ریپورتاژ

متخصصان زنان باید چه نکات روانشناسی را رعایت کنند؟

متخصصان زنان باید چه نکات روانشناسی را رعایت کنند؟

چکیده : متخصصان زنان و زایمان یا مامایی باید به نکات روانشانسی مانند احترام حریم شخصی، دکوراسیون داخلی مطب و… توجه داشته باشند تا ارتباط موثرتری با مراجعه کننده خود برقرار نمایند

اگر پزشک یا متخصص زنان هستید و می‌خواهید بدانید که برای جذب مراجعین بیشتر و حفظ آن‌ها لازم است چه نکات روانشناسی‌‌‌ای را رعایت کنید، مهم است که در درجه‌ی اول خودتان را جای بیمار بگذارید و در این حالت تصور کنید وقتی پا به مطب زنان و زایمان می‌‌‌گذارید و با متخصص زنان روبه‌رو می‌شوید چه انتظاراتی دارید؟

در واقع می‌خواهیم بگوییم در برخورد با بیماران به خصوص افرادی که باردار هستند یا به مراقبت‌های درمانی خاصی نیاز دارند ایجاد یک ارتباط حساس و اساسی در زمینه‌ی پزشکی و بهداشت زنان بسیار مهم است و از این جهت شما نمی‌توانید توجه به عوامل روانی و جسمی را نادیده بگیرید. این عوامل می‌تواند از نوع ارتباط شما تا طراحی داخلی مطب زنان و زایمان را در بر بگیرد.

 

 پزشک متخصص زنان
پزشک متخصص زنان

 ۱. احترام به حریم شخصی

خب در درمان بیماری‌های زنان به طور معمول قسمت‌های خصوصی بدن‌ زنان معاینه می‌شود و در این زمینه متخصص برای روند درمانی بهتر ممکن است یک سری اطلاعات شخصی در ارتباط با روابط زناشویی، بهداشت فردی و مسائلی از این دست از او بپرسد. توجه داشته باشید که زنان به طور سنتی در معرض نقش اجتماعی کمتری قرار می‌گیرند و در این شرایط در برابر مسائل مربوط به سلامتی مثل خشونت بین فردی و روابط خشن، سوء استفاده جنسی و کاهش دسترسی به مراقبت، آسیب پذیرتر هستند؛ بنابراین با در نظر گرفتن این موارد است که باید بیماران احساس کنند حریم شخصی آن‌ها مورد احترام قرار می‌گیرد. در واقع متخصص به طور مثال با ایجاد آرامش در کلام، پرسیدن سوالات کلی در ابتدای گفتگو و فاش نکردن اطلاعات دیگر بیماران باید حس اطمینان را منتقل کند که اطلاعات شخصی او برای اهداف درمانی محفوظ می‌ماند.

 ۲. ارائه اطلاعات کافی و آموزش

 بیماران به خصوص افرادی که به مراقبت‌های خاص احتیاج دارند باید اطلاعات کافی در مورد وضعیت خود و روش‌ها و درمان‌های مختلف دریافت کنند. وقتی بیمار واقف به بیماری و اطلاعات باشد و آموزش لازم را بگیرد کمتر سردرگم می‌شود و با اعتماد و اطمینان بیشتری می‌تواند در مورد درمان خود تصمیم‌ بگیرد؛ بنابراین لازم است شما به عنوان متخصص با حوصله بیمار را راهنمایی کنید و با زبان ساده یعنی بدون به کار گیری اصطلاحات پزشکی پیچیده اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار بدهید.

 ۳. ارائه حمایت روانی

این مورد برمی‌گردد به این‌که بیمار در طول فرایند درمانی  این حس را داشته باشد که بهترین گزینه و روش درمانی پیش رویش است. لازم است بدانید ارائه حمایت روانی به بیماران زنان شامل تسهیل در مدیریت استرس و اضطراب، افزایش انگیزه و  همچنین ارتقاء روحیه است.

بیایید از این زاویه به این مسئله نگاه کنیم که به طور کلی زنانی که برای شکایات خاص به متخصص زنان مراجعه می‌کنند حالات اضطراب و استرس بالاتری را نسبت به زنانی دارند که برای معاینه عمومی مراجعه می‌‌کنند. حدود ۵۰ درصد از زنانی که درد شکم یا درد سینه دارند، ناراحتی روانی قابل توجهی را هم دارند و فقط بیماری‌های خاص مثل خونریزی و ناباروری با ناراحتی روانی ارتباط معنایی ندارد؛ بنابراین در درمان‌ها و روش‌هایی درمانی که به این افراد ارائه می‌شود باید اطمینان لازم و حمایت روانی هم منتقل شود تا به ایجاد آرامش و کاهش استرس کمک کند.

۴. توجه به دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

 نباید از دکوراسیون داخلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای مهم غافل بشوید آن هم برای مکانی که به بهداشت و درمان بیماران مربوط می‌شود. باید بگوییم که این روزها با توجه به سرعت زندگی در شهرهای بزرگ طراحان حرفه‌ای سعی می‌کنند، فرایندهای بازسازی و طراحی داخلی فضاهای درمانی به خصوص مطب مامایی را به صورتی به انجام برسانند که علاوه بر داشتن کارایی و عملکرد مناسب، از نظر روانشناسی و آسایش برای کارمندان و بیماران دلپذیر باشد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که توجه می‌شود کاهش استرس و ایجاد آرامش برای بیماران است، به خصوص برای دختران نوجوان ‌که دچار اختلال هورمونی هستند، زنانی که باردار هستند یا در کل افرادی که در فرایند درمانی دچار چالش شده‌اند.‌

به طور کلی در طراحی داخلی مطب زنان و زایمان نکات کلیدی از جمله انتخاب سبک مناسب با فضا و ابعاد مطب یا کلینیک، استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش در بخش‌های مختلف مثل اتاق انتظار یا اتاق معاینه، توجه به چیدمان داخلی، انتخاب مبلمان مناسب، نورپردازی و موارد مهم دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

 

 دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان
دکوراسیون داخلی مطب زنان و زایمان

 

یادتان نرود که دکوراسیون مطب متخصص زنان و زایمان مشخصه‌های خاص و ویژه‌ای دارد که بیمار با ورود به این محیط به آن دست پیدا می‌کند. اما واقعیت این است که اگر دکوراسیون مطب شما توسط یک معمار داخلی با توجه به تخصص و تجربه کار به انجام برسد، شک نکنید که شما را به نتیجه‌ی مطلوب بسیار نزدیکتر می‌کند؛ بنابراین در این راستا پیشنهاد می‌کنیم از راهنمایی متخصصین شرکت معماری شیپ استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید همین حالا با شرکت شیپ تماس بگیرید و برای طراحی داخلی مطب مامایی خود یا بازسازی آن با رعایت نکات روانشناسی و جذب مراجعین از مشاوره رایگان طراحان و معماران داخلی شیپ بهره ببرید.

 ۵. تشخیص و درمان اختلالات روانی

قطعاً شناخت و درمان اختلالات روانی در مراقبت از بیماران زنان مهم است. زنان در طول نوجوانی، بارداری، پس از زایمان و زمان یائسگی ممکن است با یک سری اختلالات روبه‌رو باشند که بیشترین مورد گزارش شده افسردگی است که  روی سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می‌گذارد. متخصص و ماما در این زمینه می‌تواند در طول گفتگو با بیمار با گرفتن شرح حال و حتی معرفی بیمار به متخصصین روانشناسی در تشخیص و درمان اختلالات روانی قدم بردارد.

۶. گوش دادن به بیماران

مسئله‌ی مهم گوش دادن به شکایت بیماران است، این کار در فهم کامل از مشکلات و مسائل درمانی کمک می‌کند و  پایه و اساس درمان است. در واقع گوش دادن به مسائل بیماران و صحبت کردن با آنها به شکل واضح و دلسوزانه می‌تواند اعتماد آن‌ها را جلب کند. توجه داشته باشید گفتگوی درست باعث تخلیه‌ی انرژی منفی می‌شود.

کلام آخر در این مطلب به بیان نکات مهم در زمینه‌ی روانشناسی پرداختیم که متخصصان زنان باید در نظر داشته باشند تا بتوانند با رعایت آن‌ها ارتباط موثری را با بیمار برقرار کنند و در ادامه بهترین درمان را پیش روی آن‌ها قرار بدهند.‌

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا