ریپورتاژ

انواع ژله از رنگین کمان تا موزاییکی

ژله نوعی خوراکی نیمه­ جامد با طعم و رنگ­‌های متنوع می‌­باشد. این ماده خوراکی حاوی پروتئین و آمینو اسید است که مصرف آن مفید و از ترکیب شکر، آب، رنگ­‌های خوراکی، شربت گلوکز، طعم‌­دهنده‌ها و ژلاتین یا پکتین(ژلاتین گیاهی) تهیه می‌­شود. ژلاتین ماده‌­ای بی‌­بو، بی­‌مزه و نیمه ­شفاف مشتق شده از هیدرولیز جزئی حیوانی که در پوست و استخوان حیوانات موجود می‌­باشد و پکتین در هنگام رسیدن میوه از تجزیه پروپکتین تولید و به اسید پکتیک تبدیل می‌­گردد. همان طور که می‌­دانید ژله­ یکی از دسر های محبوبی می‌­باشد که در مهمانی‌­ها، مراسم­‌ها و مصارف خانگی سرو می­‌گردد. برای تهیه انواع ژله دستورات مختلفی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به برخی از آنها اشاره می­‌کنیم. همچنین برای تزیین انواع ژله روش‌های گوناگونی وجود دارد که هر کس با توجه به نظر و سلیقه خود آن را انتخاب می‌­کند. برخی از انواع ژله عبارتند از:

انواع ژله

  • ژله تخم مرغی: این نوع ژله با طرح‌های مختلف تهیه می­‌شود و مناسب برای سفره نوروز، شب یلدا و مهمانی­‌ها می­‌باشد.
  • ژله رنگین­ کمان: برای درست کردن آن به ۶ رنگ پودر ژله نیاز دارید که لایه­‌ها باید مرحله به مرحله روی هم قرار گیرد و مراسم تولد کودکان مناسب است.
  • ژله پلنگی: برخی از انواع ژله که در مناسبت­‌های خاص مانند روز مادر، روز عشق و تولد تهیه می‌شود و بسیار زمان­‌گیر است می‌­باشد.
  • ژله گلدار: انواع مختلفی از این نوع ژله می­‌توان درست کرد که درست کردن آن کمی سخت و زمان­‌گیر بوده ولی بسیار زیبا و در مراسم‌های خاص از آن سرو می‌­شود.
  • ژله موزاییکی یا خرده شیشه: برای درست آن علاوه بر پودر ژله از مواد دیگری مانند شیر، بستنی، خامه یا هر نوع کرم ژلاتینه مات می‌­توان استفاده کرد.

و بسیاری از انواع ژله خوشمزه، ساده و شیک که طرز تهیه هر یک را می­‌توانید از طریق مجله آشپزی فودوتو بیاموزید.

طرز تهیه یکی از ساده‌­ترین انواع ژله

یکی از انواع ژله که به روش خانگی درست می‌­شود استفاده از پودر ژله با طعم دلخواه، آب داغ، آب سرد و کمی میوه تازه به صورت اختیاری می‌­باشد. برای آماده کردن آن یک بسته پودر ژله را با یک فنجان آب داغ در یک ظرف به خوبی با هم مخلوط کرده تا ترکیب یکسانی بدست آید به طوری که اثری از پودر ژله در آن مشاهده نشود. سپس یک فنجان آب سرد را به این ترکیب بیافزایید و در قالب ژله بریزید. در صورت تمایل می­‌توانید چند تکه میوه تازه را با آن مخلوط کنید و با همزدن آن شکل یکدست به مایه بدهید. در انتها به مدت ۲ الی ۳ ساعت درون یخچال گذاشته تا خودش را بگیرد و اگر در طی این مدت به طور کامل خودش را نگرفت زمان بیشتری به آن بدهید و بعد ظرف ژله را تا لبه و به مدت ۱۰ ثانیه در آب گرم فرو برده و سپس آن را در ظرف مورد نظر برگردانید.

انواع ژلهنکات لازم برای تهیه انواع ژله

برای درست کردن انواع ژله شما نیاز به قالبی دارید که مطابق با سلیقه و طرح دلخواه خودتان باشد. هر چند که می­‌توانید با ظروف آشپزخانه هم موفق به درست کردن ژله شوید اما آن طرح و نتیجه مطلوبی که می‌­خواهید بدست نخواهید آورد. همچنین چون ژله در مجالس و میهمانی­‌های خاص سرو می‌­گردد بنابراین طرح و رنگ آن تأثیر زیادی در تزیین سفره می­‌گذارد. انتخاب رنگ و طرح قالب انواع ژله کاملاً سلیقه­‌ای می­‌باشد ولی قالب ژله جنس­‌های مختلفی مانند پلاستیکی، فلزی، شیشه‌­ای، سیلیکونی و… دارد که از لحاظ قیمت و کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. جنس پلاستیکی قیمت کمتری داشته و چون برای خارج کردن ژله باید آن را داخل آب گرم قرار دهیم اگر جنس آن مطلوب نباشد برای سلامتی انسان مضر می‌­باشد و در مدت زمانی که آن را داخل یخچال می­‌گذارید کیفیت آن نباید بگونه‌­ای باشد که ظرف در آن دما بشکند بنابراین قالب پلاستیکی باید از استحکام و دوام خوبی برخوردار باشد. برای کسانی که تازه می‌­خواهند درست کردن ژله را یاد بگیرند قالب فلزی بهتر بوده اما برای حرفه­‌ای­‌ها پلاستیکی یا سیلیکونی مناسب­‌تر است.

در مورد جدا کردن ژله از قالب باید ژله کاملاً بسته شده باشد و بعد با یک کارد لبه­‌های آن را از دیواره ظرف جدا نموده و آن را روی ظرف مورد نظر برگردانده و با چند بار تکان دادن از قالب جدا کنید. همچنین اگر شما به جای قالب انواع ژله از ظرف پیرکس استفاده می­‌کنید کافیست چند دقیقه آن را بیرون یخچال نگه دارید و بعد روی ظرف برگردانید. یک روش دیگر برای راحت برگرداندن ژله درون ظرف این است که قبل از ریختن ژله با روغن خیلی کم داخل ظرف قالب را چرب کنید و مدتی آن را در فریز بگذارید. نکته دیگر این که اگر بخواهیم برای درست کردن انواع ژله از ترکیب میوه استفاده کنیم ژله آماده شده را در یخچال گذاشته تا زمانی که نیم ­بند شود(به غلظت سفیدی تخم مرغ) در این زمان می­‌توانیم تکه­‌های میوه را در هر قسمتی که دوست داشتیم قرار دهیم.

از کجا می‌­توانیم طرز تهیه انواع ژله و دسرهای خوشمزه را یاد بگیریم؟

انواع ژله از سایت‌­های پرطرفدار که می‌­توانیم مهارت آشپزی خودمان را بالا ببریم و به تجربیات خود بیفزاییم سایت فودوتو می­‌باشد. شما می­‌توانید با مراجعه به سایت فودوتو با طرز تهیه انواع نوشیدنی، انواع ژله، غذاهای اصلی، فست­ فودها و… آشنا شوید. علاوه بر طرز تهیه غذاها اطلاعات دیگری پیرامون مواد خوراکی داده می­‌شود. همچنین شما می‌­توانید از طریق این سایت برخی از اقلام مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس الکترونیکی https://foodotto.com مراجعه نمایید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا