ریپورتاژ

معرفی جامع انواع ولت و کیف پولهای رمز ارز

 

از دیدگاه‌های مختلف،‌ دسته‌بندی‌های گوناگونی برای نرم افزارهای کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد. به عنوان مثال برخی فقط از یک رمز ارز خاص پشتیبانی می‌کنند، در حالی که والت های ارز دیجیتال محبوب دارای پشتیبانی از رمز ارزهای مختلف هستند. همچنین برخی از آن‌ها کلید خصوصی را در اختیار خود کاربر قرار می‌دهند و تعدادی کلیدها را از طرف کاربر، برای سهولت و سرعت در استفاده، مدیریت می‌کنند. در این مقاله ضمن اشاره به نحوه کار کیف پول های ارز دیجیتال، به معرفی و آموزش ساخت کیف پول های ارز دیجیتال نیز خواهیم پرداخت.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چطور کار می‌کند؟

برخلاف عقیده عموم کاربران، کیف پول ارز دیجیتال یک اپلیکیشن برای ذخیره کردن سکه های دیجیتال نیست! پس نحوه کار یک والت ارز دیجیتال با کیف پول های عادی که برای نگهداری اسکناس استفاده می‌کنیم کاملا متفاوت است. آن‌ها در عمل برای مدیریت کلیدهای عمومی و خصوصی کاربرد دارند و ابزاری به منظور تعامل با بلاک چین محسوب می‌شوند.

یک برنامه (نرم افزاری) یا گجت (سخت افزاری) کیف پول اقدام به ساخت پرایویت کی (Private Key) و پابلیک کی (Pubic Key) برای ما می‌کند. البته با توجه به نحوه کار بلاک چین می‌توان آن‌ها را به صورت دستی نیز ایجاد کرد؛ اما به مرور زمان، مخصوصا در صورت خرید و فروش ارزهای دیجیتال متعدد، کار دشوار می‌شود. یک کیف پول ارز دیجیتال ضمن ساخت سریع کلید خصوصی (و سپس کلید عمومی از روی آن)، ذخیره‌سازی آن‌ها را نیز به سادگی میسر می‌کند.

کار یک کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان به صورت دستی نیز انجام داد؛ شما می‌توانید بر اساس استاندارد آدرس یک بلاک چین اقدام به ایجاد دستی یک پرایویت کی برای خود کنید. سپس این کلید را به تابع هش مورد استفاده در آن بلاک چین بدهید تا برای‌تان یک پابلیک کی ایجاد کند. به همین سادگی! در عمل یک کیف پول رمز ارز دقیقا همین کار را برای ما انجام می‌دهد.

چند نکته مهم درباره والت های ارز دیجیتال

۱- آدرس عمومی را می‌توان در اختیار عموم قرار داد، ولی آدرس خصوصی باید نزد خودتان محفوظ بماند. فراموش نکنید دسترسی هر فردی به کلیدهای خصوصی شما، مساوی با دسترسی به کل دارایی‌تان است.

کیف پول ارز

 

۲- برخلاف نحوه نگهداری اسکناس‌های واقع در کیف پول‌ های عادی، ارزهای دیجیتال به شکلی متفاوت در والت های رمز ارز ذخیره و مدیریت می‌شوند. محل ذخیره شدن رمز ارزها بلاک چین است. حال به واسطه والت با بلاک چین مربوط به یک کوین یا توکن ارتباط برقرار می‌کنیم. این ارتباط شامل مشاهده موجودی، ارسال و دریافت وجه است. کیف پول ارز دیجیتال محل نگهداری Pubic Key و Private Key (و نه یک سری سکه دیجیتال) است. یک والت بیت کوین، به عنوان نمونه، با بلاک چین این رمز ارز تعامل برقرار می‌کند تا امکان مشاهده موجودی و همچنین ارسال و دریافت آن میسر شود.

۳- صرافی‌های متمرکز مسئولیت همه چیز را بر عهده می‌گیرند تا به راحتی بتوانید برای دیگران اقدام به ارسال ارز دیجیتال و مخصوصا مبادله رمز ارزهای مختلف کنید. دقیقا همین نحوه کار علت راحت بودن ترید و مبادله ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز است. اگر با صرافی‌های غیر متمرکز، که از کیف پول های رمز ارز غیر حضانتی استفاده می‌کنند کار کرده باشید، راحتی استفاده از آن‌ها را بهتر درک می‌کنید.

کلید عمومی و خصوصی چیست؟

گفتیم اساس کار یک کیف پول ارز دیجیتال ایجاد و سپس نگهداری کلید عمومی و کلید خصوصی است. اما منظور از این دو اصطلاح چیست و آن‌ها چطور ارتباط با بلاک چین‌های رمز ارزها را امکان‌پذیر می‌کنند؟

کلید عمومی

کلید عمومی به زبان ساده مشابه شماره ۱۶ رقمی کارت بانکی شما است. بدون نگرانی بابت از دست دادن پول و سرمایه می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار بدهید تا اقدام به ارسال پول برای شما کنند. یک مثال دیگر برای کلید عمومی کیف پول ارز دیجیتال آدرس ایمیل است. مجددا بدون این که نگرانی از نظر لو رفتن اطلاعات خود داشته باشید، آن را با بقیه به اشتراک می‌گذارید تا برای شما نامه الکترونیکی ارسال کنند.

کلید خصوصی

اگر دو مثال بالا را در نظر بگیریم، در یک والت ارز دیجیتال کلید خصوصی مشابه رمز ورود به حساب بانکی (اینترنتی) و رمز ورود به حساب کاربری ایمیل است؛ هر فردی می‌تواند با داشتن شماره کارت ۱۶ رقمی شما برای‌تان اقدام به ارسال وجه کند،‌ اما تنها نفر دارای پسورد حساب می‌تواند اقدام به خرج کردن موجودی کند. همچنین هر فرد با داشتن یک آدرس ایمیل قادر به ارسال نامه الکترونیک به آن خواهد بود، اما تنها کاربر دارای رمز آن قادر به مشاهده نامه‌ها و همچنین ارسال یک ایمیل از آن آدرس است.

همانطور که در بالا گفتیم می‌توان از Private Key به Pubic Key رسید. پس در صورتی که فردی به پرایویت کی یا همان شناسه اثبات مالکیت دارایی ذخیره در یک آدرس خاص دسترسی پیدا کند، کار تمام است! اهمیت انتخاب یک کیف پول رمز ارز مناسب اینجا مشخص می‌شود؛ اگر نرم افزار یا گجت مخصوص ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی امنیت کافی نداشته باشند، دارایی‌تان را در معرض خطر سرقت قرار خواهید داد.

کیف پول امانی (حضانتی) و غیر امانی (غیر حضانتی)

یک دسته‌بندی بسیار مهم برای کیف پول های رمز ارز، حضانتی (Custodial) یا غیر حضانتی (Non-Custodial) است. یک کیف پول بسته به رویکردش در برابر کلیدهای خصوصی در یکی از دو گروه قرار می‌گیرد.

دسته اول که با نام والت های امانی ارز دیجیتال نیز شناخته می‌شوند، حضانت پرایویت کی‌های کاربران را بر عهده دارند. آن‌ها Private Keyها را ذخیره و مدیریت می‌کنند و به جای یک عبارت بازیابی، یک نام کاربری و رمز عبور عادی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به این ترتیب نگرانی بابت فراموش کردن کلیدها یا مخصوصا عبارت بازیابی وجود ندارد. آن چه ممکن است شما فراموش کنید رمز ورود به حساب کاربری است که به سادگی ثبت درخواست «فراموشی رمز عبور» یک پسورد جدید به ایمیل یا شماره موبایل شما ارسال می‌شود. اما در کیف پول های ارز دیجیتال غیر امانی از دست دادن کلمه‌های بازیابی اتفاقی برگشت‌ناپذیر است و سرمایه‌تان برای همیشه از بین می‌رود.

دسته دوم که با نام والت های غیر امانی ارز دیجیتال نیز شناخته می‌شوند، حضانت پرایویت کی‌های کاربران را بر عهده خودشان قرار می‌دهند. مالک دارایی مسئولیت سنگینی دارد و باید شخصا از پرایویت کی‌های خود (که در عبارت بازیابی خلاصه می‌شوند) مراقبت کند. اگر آن را فراموش کنید، هیچ راه بازگشتی وجود ندارد و مرجعی نیست که برای شما مجددا کلمه‌های ریکاوری یا مستقیما خود کلیدهای خصوصی را بازیابی کند.

مزایا و معایب کیف پول های ارز دیجیتال

هر نوع والت ارز دیجیتال دارای مزایا و معایب خاص خود است. یک کاربر باید بین آن‌ها مقایسه انجام بدهد و بر اساس نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کند. به عنوان مثال کیف پول های گرم رمز ارز راحت‌تر قابل استفاده هستند، اما سطح امنیت پایین‌تری نسبت به رقبای سرد دارند. کار کردن با کلد والت های ارز دیجیتال به راحتی گزینه‌های هات نیست، اما در عوض امنیت بیشتری فراهم می‌کنند.

در طبقه‌بندی دیگر یعنی امانی و غیر امانی نیز وضعیت یکسان است؛ کیف پول های حضانتی ارز دیجیتال سرعت را مخصوصا برای ترید افزایش می‌دهند و استفاده از آ‌ن‌ها آسوده‌تر است، اما سطح امنیت پاییین‌تری دارند. در آن سو والت های غیر حضانتی ارز دیجیتال به خصوص در مبادلات سرعت و راحتی کمتری دارند، اما سطح امنیت‌شان بالاتر است.

اهمیت ایجاد بکاپ از والت رمز ارز

از دست دادن دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال برایتان گران تمام خواهد شد، به همین دلیل باید به طور مستمر از آن‌ها بکاپ تهیه کنید. کافی است عبارت بازیابی که در ابتدای نصب و استفاده از والت رمز ارز در اختیارتان قرار می‌گیرد را در مکانی ایمن، شامل یک نسخه کاغذی، نگهداری کنید. اگر والت شما دسکتاپ است، کپی گرفتن مستمر از فایل wallet.dat و ذخیره‌سازی آن در مکانی قابل اعتماد را نیز مد نظر داشته باشید.

عبارت بازیابی (Seed Phrase)، شبیه یک کلید ریشه عمل می‌کند. Seed Phrase همه کلیدها و آدرس‌های مربوط به یک کیف پول را ایجاد کرده و مالکیت آن‌ها را در اختیار فرد دارنده عبارت قرار می‌دهد. اگر برای امنیت بیشتر، پسوردی روی والت قرار داده‌اید، از این رمز عبور نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تهیه شده در بیت ۲۴ (Bit24.cash)

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا