پزشکی

مزایای زایمان طبیعی چیست؟

مزایای زایمان طبیعی چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((مزایای زایمان طبیعی چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

همیشه برای مادران انتخاب بین سزارین و زایمان طبیعی سخت است.اگر ترس از زایمان طبیعی را کنار بگذاریم بهترین گزینه که هم سلامت مادر را حفظ میکند و هم برای کودک دارای فایده است تولد نوزاد به روش طبیعی است.هرچند امروزه سزارین در جامعه ما رواج پیدا کرده است اما شاید خواندن این مقاله به شما کمک کند تا زایمان طبیعی را انتخاب کنید.

زایمان طبیعی چه فوایدی دارد؟

۱٫ زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین آزادی بیشتری به مادر میدهد

انجام سزارین باعث میشود شما تا مدتها در رختخواب بمانید .در حین عمل جراحی نمیتوانید تکان بخورید و بعد از آن هم نیاز به مراقبت های زیادی دارید حتی برای توالت رفتن.

اما زایمان طبیعی به شما امکان می دهد آزادانه حرکت کنید و برای به دنیا آوردن نوزاد خود بدنتان را همراهی کنید. آزادی حرکت کار را آسان تر ، و گاهی زایمان را سریعتر می کند. زنانی که در حین زایمان راه می روند و موقعیت خود را تغییر می دهند ، شانس بیشتری برای زایمان راحت تر دارند .

آزادی خوردن و آشامیدن در حین زایمان هم راهی دیگر است که زایمان طبیعی به زنان کمک می کند تا زایمان راحت تری داشته باشند. زنی که از نظر تغذیه و آبرسانی مناسب باشد ، زنی قدرتمند و آماده برای زایمان  است.اما در سزارین شرایط اینگونه نیست شما حداقل چند ساعت قبل و چند ساعت بعد از زایمان اجازه خوردن و آشامیدن ندارید.

۲٫زایمان طبیعی احتیاج به مداخله زیاد کادر پزشکی ندارد

هر مداخله غیرضروری این پتانسیل را دارد که منجر به مداخلات بیشتری از جمله برش جراحی شود. هنگامی که زایمان طبیعی باشد، به تنهایی آغاز می شود و در زمان خود ادامه می یابد ، و مادر کمتر به این مداخلات احتیاج دارد.

در صورتی که در سزارین شما احتیاج به حضور کادر پزشکی در اتاق عمل دارید.آنها با ایجاد برش در زیر شکم شما بچه را به دنیا می آورند.پس از تولد هم شکم شما بخیه میخورد (تقریبا ۷ لایه از شکم) و همین امر روند عادی زندگی را بعد از سزارین برایتان تغییر میدهد.چون شما باید بیشتر از رحم و کمرتان مراقبت کنید.

۳٫ از سزارین خودداری کنید.

زایمان طبیعی خطر خیلی کمتری نسبت به زایمان سزارین برای مادر و جنین دارد. صرف برنامه ریزی برای زایمان طبیعی با ماماهای حرفه ای آموزش دیده ، شانس شما را برای تجربه زایمان طبیعی خوب و آسان بسیار بالا میبرد.

وقتی یک مامای باتجربه در ماههای پایانی بارداری در کنار شما حضور دارد میتواند آموزش های لازم جهت زایمان راحتتر و بهتر را در اختیار شما قرار دهد.مثلا تماشای فیلم های آموزشی ،انجام ورزش های مناسب و …

۴٫ کار کوتاه تر ، آسان تر

در زایمان طبیعی ، اکسی توسین به رحم شروع به انقباض می کند و به مغز پیام می دهد تا اندورفین ، را ارسال کند. همچنین به مغز علامت می دهد که به ارسال اکسی توسین که در مرحله فشار به اوج خود می رسد ادامه دهد و آنها با هورمون های زایمان تداخل می کند و می تواند زایمان را به میزان قابل توجهی آسانتر کند.

هنگامی که اپیدورال (بی حسی موضعی مثل بی حسی کمر در سزارین) دارید ، نمی توانید پایین تنه خود را احساس کنید بنابراین نمی توانید موقعیت خود را تغییر دهید ،تا زایمان زودتر صورت گیرد. همچنین ، اگر انقباضات خود را احساس نکنید ، نمی توانید در زمان مناسب و با نیروی مناسب فشار دهید تا به جنین کمک کنید ، در نتیجه زایمان سخت تر و طولانی تر انجام می شود.

۵٫ زایمان طبیعی برای حفظ سلامتی جنین بهتر است

استفاده از اپیدورال (بی حسی موضعی مثل بی حسی کمر در سزارین) می تواند باعث افت فشار خون ناگهانی مادر شود ، این بدان معنی است که خون غنی از اکسیژن به نوزاد کاهش می یابد. این می تواند منجر به پریشانی جنین شود.

بعد از اپیدورال ، نوزادان کمتر هوشیار هستند ، توانایی جهت گیری ندارند و تا یک ماه پس از تولد حرکات سازمان یافته کمتری دارند.

در زایمان طبیعی بدن و جفت شما به جنین کمک می کند تا سموم را در رحم شما از بین ببرد. اما در سزارین ، به محض تولد ، کبد نوزاد تازه متولد شده  باید این کار را به تنهایی انجام دهد ، این بدان معناست که گاهی اوقات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا نوزادان از مواد سمی در بدن خود خلاص شوند.

داروهای تسکین دهنده درد  می توانند باعث عوارض جانبی اضافی در نوزاد نیز شوند. این شامل:

افسردگی سیستم عصبی مرکزی
مشکل تنفسی
اختلال در شیردهی زودرس
رفتار عصبی تغییر یافته
کاهش توانایی تنظیم دمای بدن

۶٫شما در هنگام زایمان طبیعی متوجه همه چیز هستید

در سزارین شما نیاز به داروهای تسکین درد پیدا میکنید و این می تواند مادر و نوزاد را خواب آلود کند.در حالیکه در زایمان طبیعی مادر کاملا هوشیار است و متوجه همه چیز میشود.

بسیاری از مادران در زایمان طبیعی با اینکه درد فراوانی را حس میکنند اما از آن لذت میبرند آنها پس از زایمان سریع با نوزاد خود ارتباط بدنی برقرار میکنند و این برای آرامش مادر و نوزاد دارای اهمیت است.

۷٫زایمان طبیعی قدرت آور است

زایمان طبیعی از این ایده حمایت می کند که زایمان جزئی از آداب و رسوم انسان ها است.

برخی دوست دارند بگویند کهزنان پس از زایمان طبیعی مثل یک دختر بچه پاک میشوند.

زنهایی که زایمان طبیعی را تجربه کرده اند احساس قدرت بدنی بیشتری نسبت به سایر زنان دارند همچنین اعتماد به نفسشان بالاتر میرود.

مزایای زایمان طبیعی چیست؟
مزایای زایمان طبیعی چیست؟

۸- شیردهی بعد از زایمان طبیعی بهتر انجام میشود

انجام سزارین و پیتوسین می تواند در برخی نوزادان باعث ایجاد زردی شود که باعث بی حالی و خواب آلودگی نوزادان می شود. داروهای مسکن می توانند باعث خواب آلودگی در نوزاد شوند ، در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اپیدورال با کاهش میزان موفقیت در شیردهی همراه است.

طبق تحقیقات La Leche League مسکن های درد یا بیهوشی می توانند در مشکلات شیردهی نقش داشته باشند:

کودک و  یا مادر ممکن است خواب آلوده یا نیمه هوشیار باشند.
توانایی کودک در مکیدن ، بلعیدن و نفس کشیدن ممکن است بی نظم باشد.
مکیدن کودک ممکن است به تأخیر بیفتد .
مهمترین زمان برای ایجاد رابطه شیردهی در چند دقیقه و چند ساعت پس از تولد است. اگر مادر و کودک خواب آلود باشند، به احتمال زیاد فرصت شروع شیردهی در زمان مناسب را از دست می دهند.

اما در زایمان طبیعی اینگونه نیست و نوزاد بلافاصله میتواند شیر خوردن را شروع نماید.

مزایای زایمان طبیعی چیست؟
مزایای زایمان طبیعی چیست؟

۹٫ در زایمان طبیعی بهبودی مادر سریعتر رخ میدهد

بدون خواب آلودگی داروها یا شدت جراحی ، مادرانی که زایمان طبیعی را تجربه می کنند می توانند به سرعت بهبود یابند و درست پس از تولد حضور داشته باشند.

مادران دارای اکسی توسین (هورمون عشق) بالا هستند که به آنها انرژی می دهد تا کودک خود را نوازش کنند و لمس پوست ، شیردهی و تماس چشمی را  شروع کنند ، که به نوبه خود  اکسی توسین را افزایش می دهد. خیلی از مادرها کمی بعد از زایمان طبیعی بیدار هستند و کمی پیاده روی میکنند.

۱۰٫ زایمان طبیعی باعث بهبود فلور سالم روده می شود

زایمان طبیعی به نفع روده نوزادان هم است. باکتریهای روده نقش مهمی در ایجاد و حفظ سیستم ایمنی قوی و هضم مناسب دارند. نوزادان متولد شده از طریق واژن (زایمان طبیعی)، فلور روده متنوع تری دارند که در کانال زایمان به دست می آورند.

تحقیقات نشان داده است نوزادانی که از طریق  سزارین به دنیا می آیند ، دارای فلور روده ای متنوع کمتری هستند و به احتمال زیاد دارای باکتری های مضر پوستی مانند استاف و استرپ هستند که معمولاً روی پوست وجود دارد.

شیردهی یکی دیگر از راه های ایجاد روده سالم در کودک است ، بنابراین شیردهی پس از زایمان سزارین از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

۱۱٫ خطر ابتلا به بیماری را در بزرگسالی کاهش می دهد

همانطور که اشاره کردیم ، سلامت روده برای سلامتی کلی حیاتی است.

تحقیقات اخیر ، منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا ، نشان داد که نوزادان با سزارین در سنین بالاتر احتمال چاقی ، آسم و دیابت نوع ۱ را دارند.

ما همچنین می دانیم که نوزادان متولد شده با سزارین بیشتر در طول زندگی در بیمارستان به دلیل آسم ، آرتریت روماتوئید نوجوانان ، اختلال التهابی روده ، نقص سیستم ایمنی ، سرطان خون و سایر اختلالات بافتی در بیمارستان بستری می شوند. همچنین خطر ابتلا به آسم در آنها ۲۰٪ بیشتر و در معرض نقص ایمنی تقریباً ۴۰٪ بیشتر است.

وقتی در سزارین فلور سالم در روده نوزاد (باکتری های مفید روده) کم یافت شود،همین امر  با آلرژی ، بیماری های خود ایمنی ، بیماری های عروقی ، برخی سرطان ها ، افسردگی / اضطراب ، اختلالات تخریب عصبی و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد ، بنابراین منطقی است که فلورای اولیه روده ناسالم می تواند به این بیماری ها کمک کند.

نکته :اگر کودکی باید از طریق سزارین به دنیا بیاید همه چیز درباره سلامتی اش از بین نمی رود. این مداخلات پزشکی می تواند جان انسان ها را نجات دهد و در حدود ۱۰٪ از زایمان ها با توجه به شرایط مادر و جنین باید به روش سزارین انجام شود و چاره ی دیگری نیست.

۱۲٫ رشد بهتر مغز جنین در زایمان طبیعی

تیمی از محققان دریافتند که زایمان طبیعی باعث ترشح پروتئینی در مغز نوزاد می شود که رشد و عملکرد مغز را در بزرگسالی بهبود می بخشد. این پروتئین (UCP2) که رفتارهای مربوط به حافظه ، یادگیری ، آگاهی فضایی و پاسخ به استرس را تنظیم می کند ، با تحریک هیپوکامپ در کانال تولد آزاد می شود. متناوباً ، مغز نوزادان سزارین ممکن است در تامین پروتئین مشابه اختلال داشته باشد.

علاوه بر این ، این پروتئین به سلول ها کمک می کند تا چربی را که یکی از اجزای اصلی شیر مادر است ، متابولیزه کنند ، و این نشان می دهد که تحریک پروتئین UCP2 از طریق زایمان طبیعی می تواند  به شیردهی کمک کند.

منبع:mamanatural

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا