روانشناسی

اثرات فوق العاده تنفس آگاهانه بر جسم و روح

شاید باورش سخت باشد که چیزی به سادگی و در همه جا مانند نفس – فرآیندی که اغلب بدیهی تلقی می‌شود – می‌تواند اثرات ترمیمی واقعی بر سلامت شما داشته باشد. شواهد علمی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد تنفس آگاهانه چقدر می‌تواند شفابخش باشد.این تکنیک‌های قدیمی فواید متعددی از جمله کاهش استرس، سلامت ایمنی بهتر، و بهبود سلامت روان و شناخت را ارائه می‌دهند.به طور شگفت انگیزی، زمانی که نفس کشیدن را تمرین می کنید، یک کالیدوسکوپ از تغییرات در سراسر بدن شما رخ می دهد. برای کشف این جادو به ادامه مطلب بروید.

نفس شما در طول زندگی ثابت است. این به شما امکان می دهد از طریق اکسیژنی که استنشاق می کنید انرژی ایجاد کنید، مواد زائد را از بدن دفع کنید، آواز بخوانید، جیغ بزنید، بخندید، و خوب، زنده بمانید . از آنجایی که زندگی می‌تواند طاقت‌فرسا و استرس‌زا باشد، تنفس آگاهانه یک تمرین مهم است – استفاده از نیروی تنفس به شما کمک می‌کند تا خود را آرام کنید، متمرکز شوید و رفاه خود را افزایش دهید.

فواید تنفس آگاهانه

تاثیر تنفس آگاهانه بر سلامتی

استرس را کاهش می دهد

بیشتر تمرین‌های آرام‌سازی یا مدیتیشن شامل تنظیم یا تمرکز بر نفس  است. به هر حال، نفس و احساس به طور جدانشدنی در هم تنیده شده اند. وقتی استرس، ترس یا عصبانیت داریم، تنفسمان تندتر می شود و کم عمق می شود با این حال، زمانی که احساس امنیت و آرامش می کنیم، تنفس ما کند و عمیق تر می شود. و این رابطه متقابل است: نفس نیز می تواند بر ذهن تأثیر بگذارد. چیزی که تنفس را بسیار منحصر به فرد می کند این است که هم یک فرآیند خودکار و هم داوطلبانه است. بیشتر اوقات، ما بدون اینکه حتی به آن فکر کنیم نفس می‌کشیم، اما می‌توانیم نفس خود را دستکاری کنیم تا حالت وجودی خود را شکل دهیم.

مطالعات نشان می دهد که کاهش استرس یک مزیت بزرگ تنفس آهسته و عمیق همراه با بازدم های طولانی است. یک توضیح کلیدی برای اثرات مهارکننده اضطراب تنفس، تأثیر مستقیم آن بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک است که مجموعه‌ای از پاسخ‌های بدن را ایجاد می‌کند که به آرامش اعصاب و تثبیت ذهن شما کمک می‌کند. تنفس دیافراگمی، که شامل انقباض دیافراگم و بزرگ شدن شکم می شود، به مغز و بدن شما اجازه می دهد بدانند که هیچ خطری در اطراف وجود ندارد و شما در امان هستید . این برای درمان شرایط مختلف سلامت روان و اختلالات عاطفی مرتبط با استرس با نتایج مثبت استفاده شده است. اما حتی یک تمرین ساده تنفسی نیز می تواند در چند ثانیه شما را آرام کند.

تنفس آگاهانه ضربان قلب شما را مدیریت میکند

وقتی با یک موقعیت ترسناک روبرو می شویم، سیستم مبارزه شما ضربان قلب ما را بالا می برد. یکی از راه هایی که نفس کشیدن می تواند استرس را کاهش دهد و به عنوان یک بافر عاطفی عمل کند، کند کردن ضربان قلب است. به طور خاص، انجام یک دم آهسته و عمیق با بازدم طولانی‌تر، عصب واگ معروف و البته مرموز – طولانی‌ترین عصب بدن شما و جزء اصلی سیستم عصبی پاراسمپاتیک – را تحریک می‌کند که بر عملکردهای مختلف بدن مانند ضربان قلب، ضربان تنفس و گوارش .

به گفته محققان ابزاری قدرتمند برای هک کردن سیستم عصبی خودمختار شما است. تنفس کنترل شده سیگنالی به مغز شما می فرستد تا پاسخ آرامش شما را فعال کند: ضربان قلب سریع و افکار تند را کاهش می دهد و به جای آن احساس آرامش را تقویت می کند. به همین دلیل، معمولاً برای افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند، تمرینات تنفسی تجویز می شود.

التهاب را کاهش می دهد

یکی از راه‌های جذابی که گفته می‌شود نفس کشیدن سلامت ایمنی شما را تقویت می‌کند، کاهش التهاب در بدن است. مدتهاست که التهاب به عنوان علت اصلی و علامت بسیاری از بیماری ها شناخته شده است. آریانا سول، مربی تنفس و متخصص سم زدایی، به هلث دایجست گفت: «ارتباط پیچیده ای بین عصب واگ در بدن و الگوی تنفس شما وجود دارد. “عصب واگ با دیافراگم، روده، مغز و قلب ارتباط برقرار می کند. اگر نفس شما کم عمق یا منقبض باشد، یک سیگنال پریشانی ارسال می کند و یک پاسخ التهابی در سراسر بدن ایجاد می شود.”

تحقیقات نشان می‌دهد که نفس‌های طولانی و عمیق می‌تواند به جای آن سیگنالی از آرامش ارسال کند که ممکن است به معکوس کردن یا دفع التهاب کمک کند. بر اساس مطالعه‌ای در مجله BMC Complementary and Alternative Medicine، افرادی که تنفس یوگایی (که به آن پرانایاما نیز گفته می‌شود) فقط به مدت ۲۰ دقیقه، سطوح پایین‌تری از سیتوکین‌های التهابی مرتبط با استرس در بزاق خود داشتند نسبت به افرادی که این روش را تمرین نمی‌کردند. . این تمرین باستانی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد . یک روش رایج دم و بازدم عمیق و آهسته از طریق بینی است. گاهی اوقات شامل تنفس از طریق سوراخ های بینی متناوب، یک طرف در یک زمان می شود. مطالعات نشان می‌دهد که تنفس یوگایی حتی می‌تواند باعث کاهش علائم بیماری‌های جدی مانند سرطان شود.

PH خون شما را قلیایی می کند

 بدن شما دائما در حال کار برای حفظ pH خون تقریباً خنثی است . اگرچه خون بیشتر افراد به طور طبیعی کمی قلیایی است، اما برخی از مشکلات سلامتی و حتی رژیم غذایی یا سبک زندگی نامناسب می‌تواند سطح pH شما را به سمت اسیدی شدن سوق دهد.

گفته شده است که تنفس هولوتروپیک – یک روش تنفسی تقریباً از نوع هیپرونتیلاسیون – تعادل بین دی اکسید کربن (CO2) و اکسیژن را در بدن تنظیم می کند که به عنوان “آلکالوز تنفسی” نیز شناخته می شود. تحقیق فراشخصی. این به این دلیل است که وقتی سریع نفس می‌کشید، مقدار زیادی اکسیژن وارد بدن و مغز می‌کنید و CO2 را از بین می‌برید. این امر باعث می‌شود که محتوای CO2 در خون – که یک مولکول اسیدی است – کاهش یابد و خون شما به PH قلیایی‌تر تبدیل شود. نویسنده این مطالعه توضیح داد: «وضعیت افراد در حین تنفس هولوتروپیک به احتمال زیاد شبیه به وضعیت کوه‌های مرتفع است که در آن اکسیژن کمتری وجود دارد و سطح CO2 با تنفس سریع‌تر جبرانی کاهش می‌یابد». تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم های پشت آلکالوز تنفسی مورد نیاز است.

فواید تنفس آگاهانهتنفس صحیح به به کنترل درد کمک می کند

مدتهاست که مشخص شده است که تنفس درست می تواند درد فیزیکی را کاهش دهد . مربی تنفس آریانا صلح به هلث دایجست گفت: «تنفس کم عمق یا محدود، یک رفتار ناخودآگاه و آموخته شده در پاسخ به استرس، ضربه و ترس است. لحظه ای را که در آن به وجود می آیند پردازش کنید.”

نشان داده شده است که تنفس آگاهانه به ویژه در مدیریت درد موثر است. اما این تکنیک برای پرورش نیاز به زمان دارد. بنابراین، محققان روش‌های در دسترس‌تر و فوری‌تری مانند «تنفس واقعیت مجازی» را بررسی کرده‌اند، که ثابت شده است روش مؤثر دیگری برای مقابله با درد، به‌ویژه برای مبتدیان. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در مجله تحقیقات اینترنتی پزشکی منتشر شد، دو رویکرد متفاوت را مقایسه کرد: تنفس ذهن آگاهانه سنتی و تنفس مبتنی بر واقعیت مجازی. در دومی، شرکت‌کنندگان عینک‌های سه‌بعدی می‌پوشیدند و یک مدل واقعیت مجازی از یک جفت ریه انسان را تماشا می‌کردند، در حالی که با هوشیاری خودشان نفس می‌کشیدند. نتایج نشان داد که هر یک از این روش‌ها با اثر بر بخشی از مغز که احساسات دردناکی به نام قشر حسی تنی را پردازش می‌کند، به کاهش درد کمک می‌کند.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا