ریپورتاژ

پشم سنگ و قیمت پشم سنگ

پشم سنگیک ماده طبیعی و نوعی الیاف نسوز که به عنوان عایق از آن استفاده می شود. به انگلیسی به آن rock wool می گویند. نقطه ذوب آن ۱۳۰۰+ درجه سانتیگرارد و تحمل دمایی آن ۷۵۰+ درجه سانتیگرارد و دمای برودتی آن منفی ۳۵ درجه سانتیگرارد است. ماده ای که برای انسان خطری ندارد و سرطان زا نیست و در برابر قارچ و کپک مقاوم است. این عایق جزو خانواده عایق های الیافی مانند پشم شیشه و پشم سرامیک است.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ یک عایق معدنی حرارتی ، صوتی  و رطوبتی می باشد. که  از نوعی سنگ آذرین بنام بازالت تولید می شود. بازالت با سرباره فولاد مخلوط می شود و بعد از ذوب سنگ ها  طی فرایند چرخشی مواد مذاب به الیاف ریز ۶ الی ۸ میلی متری تبدیل می شود. با پیوند و متصل کردن الیاف ها با استفاده از چسبی مخصوص و عبور آن از کوره ای که که ۴۰۰ درجه سانتی گرارد حرارت دارد چسب ها خشک شده و پشم سنک تشکیل می شود.

قیمت پشم سنگ

قیمت پشم سنگ به عوامل زیادی بستگی دارد.  نوع تولید آن با استفاده از اسپینر ها و یا با هوای فشرده انجام می شود . انواع لفاف و تیشو ، توری مرغی ، ضخامت ، ابعاد ، چگالی ، مواد اولیه ، نیروی انسانی ، برقریال گاز، ماشین آلات و همه این ها عوامل مهمی هستند که بر  قیمت پشم سنگ تاثیر زیادی دارند. پشم سنگ با انواع ضخامت ها ، چگالی ها ، روکش فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت،  و انواع توری های  مرغی ، تولید می شوند. که نوع کاربرد آنها را تغییر و بر قیمت عایق پشم سنگ تاثیر مستقیمی دارد. انواع محصولات عایق معدنی نیز که هر کدام کاربرد های مختلفی دارند تاثیر زیادی بر قیمت پشم سنگ دارد.

انواع پشم سنگ

با انواع پشم سنگ می توان همه جای خانه را عایق نمود. انواع پشم سنگ کمک می کند تا عایق کاری سریع و با هزینه کمتری انجام شود. انواع پشم سنگ ها عبارتند از :

پشم سنگ تخته ای stone wool board

پشم سنگ تخته ای عایقی سفت و سخت شده با الیاف با دانسیته بالا که مکعب شکل می باشد. مانند کاشی است و در مکانهای صاف مانند دیوار ها و سقف بین واحد ها و و کف خانه ها قابل نصب است. در انواع ضخامت ها از ۳ سانت الی ۱۰ سانت و از دانسیته  ۵۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم در متر مکعب و با انواع لفاف ها مانند فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت و تیشو سیاه  تولید می شوند. این عایق را با انواع سازه های فلزی و چوبی به صورا افقی و عمودی قابل نصب است. و از میخ خای فولادی جهت نصب نیز استفاده می شود.

پشم سنگ فویل دار  Rock wool with foil

پشم سنگ فویل دار یکی از محصولات پشم سنگ است که با الیاف های سبک و نرم  و انعطاف پذیر تولید می شود چگالی این عایق پتویی یا لحافی بسار پایین است و بیشتر در پوشش سقف سالن های بزرگ استفاده می شود. این عایق برای عایق بندی تاسیسات کوچک نانند موتور هانه های مسکونی و دیگ های بخار استفاده می شود. این عایق با ضخامت ۵ سانت الی ۱۰ سانت و با چگالی های ۲۵ الی ۸۰ کیلوگرم در متر مکعب تولید می شوند. برای اینکه الیاف ها از هم جدا نشوند از فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت جهت نگه داشتن الیاف ها استفاده می شود..

پشم سنگ توری دار  Rock Wool With Galvanised Wire Mesh

پشم سنگ توری دار یک عایق پتویی یا تشکی است. که با توری مش تولید می شود. توری نوعی نگه دارنده الیاف ها و مقاومت فیزکی و کششی آن را بالا می برد. این عایق پتویی را بیشتر و عمده کاربرد آن در درجه حرارت های زیاد و در پالایشگاه، نیروگاه ها، پتروشیمی ها، و صنعت نفت و گاز و کشتی رانی  استفاده می شود.

عایق توری دار در چند کالای متفاوت تولید می شود که عبارتند از پشم سنگ یک طرف توری دار، دو طرف توری دار، یکرف توری دار با فویل آلومینیوم که قیمت آنها با هم متفاوت می باشد.  کاربرد و نحویه نصب آنها متفاوت است. و بیشتر در عایق کاری تاسیسات بزرگ و در حرارت های بالا استفاده می شود. و برای عایق کاری مخازن و تانکر های سوخت رسان از این عایق استفاده می شود. از این عایق توری دار جهت حفظ گرما و حرارت و یکسان نگه داشتن دما و محیط و کم کردن هزینه های گرمایشی استفاده می شود. ضخامت این عایق از ۳ سانت تا ۱۰ سانت و چگالی آن از ۸۰ الی ۲۰۰ کیلوگرم در متر مکعب با توری مش تولید می شود.

پشم سنگ لوله ای Tubular rock wool

پشم سنگ لوله ای برای عایق کاری لوله می باشد. عایق لوله ای جهت حفظ دمای لوله ها و محافظت از لوله ها در مواقع ضربه های احتمالی محافظت می کند. لوله ها همیشه به صورت طولانی و پر پیچ و خم  در تاسیسات استفاده می شود. برای عایق کاری لوله ها برای همین منظور از عایق لوله ای استفاده می شود . لوله ها دمای لوله ها را در امتداد لوله ها یکسان نگه می دارد. و مانع از اتلاف انرژی گرمایی و سرمایشی می شود.

قیمت پشم سنگ لوله ای بسیار متفاوت است. این عایق لوله ها در انواع سایز لوله ها و در انواع ضخامت ها و با انواع فویل آلومینیوم تولید می شوند. فویل مانع ار ورود و خروخ و مانع از عبور هوا در بین الیاف ها می شود. اجازه نفوذ رطوبت و میعان به لوله ها نمی دهد. از این عایق لوله ها برای عایق کایری لوله های فلزی و پی وی سی استفاده می شود.

امتدادی در روی عایق لوله ها است. که می توان آنرا با دست باز و لوله  را درون آن قرار داد. عایق کاری با آن راحت است  و بسیار سبک می باشد .به طوری خود مالک خانه می تواند خودش اقدام به عایق کاری کند. ضخامت عایق لوله ها از ۳ سانت الی ۱۰ سانت با انواع دانسیته های مختلف با درجه حرارت های پایین و بالا تولید می شود.

پشم سنگ هیدرو پونیک Hydroponic rock wool

پشم سنگ هیدرو پونیک نوعی عایق جهت و کشت و رشد گیاهان استفاده می شود .در این روش از خاک استفاده نمی شود. وبرای اینکه در مصرف آب صرفه جویی شود. از این عایق برای تولید مثل گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت این عایق با سایر محصولات دیگر متفاوت است و در انواع ضخامت چگالی و ابعاد های متفاوت تولید می شود.

کاربرد پشم سنگ

  • عایق کاری ساختمان ها
  • استفاده در کوره های مذاب
  • لوازم خانگی مانند اجاق گاز ها ی فر دار
  • ساخت گل خانه ها برای رشد سریع گیاهان
  • نصب در تاسیسات بزگ مانند پالایشگاه ها ، پتروشیمی ها، نفت و گاز

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا