بیوگرافی

آشنایی با نلسون ماندلا ،مرد ضد آپارتاید

آشنایی با نلسون ماندلا ،مرد ضد آپارتاید

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((آشنایی با نلسون ماندلا ،مرد ضد آپارتاید)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

نلسون ماندلا کی بود؟

نلسون ماندلا یک فعال حقوق بشر ، سیاستمدار و نیکوکار بود که از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹  اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی شد.

ماندلا در ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۱۸ در دهکده ریز موزو در سواحل رودخانه مباشه در ترانسکی ، آفریقای جنوبی متولد شد.

نام تولد وی رولیلهله ماندلا بود. “Rolihlahla”  به معنای  “کشیدن شاخه یک درخت” است ، اما بیشتر به عنوان “مشکل ساز” ترجمه می شود.

او  اولین کسی  بود که در خانواده اش مشغول تحصیل شد و همانطور که در آن زمان معمول بود به دلیل تعصب سیستم آموزشی انگلیس در آفریقای جنوبی ، معلم ماندلا به او گفت که نامش باید به نلسون تغییر کند .

ماندلا ۱۲ ساله بود که پدرش بر اثر بیماری ریه درگذشت  و همین موضوع باعث شد تا تغییراتی در زندگی او رخ دهد . جونگینتبا دالیندیبو سرپرستی ماندلا را عهده دار شد او به کاخ جونگینتبا دالیندیبو رفت و همان جا با تاریخ آفریقای جنوبی آشنا شد.

بیداری سیاسی

وقتی ماندلا ۱۶ ساله بود به همراه ۲۵ پسر نوجوان در مراسم ختنه سنتی آفریقا شرکت کرد . در آن زمان رسم بر این بود که تا پسرها ختنه نشوند حق حضور در جنگ و ازدواج را ندارند.

اما این مراسم فقط یک ختنه ساده نبود بلکه یک آیین مفصل بود تا پسرها را برای مرد شدن آماده کند.سخنران این مراسم درباره جوانها و اینکه سیاهپوستان توسط سفید پوستان به بردگی گرفته میشوند ابراز ناراحتی کرد.

به گفته خود ماندلا شنیدن این سخنان باعث شد تا فکر او درگیر تبعیض نژادی حاکم بر آفریقا شود.

آشنایی با نلسون ماندلا ،مرد ضد آپارتاید
آشنایی با نلسون ماندلا ،مرد ضد آپارتاید

جنبش ضد آپارتاید

در سال ۱۹۴۲ ماندلا و تعدادی از جوانان آفریقایی گروه کوچکی به نام ” لیگ جوانان کنگره ملی آفریقا” تشکیل دادند و هدفشان مقابله با سیستم نژاد پرستی حاکم بر آفریقا بود.آنها تلاش کردند تا مردم عامه را هم همراه خود کنند .

آپارتاید  یکی از اشکال تبعیض نژادی را بیان می‌کند و در اصل عبارت است از سیاست تبعیضی که نژادپرستان کشور جمهوری آفریقای جنوبی علیه اکثریت سیاهپوست بومی و بومیان آن کشور اعمال می‌کنند.

ماندلا به مدت ۲۰ سال رفتارهای مسالمت آمیز و ضد خشونت علیه دولت آفریقای جنوبی و سیاست های نژادپرستانه آن  را هدایت کرد.

او موسسه حقوقی  را با همکاری الیور تامبو ، دانشجوی بسیار موفق حقوق ، تأسیس کرد. این موسسه حقوقی مشاوره حقوقی رایگان و کم هزینه ای را به افراد سیاهپوست  ارائه می داد.

ماندلا از نوامبر ۱۹۶۲ تا فوریه ۱۹۹۰ به مدت ۲۷ سال در زندان به سر برد. وی به مدت ۱۸ سال در جزیره روبن زندانی شد. در این مدت ، او به بیماری سل دچار شد و به عنوان یک زندانی سیاسی سیاه ، پایین ترین سطح درمان را از کارمندان زندان دریافت کرد. با این حال ، در حین حبس ،  توانست از طریق مکاتبات با دانشگاه لندن مدرک لیسانس حقوق کسب کند.

با افزایش فشارهای محلی و بین المللی برای آزادی وی ، سرانجام  ماندلا در ۱۱ فوریه ۱۹۹۰ آزاد شد.

ریاست جمهوری ماندلا

در ۲۷ آوریل ۱۹۹۴ ، آفریقای جنوبی اولین انتخابات دموکراتیک خود را برگزار کرد. ماندلا به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست این کشور در ۱۰ مه ۱۹۹۴ در سن ۷۷ سالگی  انتخاب شد و  دکلر هم به عنوان معاون اول وی برگزیده شد.

ماندلا در سال ۲۰۰۱ به دلیل سرطان پروستات  تحت درمان قرار گرفت. در ژوئن ۲۰۰۴ ، در سن ۸۵ سالگی ، وی بازنشستگی رسمی خود را  اعلام کرد و به روستای مادری خود قونو بازگشت.

ماندلا علاوه بر دفاع از صلح و برابری در کشورش و جهان ، در سالهای بعدی زندگی خود  به مبارزه با ایدز متعهد شد. فرزند وی Makgatho در سال ۲۰۰۵ در اثر این بیماری درگذشت.

مرگ

ماندلا در ۵ دسامبر ۲۰۱۳ در سن ۹۵ سالگی در خانه خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی درگذشت.

درباره شخصیت ماندلا کتاب های زیادی نوشته شد و چند فیلم هم ساخته شد.

منبع :biography

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا