سرگرمی :)

این بازیها هوش کودکتان را بالا میبرد

این بازیها هوش کودکتان را بالا میبرد

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((این بازیها هوش کودکتان را بالا میبرد)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

مغز انسان از قبل از تولد تا ۴ سالگی به‌صورت انفجاری رشد می‌کند. در حقیقت، مغز کودکان قبل از رفتن به مهدکودک ۹۰ درصد فرآیند رشدش را طی می‌کند. این دوره از رشد مغز، یک فرصت ایده‌آل را برای یادگیری فراهم می‌کند.

هوش یک فرایند پویا است و مغز کودکان با تجربه رشد می‌کند؛ کارهایی که والدین به‌طور طبیعی انجام می‌دهند از جمله ارتباط چشمی، صحبت کردن، پاسخگویی به نیازهای کودک و… اولین تجربه یادگیری اساسی برای کودکان است. روابط نزدیک و محبت برای رشد فکری فرزند شما مهم است و کودکانی که احساس امنیت می‌کنند، مشتاق اکتشافات هستند اما این موارد تنها جوابگوی رشد طبیعی حافظه کودکان است .

۱-هفت کلمه‌ای

خلاقیت خود را با این چالش شفاهی محک بزنید. یک داستان کوتاه بنویسید – و فقط با ۷ کلمه این قصه‌ی خود را بگویید.

۲-یک روز معکوس کاری

با این بازی می‌توانید بین سلول‌های مغزی‌تان پیوند جدید برقرار کنید. به این صورت که کارهای روزمره‌تان را با دست غیرمسلط یا مخالف‌تان انجام دهید. به طوری که اگر راست‌دست هستید، از دست چپ‌تان برای کارهای روزمره مثل مسواک زدن دندان‌ها، شانه کردن مو، و غذا خوردن استفاده کنید. حتی سعی کنید با دست چپ‌تان بنویسید.

۳-یادداشت برداری

به یادداشت‌برداری از همه‌‌ی اطلاعات مهمی که در طول روز دریافت می‌کنید عادت کنید، مثلا زمانی که به یک پزشک یا وکیل مراجعه می‌کنید، یا هر شرایط دیگری که موجب اضطراب و استرس شود و بر حافظه‌ی شما سایه افکند یادداشت‌برداری کنید.

یادداشت‌برداری در کار و شغل هم ایده‌ی بسیار خوبی است. این کار را تمرین کنید: چند برگ کاغذ سفید داخل یک پوشه بگذارید و با خود به جلسات ببرید و هرآنچه در آنجا به بحث و گفت‌وگو پرداختید در آن برگه‌ها ثبت کنید.

۴-معکوس شماری

در اینجا یک تمرین فکری آورده شده است که به پویایی ذهن شما کمک می‌کند. به این سه تمرینی که در ادامه می‌آیند با یک عملیات ساده‌ی تفریق بپردازید.

از ۲۰۰ شروع کنید، معکوس بشمارید، و از هر عدد ۵ تا کم کنید(۲۰۰، ۱۹۵، ۱۹۰، …)
از ۱۵۰ شروع کنید، معکوس بشمارید، و از هر عدد ۷ تا کم کنید(۱۵۰، ۱۴۳، ۱۳۶، …)

۵-جور کردن جفت‌ها 

این بازیها هوش کودکتان را بالا میبرد
این بازیها هوش کودکتان را بالا میبرد

در این بازی مجموعه‌ای از کارت‌ها یا کاشی‌های جفت وجود دارد که به پشت روی میز قرار داده شده‌اند و شما باید کارت‌های جفت را پیدا کنید.

  • ۲۴ کارت شامل ۱۲ جفتِ یکسان را به پشت روی میز بچینید.

  • کارت‌ها را جا‌به‌جا کنید، طوری که ندانید کدام دو کارت شبیه هم هستند.

  • هر دفعه یک کارت را برگردانید، به عدد یا شکل آن نگاه کنید و سپس آن را مجددا به پشت برگردانید.

  • این فرایند را آن‌قدر تکرار کنید تا کارتی را برگردانید که با کارت قبلی جفت باشد.

  • وقتی یک جفت یکسان را یافتید، آنها را از گروه خارج کنید.

  • تا زمانی که همه‌ی جفت‌ها را پیدا نکرده‌اید، باید این مراحل را تکرار کنید.

می‌توانید هنگام انجام بازی زمان بگیرید و ببینید هر بار چقدر سرعت‌تان بیشتر می‌شود.

همین‌طور که در انجام بازی بهتر و بهتر می‌شوید، تعداد کارت‌ها را بیشتر کنید و آنها را از ۲۴ به ۳۰ سپس ۳۶، ۴۲ و… افزایش بدهید.

۶-به چالش کشیدن ذهن

حافظه فرزندتان را به چالش بکشید. مثلاً پس از خواندن کتاب، از کودکتان بخواهید که داستان را به زبان خودش بازگو کند یا با استفاده از حلقه‌های میوه یا مهره‌های رنگی، الگوهایی ایجاد کنید، سپس آنها را به هم بریزید و ببینید که آیا کودکتان می‌تواند آنها را از نو بسازد. این فعالیت‌ها باعث قوی‌تر شدن حافظه کلامی و بصری فرزند شما می‌شوند.

 

۷-تنفس عمیق از راه بینی

این بازیها هوش کودکتان را بالا میبرد
این بازیها هوش کودکتان را بالا میبرد

محققان دانشگاه نورث وسترن می‌گویند تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت می‌کند. بنابراین هر روز صبح زود یا قبل از رفتن به خواب ۱۰-۱۵ دقیقه، این کار را با کودکتان تمرین کنید و شاهد تفاوت عملکرد ذهنی کودک خود باشید.

منبع:چطور ،همشهری آنلاین ،سلامت نیوز

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا