روانشناسی

چگونه به یک دوستی مسموم پایان دهیم؟

زمانی که روابط دوستانه متعادل نباشد و بین طرفین دوستی رابطه متقابل وجود نداشته باشد، بهتر است به آن پایان داده شود. ما به شما می گوییم که چگونه این کار را به بهترین شکل انجام دهید. در مقطعی از زندگی ما نیاز به پایان دادن به یک دوستی سمی را خواهیم دید که آسان هم نیست. اما وقتی متوجه می شویم که برخی از روابط برای رفاه خودمان منفی می شوند، ایده آل این است که آن را بپذیریم و دوستی را کنار بگذاریم.

خیلی وقت ها پیش می آید که خودمان مقاومت می کنیم و از پایان دادن به دوستی های منفی اجتناب کنیم. گاهی اوقات ما ناخودآگاه به افراد اشتباه نزدیک می شویم. در این مقاله خواهیم دید که چگونه باید دوستی های سمی را کنار بگذاریم.

ویژگی های دوستی سمی

اکنون فهرستی را با برخی از ویژگی های اصلی یک دوستی سمی مرور می کنیم. ایده این است که شما بتوانید این ارتباط های خود تشخیص دهید. به این ترتیب می توانید بین دوستی هایی که ارزش حفظ کردن دارند و دوستی هایی که ارزش ندارند تفاوت قائل شوید.

با اینکه با شما هستند اما شما را همراهی نمی کنند

حضور فیزیکی یک شخص لزوماً به معنای همراهی شما نیست. گاهی اوقات وقتی با گروهی از دوستان هستیم بازهم احساس تنهایی می کنیم.دوستی های سمی به نظرات یا نگرانی های شما اهمیت نمی دهند. آنها فقط از شما می خواهند که با آنها باشید و همه چیز را بدون هیچ سؤالی بپذیرید.

 آنها به شیوه ای تحقیرآمیز بر روی عیب های شما تمرکز می کنند

دوستان به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم در چه زمینه‌هایی باید پیشرفت کنیم، اما دوستی‌های منفی به شکلی غیرسازنده بر کاستی‌های ما تمرکز می‌کنند. به این ترتیب حال ما را بد می کنند و هیچ راه حلی ارائه نمی دهند.

شما را همیشه قضاوت میکنند

برخی افراد تمایل دارند رفتار دیگران را از روی معیارهای شخصی خود زیر سوال ببرند که چندان همدلانه نیست. یک دوست واقعی تصمیمات شما را قضاوت نمی کند، بلکه آنها را درک می کند و در مورد آنها نظر می دهد.

به شما حسادت میکنند

دوستی هایی هستند که مستلزم توجه دائمی هستند و وقتی به دلایلی توجه به سمت ما معطوف می شود، نمی توانند آن را تحمل کنند.شاید بتوان گفت وقتی حسادت در دوستی باشد این دوستی سمی است.

زبان و اعمال شان باهم یکی نیست

دوستی های سمی با گفتار آنها سازگار نیست و اغلب با اعمال آنها در تضاد است. به عنوان مثال، آن دسته از افرادی که می گویند از ما در مسیر رسیدن به اهداف مان حمایت می کنند، اما در عین حال از درگیر شدن در آنها اجتناب می کنند.

این بدان معنا نیست که همه دوستان ما باید بخشی از برنامه ریزی های شخصی باشند، اما وقتی انسجامی بین گفتار و عمل وجود نداشته باشد، اوضاع به هم می خورد. در حالت ایده‌آل، یک دوست می‌تواند صادق باشد و زمانی که نمی‌خواهد کنار ما باشد، آن را روشن بیان کند.

راه هایی برای پایان دادن به یک دوستی مسموم

راه هایی برای پایان دادن به یک دوستی مسموم

۱٫ یاد بگیرید که محدودیت ایجاد کنید

برای کنار گذاشتن دوستی که ارزشش را ندارد، مهم است که چیزهایی را بدانیم که حاضر به مذاکره درباره آنها نیستیم. به این معنا، وقتی بتوانیم موضعی محکم در مورد آرمان‌ها و اصول خود حفظ کنیم، می‌توانیم بدانیم که بهتر است از کسانی که معیارهای یکسانی را ندارند فاصله بگیریم.

۲٫ خود را قاطعانه بیان کنید

ارتباط قاطعانه منبع مهمی برای دور شدن از دوستی های بد است. وقتی بتوانیم تصمیمات خود را به وضوح بیان کنیم، احساس آرامش می کنیم. این در مورد سرکوب نکردن میل به دور شدن است.

ابراز قاطعانه خود به معنای قرار دادن خود به جای دیگران و درک این موضوع است که آنها ممکن است با تصمیم خود برای فاصله گرفتن موافق نباشند. با این حال، شما باید محکم باشید و این ایده را حفظ کنید. هنگام توضیح دلایل خود باید مختصر، مختصر و محترمانه باشیم.

۳٫ قبل از اینکه فاصله بگیرید با یک فرد مطمئن مشورت کنید

قبل از صحبت با آن دوستی که می خواهید از او فاصله بگیرید، ایده خوبی است که با شخص دیگری صحبت کنید. هدف این است که از غیرقابل کنترل شدن احساسات در طول مکالمه جلوگیری شود و همه چیز به درگیری ختم نشود.

۴٫ لحظه گفتگو را مجسم کنید

تجسم در مورد ایجاد سناریوهای محتمل در ذهن ما است، شبیه به سناریوهایی که ممکن است در طول مکالمه رخ دهد. به این ترتیب کمتر در معرض موقعیت های غافلگیرکننده قرار خواهیم گرفت.وقتی در موقعیت های پرتنش کنترل خود را حفظ کنیم، بهتر می توانیم از آنها خارج شویم.

۵٫ به عقاید طرف مقابل احترام بگذارید

همانطور که اشاره کردیم، ممکن است طرف مقابل تصمیمی را که ما گرفته ایم دوست نداشته باشد. با این حال، ما باید در مسیر خود قاطع باشیم.این بدان معنا نیست که دیگران را مجبور کنیم که مانند ما فکر کنند. مهم این است که دیدگاه دیگران را بپذیریم.

همیشه لازم نیست از مردم فاصله بگیرید. گاهی اوقات، روابط را می توان بهبود بخشید. تا زمانی که طرفین درگیر بتوانند به یکدیگر احترام بگذارند، یک دوستی سمی ممکن است اصلاح شود.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا