پزشکی

فواید کیوی برای سلامتی ، از جلوگیری از لخته شدن خون تا کاهش قند خون

فواید کیوی برای سلامتی چیست؟

کیوی میوه سبز رنگ و معمولا ترش مزه ای است که در اکثر ماه های سال در میوه فروشی ها یافت میشود،امروز ما برای شما از فواید و خواص کیوی صحبت خواهیم کرد فوایدی که برای بدن شگفت انگیز است.

به هضم غذا کمک می کند

افرادی که مکرر از مشکلات گوارشی رنج می برند می توانند از افزایش مصرف کیوی سود زیادی ببرند. نه تنها سرشار از فیبر غذایی است، بلکه این میوه همچنین حاوی یک آنزیم پروتئولیتیک به نام اکتینیدین است که به تجزیه سریع پروتئین کمک می کند، مانند پاپائین در پاپایا یا بروملین در آناناس.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۳ که در Advances in Food and Nutrition Research منتشر شد، تأثیر مثبت کیوی بر هضم پروتئین را تأیید کرد. عصاره کیوی به تنهایی می تواند به متابولیسم برخی پروتئین های موجود در غذاها، به ویژه پروتئین های موجود در ماست، پنیر، ماهی و تخم مرغ خام کمک کند.

کیوی علاوه بر کمک به هضم پروتئین، به جلوگیری از یبوست نیز کمک می کند و به دلیل فیبر و پری بیوتیک موجود در میوه، دستگاه گوارش را سالم و عملکرد مطلوبی نگه می دارد.

فواید کیوی ،سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

محتوای بالای ویتامین C در کیوی می تواند به تقویت ایمنی شما کمک کند. این آنتی اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن برای دفع بیماری ها و محافظت از بدن در برابر پاتوژن های مضر کمک می کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ که در مجله تحقیقات تغذیه منتشر شد، نشان داد که بدن می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های خاصی را از کیوی به طور مؤثرتری نسبت به سایر میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج و فلفل قرمز جذب کند.

کیوی همچنین حاوی ویتامین E است که به افزایش تعداد سلول‌های T بدن شما کمک می‌کند و به ایمنی قوی‌تر کمک می‌کند.

سلامت بینایی را بهبود می بخشد

کیوی برای بینایی شما مفید است زیرا حاوی ترکیبات تقویت کننده بینایی به نام لوتئین و زآگزانتین است.

لوتئین به افزایش تراکم رنگدانه در ماکولا، لکه زرد بیضی شکل در نزدیکی مرکز شبکیه کمک می کند، که به نوبه خود از شبکیه محافظت می کند و خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

از سوی دیگر، زآگزانتین به محافظت از ماکولای چشم شما در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش (UV) کمک می کند که می تواند باعث خستگی چشم و مشکلات بینایی شود.

همچنین، کیوی سرشار از ویتامین C است که به پیشگیری از آب مروارید کمک می کند. علاوه بر این، محتوای بالای ویتامین A کیوی از طریق محافظت از قرنیه برای چشم مفید است.

فواید کیوی

خاصیت کیوی برای قلب و عروق

کیوی سرشار از ویتامین C و E، پلی فنول ها و مقدار مناسبی پتاسیم است. همه این مواد مغذی به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C و E به حذف رادیکال های آزاد از خون کمک می کنند و به جلوگیری از آسیب سلولی که با بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین مرتبط است، کمک می کنند.

علاوه بر این، کیوی ممکن است به کاهش خطر لخته شدن خون و کاهش میزان چربی در خون کمک کند. بین اثرات ضد انعقاد مصرف کیوی و دوز روزانه آسپرین تشابهاتی وجود دارد که در آن مشخص شد این میوه به اندازه دارو برای قلب سالم مفید است.

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۰۴ که در Platelets منتشر شد، مصرف دو یا سه کیوی در روز به مدت ۲۸ روز به کاهش ۱۸ درصدی پاسخ لخته شدن خون در مطالعات آزمایشگاهی کمک کرد. همچنین مصرف کیوی سطح تری گلیسیرید خون را تا ۱۵ درصد کاهش داد اما بر سطح کلسترول تأثیری نداشت.

فیبر و پتاسیم موجود در کیوی همچنین با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی از سلامت قلب حمایت می کند. علاوه بر این، کیوی همچنین دارای سطوح بالایی از پتاسیم است که می تواند با اثرات سدیم در بدن برای کاهش فشار خون بالا مقابله کند.

کنترل قند خون را بهبود می بخشد

کیوی نه تنها برای مصرف دیابتی ها بی خطر است، بلکه ممکن است در مدیریت سطح قند آنها نیز مفید باشد. دارای شاخص گلیسمی پایینی است که بین ۴۷ تا ۵۸ متغیر است، که به این معنی است که سطح قند خون شما را فوراً یا به شدت افزایش نمی دهد.

فواید کیوی ، به درمان آسم کمک می کند

کیوی به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان فراوان می تواند به تسکین علائم آسم مانند خس خس سینه و سرفه کمک کند.

در واقع، کیوی حاوی تقریباً دوبرابر مقدار ویتامین C نسبت به مرکبات معمولی، پرتقال و لیمو است. ویتامین C در متابولیسم هیستامین و پروستاگلاندین‌ها که مسئول انقباض نایژه‌های ناشی از آسم یا تنگ شدن راه‌های هوایی هستند، نقش دارد.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۰ که در Thorax منتشر شد، تأثیر مرکبات و کیوی را در بیش از ۱۸۰۰۰ کودک ۶ تا ۷ ساله که در مرکز و شمال ایتالیا زندگی می کردند، تجزیه و تحلیل کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیشترین مرکبات و کیوی (۵ تا ۷ وعده در هفته) مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر دچار خس خس سینه می شدند. همچنین کاهش قابل توجهی در تنگی نفس، سرفه شبانه، سرفه مزمن و آبریزش بینی مشاهده شد.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا