پزشکی

کدام ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مناسب تر است؟

ویروس کرونا ؛ نام بیماری که این روزها در همه جای دنیا شنیده می شود. این بیماری تاکنون آسیب های زیادی به انسان ها در بخش ها مختلف از جمله سلامتی ، اقتصاد ، گردشگری و … وارد کرده است. در این میان افراد در تلاش هستند تا با استفاده از لوازم مرسوم از جمله الکل ، ژل ضدعفونی و ماسک های تنفسی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. از این رو در این بخش می خواهیم به شما بگوییم که کدام ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مناسب تر است؟

ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

انواع مختلف ماسک‌های صورت

ماسک جراحی یا یکبار مصرف

این ماسک به افراد کمک می کند تا آلودگی را به دیگران منتقل نکنند. بنابراین، برای محافظت از افراد سالم در برابر عوامل بیماری‌زا مناسب نیستند و چفت نشدن روی صورت هم باعث می‌شود تا درزها و روزنه‌های زیادی در اطراف ماسک باقی بماند. افراد بیمار و یا کسانی که به طور مستقیم با بیمار سر و کار دارند می توانند از این نوع ماسک استفاده کنند.

ماسک N95

کار با گرد و غبار، قالب‌گیری، یا فوریت‌های پزشکی و زیست محیطی از جمله کاربردهای این ماسک می باشد. اگر به شکل صحیح استفاده شود، می‌تواند با سد کردن راه ۹۵ درصد از ذرات، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی را در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زا محافظت کند. در این شرایط کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی می توانند از این نوع ماسک استفاده کنند.

ماسک P100 یا ماسک گازی

از کارگرانی که به واسطه شغل خود در معرض سرب، آزبست، حلال‌ها و سایر مواد شیمیایی خطرناک هستند، محافظت می‌کند. این ماسک هیچ کاربردی در رابطه با کرونا ندارد. از کاربردهایماسک نام برده می توان به این موارد اشاره کرد: نقاشی و نجاری، قرار گرفتن در معرض سرب، آزبست، حلال‌ها و مواد شیمیایی.

ماسک تصفیه کننده هوا

نقاشی یا سایر کارهایی که در آن‌ها فرد نیاز به محافظت در برابر گازها و بخارات دارد. از چشم‌ها هم محافظت می‌کند. فرد استفاده کننده را از قرار گرفتن در معرض گازها و بخارات محافظت می‌کند. برای افرادی که مشکل تنفسی دارند یا موهای صورت آن‌ها پرپشت است، مناسب‌تر هستند. از آنجا که برخی مدل‌های این ماسک‌ها دارای تصفیه کننده هوا هستند، این نوع ماسک برای آن دسته از افرادی که مشکل تنفسی دارند، مناسب هستند.

ماسک تنفسی کپسول دار

کاربرد اصلی این نوع ماسک در عملیات آتش نشانی می باشد. برای افرادی مانند آتش نشان‌ها که در شرایط آلوده و خطرناک به هوای پاک نیاز دارند، مناسب است.

حرف N در N95 نمایانگر “عدم مقاومت در برابر روغن” است و عدد ۹۵ هم نشان می‌دهد که این نوع ماسک‌ها در بدترین حالت، مانع عبور ۹۵ درصد از ذرات بزرگ‌تر از ۰٫۳ میکرون می‌شود.

در ماسک‌های سری P،‌ این حرف نشانگر “ضد روغن بودن” است،‌ اما این ویژگی برای محافظت از فرد در برابر ویروس کرونا که اغلب از طریق سرفه کردن و ارتباط نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود، اضافی است و کارکرد خاصی ندارد.  ماسک‌های P100 راه حداقل ۹۹٫۹۷ درصد از ذرات را صد می‌کنند. این در حالی است که ماسک‌های جراحی معمولی، به واسطه طراحی ساده‌ای که دارند و به طور کامل دهان و بینی را نمی‌پوشانند، به هیچ وجه محافظتی در حد و اندازه‌های N95 و P100 ندارند.

با وجود اینکه استفاده اصولی از ماسک در شرایط مناسب خود می‌تواند مفید بوده و مانع از انتشار قطرات تنفسی و ذرات بزرگ شود، اما با این حال، مقامات بهداشتی و همچنین سازندگان ماسک‌ها اعلام می‌کنند که حتی در بهترین حالت استفاده و با بهترین فیلترها هم، ماسک‌ها قادر به سد کردن راه تمامی عوامل بیماری‌زا نیستند.

اما چیزی که در درجه اول باید به آن توجه داشت این است که اغلب افراد طریقه درست استفاده از ماسک را بلد نیستند! بر اساس مطالعه‌ای که پس از طوفان کاترینا در نیواورلئان انجام شد، مشخص گردید تنها ۲۴ درصد از افراد، از ماسک N95‌ به درستی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین اشتباهات در این بین، عدم فشار دادن و چفت کردن گیره‌های فلزی بر روی صورت، عدم قرار دادن کش‌ها در جای مناسب خود، و سر و ته نصب کردن ماسک‌ها است!

نکته: در انتها باید دوباره یادآوری کنیم که برای افراد سالم عادی، شستن مکرر دست‌ها، رعایت فاصله مناسب (حداقل ۲ متری) با افراد دارای علامت، و پرهیز از دست زدن به صورت با دست‌های آلوده، مهم‌ترین اقدامات توصیه شده جهت در امان ماندن از ابتلا به کرونا است. بنابراین، بهتر است به جای خرید بی‌مورد ماسک‌های جراحی و فیلتردار، این نکات را که بسیار کم هزینه‌تر و راحت‌تر هم هستند، رعایت کنیم و این اقلام پزشکی را برای افرادی که واقعاً‌ به آن نیاز دارند، نگه داریم.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا