خبر

فواید خرما و مزیت های فوق العاده بالای این خوراکی

فواید خرما بسیار زیاد و فوق العاده میباشد
خرما دارای ۲۵ درصد ساکارز، ۵۰درصد گلوکز، و مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب می‌باشد. به‌علاوه دارای ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A,B،C,E و مقداری املاح معدنی می‌باشد.

فواید خرما

درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.
در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.جالب است که بدانید که خرما، یکی از واحدهای اصلی هرم میوه است و خوردن آن همیشه توصیه می‌شود.

فواید خرما

بهترین جایگزین قند است زیرا انرژی کمتری نسبت به آن دارد. درواقع، در صد گرم خرما ۱۲۵ کیلوکالری انرژی وجود دارد اما در همین مقدار قند، ۴۰۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد. ازاین‌رو، مصرف درست خرما  کمتر باعث اضافه‌وزنی در افراد می‌شود و مخصوصاً برای افرادی که قصد لاغری دارند، استفاده از این میوه بسیار توصیه می‌شود.خرما حاوی مقدار زیادی بورون است که در سلامت هر چه بیشتر استخوان‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. تحقیقات علمی دیگری نیز ثابت کرده‌اند که خرما حاوی مقدار زیادی مواد معدنی همچون فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیوم است که اغلب در میوه‌های خشک یافت می‌شوند. همه این مواد معدنی و ویتامین‌ها برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید هستند.
برخی آزمایشات علمی ثابت کرده‌اند مصرف روزانه خرما از میزان تری‌گلیسیرید خون می‌کاهد و باعث کاهش میزان استرس نیز می‌شود که هر دو آن‌ها از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی و سکته هستند. از آنجا که خرما پتاسیم زیادی دارد، میزان قند خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطر سکته قلبی را به حداقل خواهد رساند
مصرف خرمای خیس‌خورده در صبح (که البته از شب قبل باید در آب خیس بخورد) برای افرادی که قلب ضعیف دارند نیز توصیه می‌شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا