پزشکی

چگونه قند بر بدن تأثیر می گذارد؟

اگرچه این ماده ای ضروری برای بدن است، اما حقیقت این است که مصرف بیش از حد قند می تواند بر عملکرد اندام های مختلف تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی شود. قند یک ماده ضروری برای زندگی است، علاوه بر آن بخشی از خوش طعم ترین غذاها است. اما این ترکیب یک شمشیر دولبه است . به همین دلیل، امروز همه چیزهایی را که باید در مورد تأثیر شکر بر بدن در نظر بگیرید را برای شما آورده ایم. ما با جزئیات به شما خواهیم گفت.

در این مقاله می آموزید که چگونه مصرف شکر بر حفظ یک زندگی سالم تاثیر می گذارد. اول از همه باید بدانید که به شکل گلوکز در بدن وجود دارد. گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است، زیرا عملکردهای حیاتی مانند تنظیم دما، تنفس یا ضربان قلب را حفظ می کند. این مولکول به خودی خود مسئول انرژی دادن به کل ارگانیسم است.

این چیزی نیست جز یک قند ساده که در خون یافت می شود. شما می توانید آن را از طریق غذا، به ویژه از طریق کربوهیدرات ها دریافت کنید. این نوع مواد در آرد، میوه ها، برنج و البته شیرینی جات وجود دارد. وقتی غذا می خورید، غذا به مواد قابل استفاده برای بدن تجزیه می شود. سپس کربوهیدرات ها به گلوکز تبدیل می شوند. این ماده بعداً به گلیکوژن تبدیل می شود که ذخیره انرژی در کبد خواهد بود.

قند چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

پانکراس سیگنال هایی دریافت می کند که غذا خورده شده است و انسولین تولید می کند، هورمونی که سلول ها را حساس تر می کند تا بتوانند گلوکز را جذب کنند. این پلی است که به گلوکز اجازه عبور می دهد.

این نشان می‌دهد که مصرف کربوهیدرات‌ها برای فعال نگه داشتن بدنتان بسیار مهم است، اما باید این کار را در مقادیر کافی انجام دهید. بر کسی پوشیده نیست که شیرینی ها، پیتزا، پاستا و بسیاری دیگر از غذاهای پر کربوهیدرات چقدر خوشمزه هستند.

باید به یاد داشته باشید که دومی به مقادیر زیادی شکر تبدیل می شود. این به نوبه خود نشان دهنده آسیب به بدن خود است، یک سلاح کشنده. گلوکز اضافی در خون که هیپرگلیسمی نامیده می شود به این معنی نیست که بدن پرانرژی تری خواهید داشت. در واقع شواهدی وجود دارد که تایید می کند مصرف بیش از حد قند خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

عواقب قند خون بالا

عواقب قند خون بالا

این قند مازاد مولد بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ است که در آن لوزالمعده همچنان انسولین تولید می کند اما سلول ها قادر به جذب آن نیستند و در برابر این هورمون مقاوم می شوند. این به چه معناست؟ بدن قادر به جذب گلوکز نخواهد بود و شما خسته خواهید شد.

علاوه بر این، قند اضافی اثر خاصی دارد: ادرار اسیدی می شود. این باعث نقص در کار سیستم های مختلف تشکیل دهنده بدن می شود. همچنین می تواند شرایط مختلفی ایجاد کند و باعث کتواسیدوز شود.

به همین ترتیب، یک سری دیگر از آسیب های ناشی از گلوکز اضافی وجود دارد:

افزایش وزن، زیرا کبد این چربی اضافی را به بافت چربی تبدیل می کند که حتی می تواند باعث چاقی شود.
بر اساس مطالعه ای که در Frontiers در Bioscience منتشر شده است، مغز، ارگان اصلی، به شدت تحت تاثیر مصرف بیش از حد قند قرار می گیرد.
از آنجایی که کلیه ها مسئول فیلتر کردن مواردی هستند که به بدن آسیب می رسانند، کار زیادی برای آنها وجود دارد. با توجه به متون علمی فعلی، اگر این موضوع تکراری شود، بعداً می‌تواند به نارسایی کلیه تبدیل شود.

به طور کلی بافت ها در خطر هستند، زیرا این شرایط فرآیند اکسیداسیون سلول ها را تسریع می کند.
اثری که به ندرت ذکر می شود مربوط به تأثیر بر سطح عاطفی است، دقیقاً به دلیل این همه تغییر در عملکرد مغز. وقتی قند خونتان افزایش می یابد، می توانید به شدت تحریک پذیر و ناراحت شوید.

قند در مقادیر متوسط ​​ضروری است

با همه اینها منظور ما این نیست که مصرف شکر باید به طور کامل حذف شود، بلکه باید میزان مصرف آن را تعدیل کرد. به این ترتیب، نیازهای انرژی را می توان بدون بارگذاری بیش از حد در عملکرد سیستم های سازنده بدن برآورده کرد.

همچنین به خاطر داشته باشید که انجام فعالیت بدنی به طور منظم تاثیر قند را بر بدن کاهش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود، زیرا باعث بهبود وضعیت سلامتی می شود. از طریق ورزش، کارایی سیستم ها افزایش می یابد و احتمال ابتلا به دیابت کاهش می یابد.

به یاد داشته باشید که بدن همیشه به دنبال تعادل است. عدم تعادل به معنای حمله به سلامتی است. خوردن به نسبت کافی و ورزش کلید لذت بردن از یک زندگی سالم و طولانی است. همیشه سعی کنید سهم قندهای ساده را کنترل کنید و آن کربوهیدرات های پیچیده را ترجیح دهید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا