پزشکی

ورزش در دوران قاعدگی

دوران قاعدگی از مراحلی است که هر زنی در طی زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می کند. قاعدگی با آنکه درد آور و دارای مشکلات است اما برای بدن زنان بسیار مفید خواهد بود. برای اینکه راحت تر این دوران را طی کنید بایستی ورزش را در لایف استایل خود جای دهید. ورزش در دوران قاعدگی می تواند:

  • درد
  • گرفتگی عضلات
  • نفخ
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • زود رنجی
  • خستگی
  • حالت تهوع

را تسکین دهد.

ورزش علاوه بر تسکین درد‌های پریودی، فواید بسیاری نیز برای سلامت کلی بدن شما دارد. به عنوان مثال از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، آرتریت، پوکی استخوان، دیابت و… نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که حتما لازم نیست به دنبال ورزش‌های قدرتی و حرفه‌ای بروید تا از این فواید بهره‌مند شوید، هر ورزشی که خودتان به آن علاقه دارید، حتی اگر یک پیاده‌روی ساده باشد هم می‌تواند سلامت بدن شما را تضمین کند.

ورزش در دوران عادت ماهانه نه تنها جسم شما، بلکه روحیه‎تان را هم تغییر خواهد داد. از آنجا که در طول ورزش، تولید اندورفین در بدن شما افزایش می‌یابد، افسردگی، نوسانات خلقی و عصبانیت شما نیز کم می‎شود.

بهترین ورزش‌ها در دوران عادت‎ماهانه

در دوران قاعدگی، شما باید ورزش‌هایی را انجام دهید که توانایی‎شان را دارید. یعنی ورزشی که هم شما به آن علاقه داشته باشید و هم برایتان مفید باشد. برای اکثر خانم‌ها ورزش کردن در روز‌های اول و دوم پریود، سخت است که دلیل آن هم خونریزی زیاد است. برای این دو روز، شما می‌توانید به جای باشگاه، در خانه ورزش‌های سبک را انجام دهید. از روز دوم به بعد می‌توانید ورزش‌های زیر را انجام دهید:

پیاده‎روی

پیاده‎روی یکی از ساده‌ترین ورزش‎هاست. شما در هر زمان و مکان، بدون این که نیاز به تجهیزات خاصی داشته باشید، می‌تواند این ورزش را انجام دهید. فقط حواس‎تان به زمان پیاده‎روی در دوران عادت‎ماهانه باشد. شما نباید مدت زمان زیادی و با سرعت زیادی پیاده‎روی کنید. هر چه در این دوران تعادل را بیشتر حفظ کنید، بهتر است.

ورزش‌های هوازی یا ایروبیک سبک

برای اینکه فشار کمتری به بدن خود وارد کنید انجام ورزش های ایروبیک را نصف روزهای عادی کنید تا شادابی را در طول زمان احساس کنید.

ورزش‌های قدرتی

اگر شما بدنسازی یا با وزنه کار می‌کنید، سعی کنید که در این دوران از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. مثلا اگر قبلا برای جلو بازو از وزنه‌های ۵ کیلویی استفاده می‌کردید، آن را به ۳ کیلو کاهش دهید. بلند کردن ورزنه‌های سنگین در دوران عادت‎ماهانه، نه تنها برایتان مفید نیست، بلکه به بدن‎تان هم آسیب می‌رساند.

ورزش‌های کششی و تعادلی

یوگاه ورزش فوق‎العاده‌ای برای ریلکس کردن عضلات و کاهش درد و گرفتگی عضلات است؛ بنابراین می‌توانید آن را در دوران پربود انجام دهید، به شرطی که حرکات را درست اجرا کنید. پیلاتس نیز مثل یوگا باعث کشش عضلات می‌شود و درد‌های جسمی شما را در این دوران کاهش می‌دهد. ورزش تای چی نیز می‌تواند برای رهایی از تنش و استرس این دوران، برایتان مفید باشد.

ورزش‌های ممنوعه در دوران عادت‎ماهانه

اگر ورزشی که شما در دوران قاعدگی انجام می‌دهید، درست و اصولی باشد، بسیاری از دردهایتان را کاهش داده و روحیه تان را شاد می‌کند، اما اگر آن را اشتباه انتخاب کنید، به بدن تان آسیب می‌رسانید. اما چه ورزش‌هایی در این دوران برای شما ممنوع است؟

ورزش‌های سنگین یا ورزش‌های طولانی مدت می‌تواند در این دوران برای بدن شما مضر باشند. این بدین معنی نیست که از ورزش‌های همیشگی‌تان دست بکشید، بلکه باید شدت آن را کاهش دهید. تحقیقات نشان داده که ۱ ساعت ورزش سنگین در دوران پریود منجر به التهاب بدن می‌شود.

حالت‌های سخت یوگا نیز در این دوران توصیه نمی‌شود. تحقیقات نشان داده که برخی از حرکات یوگا مانند حرکت ایستادن روی سر یا سیرشاسانا، باعث می‌شود که رحم به سمت سر کشیده شود. در این حالت ممکن است که برخی از مویرگ‌ها که خون را از رحم خارج می‌کنند، پاره شده و خونریزی شما را تشدید کند. بنابراین بهتر است که دور آن‌ها را نیز خط بکشید.

اگر شما حین ورزش احساس خستگی، حالت تهوع یا درد و ناراحتی در قسمتی از بدن‎تان کردید، بهتر است که کمی بایستید و استراحت کنید. اگر این علائم همچنان در بدن شما ادامه داشت، ورزش را در آن روز رها کنید.

در نهایت، چیزی که شما باید در دوران عادت‎ماهانه بدان توجه کنید، علائم بدن‎تان است. به نشانه‌های بدن‌تان دقت و بر اساس آن ورزش کنید.

در دوران قاعدگی از نواربهداشتی های مرغوب تر استفاده کنید تا تجمع باکتری ها را به حداقل برسانید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا