روانشناسی

۱۷ واقعیت جالب درباره اشک که احتمالا نمیدانستید

۱۷ واقعیت جالب درباره اشک که احتمالا نمیدانستید

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((۱۷ واقعیت جالب درباره اشک که احتمالا نمیدانستید)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

شما احتمالاً چشمان اشک خود را چشیده اید و می فهمید که آنها نمک دارند. چیزی که ممکن است متوجه نشوید این است که اشک حاوی چیزهای فراتر از این موارد است.بیایید باهم درباره اشک اطلاعاتمان را زیاد کنیم.احتمالا جالب است و بیایید نگاهی به اینکه اشک چگونه کار می کند ، و برخی از حقایق شگفت آور اشک چیست؟

واقعیت های جالب درباره اشک

۱- اشکهای شما بیشتر از آب تشکیل شده است.

اشکهای شما ساختاری مشابه بزاق دارد. آنها بیشتر از آب ساخته شده اند ، اما حاوی نمک ، روغن های چرب و بیش از ۱۵۰۰ پروتئین مختلف هستند.

الکترولیت های اشک آور عبارتند از:

سدیم ، که طعم شور نمکی آنها را می دهد
بی کربنات
کلرید
پتاسیم
اشک همچنین حاوی مقادیر کمتری منیزیم و کلسیم است.

 این چیزها سه لایه مشخص در اشک شما را تشکیل می دهند:

لایه مخاطی که اشک را به چشم متصل نگه می دارد.
لایه آبی – ضخیم ترین لایه – چشم شما را آبرسانی می کند ، باکتری ها را دور نگه می دارد و از قرنیه محافظت می کند.
لایه روغنی از تبخیر لایه های دیگر جلوگیری می کند و همچنین سطح اشک را صاف نگه می دارد تا بتوانید حتی هنگام گریه کرده هم اطراف خود را ببینید.

17 واقعیت جالب درباره اشک که احتمالا نمیدانستید
17 واقعیت جالب درباره اشک که احتمالا نمیدانستید

۲- همه اشکها مثل هم نیستند.

شما سه نوع اشک مختلف دارید:

اشکهای پایه اینها همیشه در چشم شما هستند تا از چشمها محافظت کرده.
اشک رفلکس. این موارد زمانی ایجاد می شوند که چشمان شما در معرض مواد تحریک کننده مانند دود و بخار باشد.
اشک احساسی. اینها هنگامی تولید می شوند که غمگین ، شاد یا احساسات شدید دیگری باشید.

۳- آبریزش چشم شما می تواند نشانه ای از سندرم خشکی چشم باشد.

سندرم خشکی چشم یک بیماری شایع است که هنگامی اتفاق می افتد که مقدار یا کیفیت ناکافی از اشک باعث چربی مناسب چشم شما نشود. سندرم خشکی چشم می تواند باعث سوختگی ، گزش یا احساس خراش در چشم شود.

ممکن است عجیب به نظر برسد ، اما خشکی چشم نیز اغلب باعث آبریزش چشم می شود. آبیاری پاسخی به تحریک است.

برخی از دلایل خشکی چشم برخی شرایط پزشکی ، خشکی هوا یا باد و خیره شدن به صفحه رایانه برای مدت طولانی است.

۴-هرچه می خواهید گریه کنید – اشک شما کم نخواهد شد.

طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) ، شما هر سال ۱۵ تا ۳۰ گالن اشک می گیرید.

اشک شما توسط غدد اشکی واقع در بالای چشم شما تولید می شود. هنگامی که شما چشمک می زنید اشک در سطح چشم پخش می شود. سپس قبل از عبور از کانال های کوچک و سوراخ شدن مجاری اشک به بینی ، به سوراخ های کوچکی در گوشه های بالا و پایین چشم شما تخلیه می شوند.

در حالی که به دلیل برخی عوامل مانند سلامتی و پیری ، تولید اشک می تواند کاهش یابد ، اما در حقیقت اشک شما تمام نمی شود.

۵- با افزایش سن اشک کمتری تولید می کنیم.

با افزایش سن اشکهای پایه کمتری تولید می کنید ، به همین دلیل خشکی چشم در بزرگسالان بیشتر دیده می شود. این امر به ویژه در مورد زنان پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر صدق می کند.

اشک
اشک
۶- گاز تحریک کننده دلیل گریه شما است.

اکسید Syn-propanethial-S- گازی است که هنگام خرد کردن پیاز آزاد میشود و باعث گریه شما می شود. روند شیمیایی ایجاد گاز کمی پیچیده است ، اما بسیار جالب نیز است.

بیایید آن را تجزیه کنیم:

گوگرد در زمینی که پیاز رشد می کند با پیاز مخلوط می شود و آمینو سولفید ایجاد می کند که به گازی تبدیل می شود که پیاز در حال رشد را از مخلوط هایی که به دنبال میان وعده هستند محافظت می کند.
این گاز با آنزیم های پیاز مخلوط می شود که با خرد شدن یک پیاز آزاد می شود و باعث ایجاد اسید سولفنیک می شود.
اسید سولفنیک با آنزیم های پیاز واکنش می دهد و باعث ایجاد اکسید syn-propanethial-S می شود ، که چشم شما را تحریک می کند.
چشمان شما به عنوان محافظت در برابر عوامل تحریک کننده باعث تولید اشک می شود.
به همین دلیل خرد کردن پیاز باعث گریه شما می شود.

۷- فقط پیاز نیست که می تواند باعث گریه شما میشود.

هر چیزی که باعث سوزش چشم شود می تواند باعث تولید اشک در غدد اشکی شما شود. برخی از افراد نسبت به دیگران نسبت به عوامل تحریک کننده حساسیت بیشتری دارند.

همراه با پیاز ، ممکن است چشمان شما نیز از این موارد پاره شود:

بوهای قوی ، مانند عطرها
چراغ های روشن
استفراغ
گرد و خاک
مواد شیمیایی ، مانند کلر و محصولات تمیز کننده
تلوزیون تماشا کردن زیاد
خواندن برای مدت طولانی یا خواندن نوشته هایی با فونت کوچک

۸- اشک برای تخلیه بینی و گلو است.

چشم ها و مجاری بینی به هم متصل هستند. هنگامی که غدد اشکی شما اشک ایجاد می کند ، از طریق مجاری اشک شما به سمت پایین تخلیه می شوند ، که به آنها مجرای بینی نیز می گویند. این باعث می شود که اشک های شما از طریق استخوان بینی فرو رفته و به پشت بینی و گلو فرو رود.

هنگامی که گریه می کنید ، اشکهای زیادی تولید می کنید ، اشک با مخاط بینی شما مخلوط می شود ، به همین دلیل هنگام گریه بینی شما دچار آبریزش میشود.

۹- اشک های احساسی در واقع ممکن است به شما کمک کنند.

هدف از اشک احساسی هنوز در حال تحقیق است ، اما اعتقاد بر این است که تحت تأثیر عوامل بیولوژیکی ، اجتماعی و روانی قرار دارد.

برخی از محققان بر این باورند که گریه یک نشانه اجتماعی برای کمک به دیگران است هنگامی که درد ، ناراحتی یا احساس هر نوع پریشانی یا احساسات شدید دارید. غالباً ، هنگامی که گریه می کنید ، دیگران را وادار به پشتیبانی می کند که باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

شواهدی وجود دارد که اشک احساسی حاوی پروتئین ها و هورمون های اضافی است که در دو نوع اشک دیگر یافت نمی شود. اینها ممکن است اثرات آرامش بخشی یا تسکین دهنده درد داشته باشند که به تنظیم بدن کمک می کند و به بازگشت به حالت طبیعی کمک می کند.

۱۰- اشک های شما حاوی پیام هایی است که دیگران می توانند آنها را بگیرند.

گریه برخی از سیگنال های بصری را ارسال می کند. وقتی می بینید شخصی گریه می کند ، این نشانه آن است که احساس غم و اندوه می کند یا مضطرب است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که اشکهایی که گریه می کنیم سیگنالهایی را به دیگران می دهد که بوی آنها را می دهد حتی اگر اشک در واقع بی بو باشد.

۱۱- اشک تمساح واقعی است

اصطلاح “اشک تمساح” برای توصیف شخصی که تظاهر به گریه می کند استفاده می شود. این از این افسانه ناشی شد که تمساح ها هنگام خوردن انسان گریه می کنند .

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ ، تمساح ها ممکن است هنگام غذا خوردن گریه کنند. هنگام تغذیه ، حیوانات اشک ریختند ، اگرچه دلیل اشک کاملاً مشخص نشده است.

۱۲- نوزادان هنگام گریه اشک تولید نمی کنند.

نوزادان هنگام گریه اشک تولید نمی کنند زیرا غدد اشکی آنها کاملاً رشد نکرده است. آنها ممکن است در ماه اول زندگی بدون اشک گریه کنند.

برخی از نوزادان با مجاری اشک مسدود متولد می شوند. در این موارد ، کودک می تواند اشک تولید کند اما ممکن است یک یا هر دو مجرا کاملاً باز نباشد یا مسدود شود.

۱۳- گریه در خواب واقعی است.

اگرچه این اتفاق بیشتر در نوزادان و کودکان رخ می دهد ، اما افراد در هر سنی می توانند در خواب گریه کنند.

مواردی که می توانند باعث گریه در خواب یا بیدار شدن از خواب شوند ، عبارتند از:

کابوس
ترور شب
غم و اندوه
افسردگی
استرس و اضطراب
درد مزمن
آلرژی

۱۴- حیوانات اشک می ریزند ، اما احساسات هیچ ارتباطی با آن ندارند.

حیوانات برای چربی و محافظت از چشم اشک تولید می کنند. اگرچه ممکن است در پاسخ به عوامل تحریک کننده و آسیب اشک بریزند ، اما مانند انسان اشک احساسی تولید نمی کنند.

۱۵-زنان بیش از مردان گریه می کنند.

ادعاهای زیادی وجود دارد – تعدادی از آنها با تحقیقات پشتیبانی می شود – که زنان بیشتر از مردان گریه می کنند. با این حال ، به نظر می رسد این شکاف بسته به بخشی از جهان متفاوت باشد ، شاید به دلیل هنجارهای فرهنگی باشد.

هیچ کس دقیقاً نمی داند چرا زنان ممکن است بیش از مردان گریه کنند. این ممکن است ارتباطی با مردان داشته باشد که مجاری اشک کوچکتر و اشک احساسی حاوی پرولاکتین دارند ، هورمونی که باعث تولید شیر مادر می شود. پرولاکتین در زنان ۶۰ درصد بیشتر از مردان است.

۱۶- اشکهای غیرقابل کنترل

تأثیر سودوبولبار (PBA) نوعی بیماری است که می تواند باعث اشک غیرقابل کنترل شود. این قسمت با قسمتهایی از گریه یا خندیدن غیر قابل کنترل ناگهانی مشخص می شود.

PBA معمولاً افراد مبتلا به برخی شرایط عصبی یا آسیب دیدگی را تحت تأثیر قرار می دهد که باعث کنترل روش کنترل مغز می شود. نمونه این موارد سکته مغزی ، بیماری آلزایمر ، پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس (MS) است.

۱۷-کمبود اشک می تواند به چشمان شما آسیب جدی برساند.

اشک سطح چشم شما را صاف و شفاف نگه می دارد و در عین حال از عفونت محافظت می کند. بدون اشک کافی ، چشمان شما در معرض خطر زیر است:

آسیب هایی مانند سایش قرنیه
عفونت چشم
زخم قرنیه
اختلالات بینایی

اشکهای شما برای محافظت از چشم ، پاک کردن عوامل تحریک کننده ، تسکین احساسات و حتی ارسال پیام به اطرافیان کار می کنند.گرچه دلایل زیادی برای گریه ما وجود دارد ، اشک نشانه سلامتی است و از برخی جهات – حداقل از نظر اشک احساسی – منحصر به فرد و انسانی است.

آیا بیش از حد گریه می کنید؟

هیچ راهنمایی برای میزان گریه بیش از حد وجود ندارد. مطالعه ای در دهه ۱۹۸۰ نشان داد که زنان به طور متوسط ​​۵٫۳ بار در ماه و مردان به طور متوسط ​​۱٫۳ بار در ماه گریه می کنند. یک مطالعه جدید نشان داد که متوسط ​​مدت یک جلسه گریه هشت دقیقه است.

اگر نگران این هستید که بیش از حد گریه می کنید ، اگر به نظر نمی رسد گریه را متوقف کنید یا بیش از حد معمول گریه را شروع کرده اید ، با پزشک خود صحبت کنید. این ممکن است نشانه افسردگی یا اختلال خلقی دیگری باشد.

گریه کردن
گریه کردن
چه عواملی باعث گریه بیشتر افراد می شود؟

علاوه بر داشتن پاسخ فوری احساسی ، دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است بیش از حد طبیعی گریه کنید. اشک ریزش اغلب با افسردگی و اضطراب همراه است. مردم معمولاً همزمان دو حالت را تجربه می کنند. برخی شرایط عصبی نیز می تواند باعث گریه یا خندیدن غیرقابل کنترل شود.

افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی است که در آن شما احساس غم و اندوه مداوم دارید که بیش از چند هفته طول می کشد. فعالیتهایی که شما یک بار لذت بخش می دانستید ممکن است دیگر مورد توجه شما واقع نشود. علائم افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

غم و اندوه و تیرگی
احساس ناامیدی یا بی ارزشی
انرژی کم
مشکل در تمرکز

اگر گریه کنید ممکن است مربوط به افسردگی باشد:

برای چیزهای کوچک گریه کنید یا در تشخیص اینکه چرا گریه می کنید مشکل دارید
خیلی بیشتر از حد طبیعی گریه کن
در متوقف کردن اشک های خود مشکل دارید
اگر افسردگی شما خفیف باشد ، گریه بیش از حد ممکن است اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به افسردگی شدید اغلب در گریه یا بیان سایر احساسات مشکل دارند.

اضطراب

همه ما زمان هایی داریم که عصبی و مضطرب هستیم. گرچه با اختلال اضطراب ، بیشتر اوقات ، حتی شاید به صورت روزمره ، بیشتر دچار نگرانی و عصبی می شوید. علائم اغلب شامل موارد زیر است:

پیری یا تحریک پذیری
نگرانی بیش از حد
تنش عضلانی
خستگی
مشکل در تمرکز یا تمرکز
مشکل خواب

آیا گریه حال شما را بهتر می کند؟

گریه لزوماً احساس بهتری در شما ایجاد نمی کند. در یک مطالعه ، فقط حدود ۳۰ درصد از شرکت کنندگان گفتند که گریه باعث بهبود روحیه آنها می شود. گریه به احتمال زیاد باعث می شود که شما احساس بهتری داشته باشید اگر:

شما از یک دوست پشتیبانی عاطفی دارید
شما به خاطر یک تجربه مثبت گریه می کنید
این شما را قادر می سازد احساسات خود را بهتر درک کنید
این به شما کمک می کند یک مسئله یا مشکل را حل کنید

اگر علائم افسردگی یا اضطراب دارید ، یا پاسخ های احساسی دارید که احساس درستی ندارند ، سعی نکنید آن را به تنهایی حل کنید. اختلالات خلقی می تواند بر روی هر قسمت از زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. این شامل روابط ، کار یا تحصیل شما می شود. همچنین باعث آسیب پذیری بیشتر شما در برابر بیماری های جسمی می شوند.

با پزشک خود در مورد آنچه تجربه می کنید صحبت کنید. پزشک ممکن است شما را به یک روانپزشک یا درمانگر ارجاع دهد که متخصص کار با افرادی است که اختلالات خلقی دارند.

نکاتی برای مدیریت گریه:

گریه اشکالی ندارد ، اما اگر می خواهید اشک های خود را کنترل کنید ، مواردی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

بر روی نفس کشیدن آرام و عمیق تمرکز کنید. از طریق بینی و از طریق دهان نفس بکشید. این ممکن است به شما کمک کند تا آرام باشید ، که همچنین می تواند جریان اشک را متوقف کند.
عضلات صورت خود را شل کنید.
به چیز تکراری مثل شعر ، ترانه یا اشعاری که در کودکستان حفظ کرده اید ، فکر کنید.
پیاده روی کنید یا روش دیگری پیدا کنید تا موقتاً خود را از یک وضعیت استرس زا یا ناراحت کننده دور کنید.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا