پزشکی

چگونه سدیم اضافی را از بدن خود خارج کنیم؟

چه از زیاده‌روی خوردن هله هوله در یک مهمانی یا خوردن یک کیسه چیپس در حین تماشای یک برنامه جدید باشد، هیچ چیز ناراحت‌کننده‌تر از این نیست که نتوانید دکمه‌های شلوار خود را ببندید. معمولاً سدیم اضافی مقصر است. نگه داشتن بیش از حد سدیم نه تنها باعث احتباس مایعات می شود، بلکه ممکن است فشار خون را نیز افزایش دهد. برای بازگرداندن تعادل و احساس راحتی بیشتر ، سدیم را با افزایش مصرف آب و خوردن غذاهای پر پتاسیم از بدن خود خارج کنید.

نحوه خارج کردن سدیم اضافی از بدن

آب بنوشید

کلیه های شما مسئول خلاص شدن از شر سدیم در ادرار هستند. نوشیدن آب بیشتر تولید ادرار را افزایش می دهد و به دفع سدیم اضافی کمک می کند. به طور متوسط، بزرگسالان به ۸ تا ۱۲ فنجان آب در روز برای جایگزینی از دست دادن طبیعی نیاز دارند، به این معنی که ممکن است برای خلاص شدن از شر سدیم اضافی در سیستم خود، نیاز به نوشیدن بیشتر داشته باشید. برای حفظ هدف، یک ظرف ۶۴ تا ۹۶ اونسی را با آب پر کنید تا در طول روز بنوشید تا مطمئن شوید که آنچه را که برای شستشوی سدیم نیاز دارید دریافت می کنید.

غذاهای غنی از آب بخورید

نوشیدن بیش از ۱۲ فنجان آب در روز ممکن است دشوار باشد. برای تکمیل مصرف آب و کمک به کاهش سدیم در بدن، می‌خواهید از غذاهایی با محتوای آب بالا نیز استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات – مانند توت فرنگی، پرتقال، سیب، کاهو، خیار و فلفل – انتخاب های خوبی هستند. همچنین، بلغور جو دوسر تهیه شده با آب، ماست، اسموتی های میوه و سوپ های کم سدیم می تواند مصرف مایعات شما را افزایش داده و به دفع سدیم کمک کند.

نحوه خارج کردن سدیم اضافی از بدن

غذاهای پر پتاسیم بخورید

علاوه بر آب، می توانید با افزودن پتاسیم بیشتر به رژیم غذایی خود، سدیم را نیز شستشو دهید. پتاسیم و سدیم برای حفظ تعادل مایعات با هم کار می کنند و زمانی که مصرف پتاسیم زیاد باشد، به بدن کمک می کند تا سدیم بیشتری دفع کند.

غذاهای سرشار از پتاسیم عبارتند از موز، سیب زمینی، پرتقال، گوجه فرنگی، توت فرنگی، آووکادو و لوبیا. اگر عملکرد کلیه شما به خطر بیفتد، ممکن است لازم باشد در مورد مصرف بیش از حد غذاهای پر پتاسیم مراقب باشید و ابتدا باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

عواقب مصرف بیش از حد سدیم

ایجاد چند تغییر در رژیم غذایی می تواند به خلاص شدن از شر سدیم اضافی کمک کند، اما اگر رژیم غذایی شما به طور مزمن سرشار از سدیم باشد، مشکلات بیشتری نسبت به بستن دکمه های شلوار خود خواهید داشت. رژیم غذایی پر سدیم با فشار خون بالا و افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی مرتبط است. برای کاهش سدیم در رژیم غذایی خود، مصرف غذاهای فرآوری شده مانند فست فود و چیپس را محدود کنید و به جای آن از غذاهای تازه مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت های تهیه شده بدون سدیم اضافه استفاده کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا