پزشکی

فواید و موارد استفاده آویشن و نعناع که نمیدانستید

فواید و موارد استفاده آویشن و نعناع که نمیدانستید

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((فواید و موارد استفاده آویشن و نعناع که نمیدانستید )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

۱-آویشن

آویشن یک گیاه شگفت انگیز است که از دریای مدیترانه نشات گرفته و هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه آویشن از خانواده نعناع ها است و ارتفاع آن به پانزده اینچ (حدود ۴۰ سانتی متر) می رسد ، برگهای کوچک گرد و گلهای صورتی روی ساقه های چوبی دارد. امروزه این گیاه در سراسر آمریکای شمالی رایج است ، اما منشا آن از جنوب مدیترانه است.

کارشناسان زبان به ما می گویند که نام آن از کلمه یونانی thumus یا شجاعت گرفته شده است. در زمان قرون وسطی ، شوالیه ها به نشانه شجاعت شاخه های آویشن را روی زره های خود می بستند. تصور می شد که رایحه آویشن در میان نبرد به آنها قدرت می بخشد.

آویشن استفاده کنید

از آویشن غالباً به عنوان ادویه در مصارف آشپزی استفاده می شود و عطر و طعم معطر و غنی آن برای سوپ ، خورشت  مناسب است. میشود از آویشن در گیاهان خانگی و دمنوش خود و سایر ترکیبات ادویه خانگی استفاده کرد.

همچنین اغلب به عنوان یک درمان طبیعی استفاده می شود ، اگرچه باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد زیرا بسیار قدرتمند است و می تواند استفاده از آن به مقدار زیاد حساسیت زا باشد. از آنجا که آویشن در خانواده نعناع است ، میشود از آن برای کمک به درمان بیماری های ریه استفاده کرد.

فواید و موارد استفاده آویشن و نعناع که نمیدانستید
فواید و موارد استفاده آویشن و نعناع که نمیدانستید

از کتاب ، گیاه شناسی :

اگرچه در دوران معاصر به عنوان گیاه دارویی آشپزی بیشتر شناخته می شد ، اما قدیمی ها آن را به دلیل قدرت دارویی آن می شناختند. به گفته Culpeper ، آویشن “تقویت کننده نجیب ریه ها است ، به اندازه قابل توجهی برای درمان سرفه مفید است .

بدن را از بلغم پاکسازی می کند و یک درمان عالی برای تنگی نفس است. پماد تهیه شده از آن تورم و زگیل ها را برطرف می کند ، به سیاتیک و تیرگی بینایی کمک می کند و هر گونه درد و سختی طحال را برطرف می کند. برای کسانی که از نقرس رنج می برند بسیار عالی است و گیاه مورد استفاده و راحت برای درمان معده درد است.

گیاهان دارویی مدرن ، آویشن را به دلیل خاصیت خلط آور و ضد باکتریایی خود ارزشمند می دانند و این ماده غالباً در آماده سازی برای حمایت و محافظت از سیستم تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. اسانس آویشن یک ماده ضدعفونی کننده و نگهدارنده طبیعی است که نه تنها برای اثر درمانی بلکه برای محافظت از محصول در برابر آلودگی و فساد میکروبی ، در بسیاری از داروهای پوستی استفاده می شود. مطالعات اخیر بسیاری از فواید آویشن را تأیید کرده و حتی خواص آنتی اکسیدانی قوی را که دارای پیامدهای ضد پیری هستند ، تشخیص داده است.

موارد احتیاط استفاده از آویشن

قبل از استفاده از این دارو یا هر داروی دیگر در دوزهای دارویی ، با پزشک یا پزشک مشورت کنید.

بسیاری از منابع هشدار می دهند که روغن آویشن نباید به صورت داخلی مصرف شود و حتی نباید از برگ آویشن به مقدار زیاد استفاده شود. زنان باردار باید از آن اجتناب کنند (به جز موارد معمول آشپزی) و نباید از آن برای نوزادان یا کودکان خردسال استفاده شود.

کسانی که بیماری تیروئید دارند باید به خصوص در استفاده از آویشن احتیاط کنند زیرا می تواند غده تیروئید را تحریک کرده و باعث تغییر در ضربان قلب و الگوهای تنفسی شود.

در موارد نادر می تواند باعث واکنش آلرژیک شود ، به ویژه در افرادی که به گل محمدی نیز حساسیت دارند.

اسانس آویشن یا روغن آن هرگز نباید روی پوست بدون رقیق شدن استفاده شود زیرا باعث تحریک یا واکنش آلرژیک می شود.

بخار صورت با آویشن برای رفع سرفه

آویشن به عنوان خلط آور استفاده می شود ، باعث میشود به ویژه برای مشکلات تنفسی مفید می کند.  میتوان برای کمک به تسکین سرفه و احتقان (گرفتگی بینی) از آن با ترکیب گیاهان دیگر به عنوان بخار صورت استفاده کرد.

مواد اولیه:

 آب
۱ قاشق چایخوری آویشن
۱ قاشق چایخوری پونه کوهی
۱ قاشق چایخوری نعناع
۱ قاشق چایخوری برگ اکالیپتوس (اختیاری)

طرز تهیه بخور آویشن:

آب را در قابلمه بزرگ یا کتری  بجوشانید.
گیاهان را در یک ظرف بزرگ قرار دهید و آب جوش را روی گیاهان بریزید.برای ۱۰ دقیقه درب ظرف را ببندید و کنار بگذارید.
سپس سر را با حوله بپوشانید و بالای ظرف نگه دارید.
در تنفس آرام و عمیق بخار را با احتیاط تنفس کنید.
۵-۸ دقیقه این کار را انجام دهید.

این بخار به رفع گرفتگی بینی و کم شدن سرفه کمک میکند.

۲-نعناع

برگ نعناع (و به طور کلی خانواده نعناع) یکی از گیاهان شناخته شده ای است که البته اغلب فقط به عنوان عصاره چای و طعم دهنده استفاده می شود. روش های زیادی برای استفاده از نعناع وجود دارد .

اگر در مکانی با آب و هوای متوسط ​​زندگی می کنید ، پرورش بسیاری از انواع نعنا آسان است .

فواید نعناع چیست :

نعنا یک کمک هضم عالی است. در صورت استفاده داخلی یا خارجی سیستم هضم را آرام و آرام می کند. میشود از نعناع برای رفع تهوع صبحگاهی، بیماری دل درد و درد معده استفاده کرد. نعناع به شما کمک می کند تا از شر نفخ، سوi هاضمه و سوزش معده خلاص شوید. همچنین برای آرامش اعصاب و بهبود گردش خون مفید است.

نعناع یک چای خوشمزه ، آرام بخش (و بدون کافئین) درست می کند که مصرف آن در صبح نشاط آور است و در صورت مصرف بعد از غذا هضم غذا را بهبود می بخشد.

 از روغن نعناع و چای نعناع به عنوان یک داروی طبیعی برای سردرد استفاده می شود (روغن را پشت گردن و شقیقه ها بمالید).

نوشیدن یک چای نعناع ملایم و یا پاشویه با آن مستواند در کاهش تب مفید باشد.

فواید نعناع چیست؟
فواید نعناع چیست؟

با توجه به کتاب گیاه شناسی تغذیه ای:

نعناع حاوی ترکیبات معطر است که تولید مایعات گوارشی را افزایش می دهد ، اسپاسم عضلات را تسکین می دهد ، گردش خون را افزایش می دهد ، درد را کاهش می دهد ، باعث تعریق می شود و ضد عفونی کننده است. همچنین حاوی ترکیبات قابض است که بافت های ملتهب را کوچک می کند. نعناع برای درمان سوهاضمه ، نفخ شکم ، زخم های دهان ، از دست دادن اشتها ، گرفتگی عضلات ، حالت تهوع ، تهوع صبحگاهی و … استفاده شده است.

طبق شورای گیاه شناسی آمریکا نعنا در کمک به افراد با سو هاضمه عمومی و سو هاضمه غیر زخم(دلیل سوهاضمه زخم معده و اثنی عشر نباش) مفید است و باعث تسکین دهنده است. برای تسکین درد می توان از روغن ضروری نعناع روی پوست یا دهان استفاده کرد. اسانس موجود در دمنوش های نعناع دردی را که با کولیت و قولنج همراه است تسکین می دهد.

هم برگ نعناع و هم روغن نعناع دارای مونوگرافی کمیسیون E المان هستند ،که هم برای استفاده به عنوان داروی تسکین دهنده و هم به عنوان ضد باکتری مفید است.

دستور تهیه عرق نعنای خانگی:

مواد لازم :

۱/۲ فنجان برگ نعناع خشک
۱/۴ فنجان فنجان ریشه زنجبیل تازه بسیار ریز خرد شده
۱/۴ فنجان دانه رازیانه خشک
تقریباً ۱/۲ فنجان آب جوش
تقریباً ۱/۲ آب ولرم

طرز تهیه عرق نعناع خانگی:

نعنا ، زنجبیل و رازیانه را در ظرف شیشه ای بریزید و آب جوش را بریزید تا زمانی که فقط روی آن پوشانده شود.
باقیمانده شیشه را با آب ولرم پر کنید و درب آن را محکم ببندید تا هوا واردش نشود.
حداقل در مدت دو هفته در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید ، اما باید روزانه تکان دهید.
پس از ۲-۶ هفته ، آن را صاف کنید و صاف شده اش را در شیشه ای درب دار بریزید.

معمولا روزانه ۲ قاشق غذاخوری کفایت میکند اگر مشکلات معده دارید یک قاشق بعد از ناهار و یک قاشق بعد از شام میل کنید انشالله که موثر است.

منبع:wellnessmam

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا