مذهبی

نظر اهل سنت درباره امیرالمومنین (ع)

نظر اهل سنت درباره امیرالمومنین (ع)

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( نظر اهل سنت درباره امیرالمومنین (ع) )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

به مناسبت نزدیک شدن به عید سعید غدیر خم به برخی دیدگاه های علمای برجسته اهل سنت و شخصیت های غیرمسلمان درباره مقام و فضائل امام علی(ع) اشاره می کنیم:

احمد بن حنبل (پیشوای مذهب حنبلی)

آن همه فضیلتها که برای علی بن ابی طالب بوده و نقل شده برای هیچ یک از اصحاب رسول خدا نبوده است.

همچنین وی از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که به فاطمه(س) فرمود: آیا راضی نمی شوی که من تو را به کسی تزویج کنم که اوّلین مسلمان است و علمش از همه بیشتر و حکمش از همه عظیم تر است.

ابن صبّاغ مالکی (اندیشمند مالکی مذهب)

وی درباه فضایل امام علی(ع) می گوید: حکمت از گفتارش چیده می شد، و دانش های آشکار و نهانی به قلبش بسته بود، همیشه از سینه اش دریاهای علوم، جوشان، و امواجشان خروشان بود، تا آنجا که رسول خدا(ص) فرمود: انا مدینه العلم و علیٌّ بابها؛ من شهر علمم و علی (ع) باب (در) آن است.

فخر رازی (دانشمند و مفسر معروف اهل سنت)

هرکس در دین خود، علی بن ابی طالب (ع) را پیشوای خود قرار دهد، همانا رستگار شده است، زیرا پیامبر(ص) فرمود: اللّهُمَّ أدر الحقَّ مع علیٍّ حیث دار؛ خداوندا! علی هرگونه باشد، حق را بر محور وجودش بچرخان.

بیهقی (از دانشمندان نامی اهل سنت)

وی درباره فضایل امام علی (ع) چنین روایت نموده که پیامبر اکرم (ص) فرمود:

من احب ان ینظر الی آدم(ع) فی علمه و الی نوح(ع) فی تقواه و ابراهیم(ع) فی حلمه و الی موسی فی عبادته فلینظر الی علی بن ابی طالب(ع)؛ هر کس که دوست دارد به علم و دانش آدم (ع) بنگرد و مقام تقوا و خودنگهداری نوح(ع) را (مشاهده نماید) و بردباری حضرت ابراهیم (ع) را (نظاره کند) و به عبادت موسی(ع) (پی ببرد) باید به علی بن ابی طالب(ع) نظر بیندازد.

این روایت بیانگر این حقیقت است که علی علیه السلام جامع صفات پیغمبران اولواالعزم است. ازاین رو، در روایت طولانی دیگری از صعصعه بن صوحان آمده است که خود حضرت نیز به این حقیقت اشاره نموده است:

اگرچه تمجید و تجلیل از خویشتن زشت است، ولی از باب اظهار نعمت الهی می گویم که من بر موسی و عیسی و ابراهیم و آدم و نوح و سلیمان و … برتری دارم.

نظر اهل سنت درباره امیرالمومنین (ع)
نظر اهل سنت درباره امیرالمومنین (ع)

محمد فرید وجدی (دانشمند مصری)

صفاتی در وجود علی(ع) گرد آمده بود که در دیگر خلفا نبود: دانشی فراوان و شجاعتی عالی و فصاحتی درخشان. این صفات با نیکویی های اخلاقی و شرافتهای ذاتی آمیخته بود؛ بدان سان که جز در افراد کامل پیدا نمی شود.

امام محمد غزّالی

حقیقت روشن بود و مسلمانان بر حدیث غدیر خم که پیامبر(ص) فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیُّ مَوْلاهُ اتفاق نظر داشتند و برخی از کسانی که بعدها به خلافت رسیدند به آن حضرت برای آن منصب تبریک گفتند، ولی بعدها برای مقام پرستی و دلبستگی به دنیا و مشاهده آن اجتماع و احترامها، به مخالفت برخاستند و آن حقیقت را با بهایی اندک معامله کردند.

طبری

مورخ مشهور اهل سنت حدیث غدیر را از هفتاد و پنج طریق روایت کرده و برای آن کتابی مستقل به اسم الولایه نوشته است. ابن عقده یکی از علمای معروف اهل سنت حدیث غدیر را از صد و پنج طریق روایت کرده و برای آن کتابی مستقل قرار داده که آن الموالات نام نهاده است.

ابن ابی‌الحدید

«فضایل و مناقب علی (علیه السلام) آن‌قدر روشن و مشهور است، که سخن گفتن از آن عیب محسوب می‌شود».

منبع : پایگاه ادیان و مذاهب ،الکوثر ، برنا نیوز

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا