنین، پس از عبدالاحد مومند فضانورد افغانستان، دومین فضانورد فارسی‌زبان است. انصاری، ترجیح می‌دهد که در مورد خود، از عنوان «فضانورد همراه» به جای واژهٔ «گردشگر فضایی»، استفاده کند. وی، در روی لباس خود، دو پرچم ایران و آمریکا را نقش کرده بود. وی، دلیل این کار را اظهار دِین خود به این دو کشور-که در موفقیت وی نقش داشته‌اند-، بیان کرد.

انوشه انصاری
حالا بعد از خانوم انوشه انصاری یاسمن مقبلی فضانورد ایرانی تبار در جمع فضانوردان فارغ التحصیل پروژه آرتمیس قرار گرفته است این خانوم شجاع در جمع ۱۳ فضانورد نامزد از سوی ناسا برای نوبت به سفر به مریخ نامزد شده است و قرار است بار دیگر قرار است زنان ایرانی نام افراینی کنند
همچنین ناسا چندی پیش بیان کرده بود که مردم ایران شادترین مردم جهان هستند زیرا که برای سفر به مریخ اکثریت از تابعیت ایرانی ثبت نام کرده بودند و داوطلب شده بودند

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا