ریپورتاژ

تست جوش

تست جوش

بررسی نفوذ مایع یکی از محبوب ترین روش های معاینه غیر مخرب (NDT) در صنعت است.

این روش مقرون به صرفه ، همه کاره است و در مقایسه با سایر روشهای NDE به حداقل آموزش نیاز دارد. امتحانات نفوذ مایع با ریختن مایع بسیار نازک به داخل عیب و سپس بیرون کشیدن مایع با یک سازنده گچ مانند، اشکال مواد باز شده به سطح را بررسی می کند.

جوش ها متداول ترین موردی هستند که مورد بازرسی قرار می گیرند، اما صفحات، میله ها، لوله ها، ریخته گری ها و فورج ها نیز معمولاً با استفاده از معاینه نفوذ مایع بررسی می شوند.

در طول سالها، آزمایش نفوذ مایع به نامهای مختلفی خوانده شده است: آزمایش نفوذ (PT) ، آزمایش نفوذ مایع (LP) و آزمایش نفوذ رنگ (DP). انجمن آمریکایی آزمایش های غیر مخرب (ASNT) از نام تست نفوذ مایع (PT) استفاده می کند. کد بویلر و مخزن تحت فشار انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME B & PVC) و کد بازرسی هیئت مدیره ملی (NBIC) از نام آزمایش نفوذ مایع (PT) استفاده می کنند.

تست جوش

تاریخچه استفاده از روش تست جوش PT

اولین استفاده مستند از روش تست PT در صنعت راه آهن بود. چرخ های ریلی ریخته شده را در روغن مستعمل غوطه ور کرده ، خشک کرده و سپس با گچ پودر یا سوسپانسیون گچ در الکل پوشاندند. پس از خشک شدن چرخ ها ، هر روغنی که در این نقص ذخیره شده باشد ، به داخل گچ خونریزی کرده و تشخیص داده می شود. به این روش روغن و سفید گفته می شد.

روش های استفاده از تست جوش PT

ASME Boiler & Pressure Vessel Code شش روش مختلف PT را به رسمیت می شناسد. قبل از استفاده از سازنده ، آنها بر اساس نوع مواد نفوذی و روش تمیز کردن متفاوت هستند. دو نوع نفوذ پذیر یا فلورسنت هستند یا ماده نفوذی ماده حاجب (رنگ) هستند.

سپس می توان آنها را با هر یک از سه روش تمیز کردن – قابل شستشو با آب ، پس از امولسیون و قابل حل شدن با حلال استفاده کرد. محبوب ترین ماده نفوذ کننده رنگ است که با حلال قابل جدا شدن است. در کل مقاله به این روش ارجاع داده می شود.

روش قابل جابجایی با حلال نفوذ کننده رنگ از محبوبیت بیشتری برخوردار است زیرا کم هزینه و بسیار متنوع است.

 تست جوش

به طور معمول در سه قوطی آئروسل وجود دارد – تمیز کننده ، نفوذ پذیر ، و توسعه دهنده. قوطی ها را می توان از توزیع کنندگان لوازم جوشکاری با قیمت ۵ تا ۱۵ دلار در هر قوطی خریداری کرد. با کمتر از ۵۰ دلار می توانید تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام آزمایش های نفوذ مایعات را داشته باشید.

قوطی های آئروسل بسیار متنوع هستند که به آنها امکان می دهد نردبان ، داخل دیگهای بخار ، در چاله ها و در مکان های بسیار تنگ قرار گیرند. بیشتر مواد غیر متخلخل (فولاد ، فولاد ضد زنگ ، چدن ، آلومینیوم ، برنج ، برنز ، تیتانیوم ، لاستیک ، پلاستیک و شیشه) را می توان با استفاده از تست جوش PT بررسی کرد. مواد متخلخل (بتن ، چوب ، کاغذ ، پارچه و برخی از انواع فایبرگلاس در صورت قرار گرفتن الیاف در سطح) نباید با استفاده از تست جوش PT بررسی شوند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

 

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا