پزشکی

فواید تخمه آفتابگردان و تخمه کدو برای سلامتی

فواید تخمه آفتابگردان و تخمه کدو برای سلامتی

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((فواید تخمه آفتابگردان و تخمه کدو برای سلامتی)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

دانه های آفتابگردان جایزه آفتابگردان زیبا است که گیاهی با پرتوهای گلبرگ زرد است که از مرکز دانه های زرد روشن ایجاد می شود. Helianthus annuus نمای خورشیدی است. هلیوس کلمه یونانی خورشید و آنتوس کلمه یونانی گل است. آفتابگردان دانه های خاکستری تا سبز یا سیاه ایجاد می کند که در پوسته های خاکستری یا سیاه شکل میگیرد که دارای خط های سفید و سیاه است. این دانه ها سرشار از روغن هستند و منابع اصلی روغن اشباع نشده چند منظوره هستند.البته ما در این مقاله فواید تخمه آفتابگردان و تخمه کدو را بررسی میکنیم.

فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی:

۱-سلامتی قلب:

تخمه آفتابگردان برای قلب مفید در نظر گرفته می شود زیرا حاوی مقدار زیادی اسید لینولئیک است که یک اسید چرب ضروری است. دانه های آفتابگردان منبع خوبی از اسیدهای آمینه ، فیبر غذایی ، ویتامین B ، ویتامین E و مواد معدنی مانند مس ، منیزیم ، آهن ، پتاسیم ، منگنز ، کلسیم ، فسفر ، سلنیوم و روی است.

دانه های آفتابگردان دارای چربی اشباع نشده یا چربی غیر اشباع سالم هستند که با کاهش سطح کلسترول در خون ، احتمال بیماری های قلبی را کاهش می دهند. علاوه بر این ، یک چهارم فنجان دانه آفتابگردان ۲۰ میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند که حدود ۹۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. این ویتامین از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و سلامتی را در سطح سلولی حفظ می کند و همچنین باعث کاهش کلسترول می شود.

 تحقیقات نشان می دهد که سطح بالای التهاب با افزایش احتمال بیماری های قلبی ، سرطان ، سکته مغزی ، دیابت و بیماری های تخریب عصبی مانند بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر ارتباط دارد. مصرف مکرر دانه آفتابگردان به تعادل سطح کلسترول ، کاهش فشار خون بالا کمک می کند(تخمه خام نه شور) و همچنین از بیماری های قلبی محافظت می کند.

۲-سلامتی پوست:

دانه های آفتابگردان حاوی مقدار زیادی ویتامین E هستند که با خوردن یک فنجان از این دانه ها ۸۰ درصد نیاز روزانه برآورده می کند. وقتی به رژیم غذایی اضافه شود ، خواص آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پوست عمل می کند و با تقویت گردش خون پوست را جوان می کند و  چین و چروک را کاهش می دهد.

۳-تخمه آفتابگردان در کاهش وزن کمک کنید:

دانه های آفتابگردان حاوی مقدار زیادی کالری و همچنین مقدار زیادی فیبر غذایی هستند. روند هضم را تسریع می کند و سطح کلسترول را کاهش می دهد. علاوه بر این ، فیبر باعث احساس سیری در بدن می شود و از بروز پرخوری جلوگیری می کند.

۴-سلامت مو:

مصرف منظم دانه های آفتابگردان ، تن و بافت فوق العاده ای ایجاد می کند. ویتامین E برای سلامت پوست و سلامت مو عالی است. علاوه بر آن ، در برابر آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی ، دانه ها حاوی آهن هستند که با تحریک رشد مو ، گردش خون را تقویت کرده و جریان خون را در پوست سر تقویت می کنند.

فواید تخمه آفتابگردان و تخمه کدو برای سلامتی
فواید تخمه آفتابگردان و تخمه کدو برای سلامتی

۵-تخمه آفتابگردان کلسترول را کنترل می کند:

دانه های آفتابگردان دارای فیتواسترول هستند که ثابت شده است یک ترکیب کنترل کننده کلسترول هستند. تخمه با کاهش کلسترول و رسوب پلاک در عروق و رگهای خونی به محافظت از سلامت قلب کمک می کنند.

۶-تخمه سطح هورمون را متعادل میکند:

تحقیقات نشان داده است که دانه های آفتابگردان در عملکرد غده تیروئید که وظیفه کنترل فعالیتهای مختلف هورمونی در بدن را بر عهده دارد ، کمک می کنند.

۷-سلامت دستگاه گوارش فایده بعدی تخمه است  :

فیبرهای غذایی با تقویت حرکت پریستالتیک به بهینه سازی هضم غذا کمک می کنند. همچنین باعث ایجاد تعادل باکتریایی در روده می شود و باعث جذب کارآمد مواد مغذی می شود.

۸-فایده دیگر تخمه پیشگیری از سرطان است:

مطالعات نشان داده است که سلنیوم به جلوگیری از بروز سرطان کمک می کند. استرس اکسیداتیو را کند کرده و رادیکال های آزاد را خنثی می کند و اجازه آسیب بیشتر را نمیدهد. مطالعات نشان داده است که دانه های آفتابگردان با مصرف رژیم غذایی با مواد مغذی بالا به پیشگیری از سرطان کمک می کنند. دانه های آفتابگردان دارای آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی کمیاب هستند که به کاهش استرس اکسیداتیو در صورت وجود کمک می کنند.

این مطالعه نشان می دهد که ماده مغذی موجود در دانه های آفتابگردان دارای ترکیبات پیشگیری کننده شیمیایی است که برای بهبود مراحل اولیه رشد سرطان و جلوگیری از رشد تومور مفید است.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که ویتامین E از مردان در برابر سرطان پروستات محافظت می کند. مطالعه جدید انجام شده نشان می دهد که احتمال سرطان ریه را کاهش می دهد. این ماده حاوی سلنیوم است که برای پیشگیری از سرطان پستان ضروری است. نشان داده شده است که سلنیوم به ترمیم DNA و سم زدایی بدن از سلولهای آسیب دیده آسیب رسان کمک می کند. سلنیوم به بدن کمک می کند تا از تکثیر سلولهای سرطانی جلوگیری کرده و رشد تومور را به تأخیر بیندازد.

۹-روحیه را تقویت می کند:

منیزیم با بهبود روحیه همراه است. دانه های آفتابگردان حاوی مقدار متوسطی از مواد معدنی است. این یک میان وعده عالی برای کسانی که از افسردگی یا اضطراب رنج می برند مفید است.

۱۰-خواب خوب:

منیزیم با تبدیل تریپتوفان به سروتونین به بهبود خواب کمک می کند. این یک هورمون غذایی است که بدن را آرام می کند و برای خواب آماده می شود.

۱۱-فشار خون بالا را درمان کنید:

منیزیم در کانالهای کلسیم بدن که تأثیر زیادی بر تعادل الکترولیتها و همچنین فشار خون دارد ، نقشی حیاتی دارد. حدود ۱/۴ فنجان این دانه ها ۳۰٪ نیاز روزانه به منیزیم را برآورده می کند. این یک داروی خوب برای درمان علائمی مانند فشار خون بالا است.(البته توجه داشته باشید تخمه شور این خاصیت را ندارد)

۱۲-با تخمه پوکی استخوان را درمان کنید:

دانه های آفتابگردان حاوی مقدار زیادی ماده معدنی ضروری منیزیم است. منیزیم نقش های مختلفی در بدن دارد:

کلسیم موجود در سلول ها را متعادل می کند و برای سلامت کلی قلب و عروق بسیار مهم است و به فشار خون سالم کمک می کند. این همچنین وظیفه دارد که ساختار اسکلتی را سالم نگه دارد و از شرایط مربوط به کاهش تراکم مواد معدنی استخوان مانند پوکی استخوان جلوگیری کند. منیزیم به کاهش سردردهای مزمن میگرن ، خستگی مزمن ، یبوست و علائم مرتبط با اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی کمک می کند.

دانه های آفتابگردان منبع خوبی از ویتامین B مانند ویتامین B5 است که اسید پانتوتنیک نیز نامیده می شود. ویتامین B5 نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد زیرا به عنوان کوآنزیم که در تولید واکنش های شیمیایی در بدن نقش دارد ، عمل می کند. اسید پانتوتنیک در تنظیم هورمون ها ، سنتز چربی نقش اساسی دارد و عملکرد سالم مغز را حفظ می کند. کمبود ویتامین B5 با علائمی مانند گرفتگی عضلات ، خستگی و ورم کف پا همراه است که یک آسیب دردناک در زانو و پا است و به طور معمول در ورزشکاران مشاهده می شود.

۱۳-درمان دیابت با تخمه:

رژیم غذایی غنی از دانه ها و مغزها به کاهش قند خون و همچنین متعادل سازی سطح قند خون کمک می کند. همچنین احتمال ایجاد سندرم متابولیک مانند مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. سطح نامتعادل قند خون و مقاومت به انسولین منجر به افزایش وزن ، التهاب و پاسخهای خود ایمنی می شود. مواد مغذی موجود در دانه های آفتابگردان به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند که به دلیل رژیم های غذایی غنی از غلات تصفیه شده ، شکر ، غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین ، بیشتر مردم آن را تجربه می کنند.

فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی
فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی

موارد احتیاط در مصرف تخمه آفتابگردان:

مصرف زیاد دانه آفتابگردان باعث افزایش وزن ناخواسته می شود.
ممکن است باعث واکنش هایی مانند عطسه ، خارش پوست ، ورم معده ، خارش در چشم و استفراغ در افراد مستعد شود.
افراد آلرژیک باید از این دانه ها اجتناب کنند.
حاوی مقدار کمی پورین یا اگزالات است. بنابراین افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید از مصرف دانه های آفتابگردان خودداری کنند.
از آنجا که غنی از سلنیوم است ، مصرف بیش از حد آن باعث التهاب پوست می شود.
مصرف بیش از حد آن می تواند برای فشار خون و سلامت کلی قلب مضر باشد.

چگونه تخمه را در رژیم غذایی بگنجانیم؟

دانه ها به صورت خام یا تفت داده شده مصرف کنید.
بعد از تفت دادن به عنوان میان وعده مصرف می شود.
همچنین می توان آن را به کره آفتابگردان تبدیل کرد.
دانه های آفتابگردان را می توان به سالاد مرغ ، ماهی تن یا بوقلمون اضافه کرد.
سالادهای سبز مخلوط را می توان با دانه های آفتابگردان تزیین کرد.
می توان از دانه های آفتابگردان ریز آسیاب شده برای ادویه گوشت استفاده کرد.
دانه های آفتابگردان به کوفته ها و همبرگرهای گیاهی خانگی اضافه می شوند.
آن را به سالاد ماهی قزل آلا یا ماهی تن اضافه کنید.
این دانه را می توان به هر نوع کیک و کلوچه افزود.
ماکارونی و سالادها را با دانه های آفتابگردان تزئین کنید.

ادامه مطلب((فواید تخمه آفتابگردان و تخمه کدو برای سلامتی)):

فواید تخمه کدو برای سلامتی:

دانه های کدو  یک میان وعده خوب است که لازم نیست در یخچال نگهداری شود ، بنابراین می توانید آنها را در محل کار خود نگه دارید یا با خود حمل کنید. علاوه بر این ، آنها چندین مزیت باورنکردنی برای سلامتی نیز دارند ، از تقویت سیستم ایمنی بدن تا آرامش شما. در اینجا فواید خارق العاده تخمه کدو برای سلامتی آورده شده است:

۱-به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند.

تخمه کدو حاوی آنتی اکسیدان های فراوان و ویتامین E به انواع مختلف است. گاما توکوفرول ، آلفا توکوفرول ، دلتا توکوفرول ، گاما توکومونوئنل و آلفا توکمانوآنول اشکال مختلف ویتامین E موجود در دانه کدو تنبل است. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های معدنی مانند منگنز و روی است.

دانه های کدو همچنین حاوی آنتی اکسیدان های فنلی به اشکال مختلف از جمله کافئیک ، اسیدهای فنلی هیدروکسی بنزوئیک ، فرولیک ، کورماریک ، پروتوکاتکویک ، سیناپیک ، اسید سرینگیک و وانیلیک است. این ماده همچنین دارای عناصر غذایی گیاهی آنتی اکسیدانی مانند لیگنان ها از جمله مدیورزینول ، پینورسینول و لاریسیرینسینول است. دامنه متنوعی از آنتی اکسیدان موجود در دانه کدو تنبل ، خواص مرتبط با آنتی اکسیدان را فراهم می کند که در مواد غذایی زیاد یافت نمی شود.

۲-تخمه کدو منبع مواد معدنی:

تخمه کدو تنبل منبع خوبی از مواد معدنی مانند منیزیم ، فسفر ، مس ، منگنز ، آهن و روی است. بذرهای کدو تنبل به عنوان یک منبع عالی از مواد معدنی روی ذکر شده و سازمان بهداشت جهانی مصرف آن را برای به دست آوردن این ماده مغذی توصیه کرده است. برای به دست آوردن مزایای کامل روی ، آن را به صورت بدون پوست مصرف کنید.

مطالعات اخیر نشان داده است که روی کمی در پوسته وجود دارد ، لایه نازک زیر پوسته که به عنوان پاکت آندوسپرم شناخته می شود ، محکم بر روی لایه بذر فشار داده می شود. روی در این پاکت آندوسپرم یافت می شود.تخمه کدو خام دارای ۱۰ میلی گرم روی در ۳٫۵ اونس و دانه های کدو تنبل بو داده  دارای ۷٫۸ میلی گرم روی هستند.

۳-تخمه کدو برای بیماران دیابتی مفید است:

شواهد ارتباط بین دانه کدو تنبل و پیشگیری یا درمان دیابت را در مطالعات حیوانی نشان داده است. به همین دلیل ، این تحقیق مقدماتی تلقی می شود. با این حال ، مطالعات اخیر انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد توانایی عصاره های تخمه کدو تنبل ، دانه کدو تنبل آسیاب شده و روغن دانه کدو به تنظیم انسولین در حیوانات دیابتی کمک می کند و از عواقب نامطلوب دیابت بر عملکرد کلیه ها جلوگیری می کند. بسیاری از مطالعات کاهش استرس اکسیداتیو را نشان داده اند که مزایای تخمه کدو برای حیوانات دیابتی را نشان می دهد.

فواید تخمه برای سلامتی
فواید تخمه برای سلامتی
۴-تخمه کدو از میکروب ها پیشگیری میکند:

روغن دانه کدو به دلیل خواص ضد میکروبی از جمله خواص ضد ویروسی و ضد قارچی یاد میشود. تحقیقات بر روی پروتئین های منحصر به فرد موجود در دانه کدو تنبل اشاره دارد که منبعی برای خواص ضد میکروبی است. دانه های کدو تنبل دارای لیگنان هایی مانند مدیورزینول ، پینورسینول و لاریسیرسینول هستند که خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی آن را نشان می دهد. با استفاده از این دانه های کدو تنبل ، گاما اینترفرون با مزایای ضد میکروبی ارتباط دارد.

۵-پیشگیری از سرطان:

استرس اکسیداتیو نقشی حیاتی در بروز برخی از سرطان ها دارد. تخمه های کدو تنبل حاوی ترکیب بی نظیری از مواد مغذی آنتی اکسیدانی هستند. شواهد اولیه نشان داده است که کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف تخمه همراه است. دانه کدو تنبل دارای خواص آنتی اکسیدانی است که تحقیقات اولیه در زمینه سرطان نبوده است. این تحقیق روی لیگنان متمرکز شده است. با مصرف دانه کدو تنبل ، فقط سرطان پروستات و سرطان پستان در تحقیقات بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

۶-تقویت ایمنی بدن با تخمه کدو:

دانه ها دارای مقدار زیادی روی هستند که برای بدن ضروری است زیرا به تقویت ایمنی ، تقسیم ، رشد سلول ها ، خلق و خو ، بویایی ، چشایی ، تنظیم انسولین ، سلامت پوست و عملکرد جنسی مردان کمک می کند. کمبود روی با افزایش آنفولانزا و سرماخوردگی ، افسردگی ، خستگی مزمن ، نوزادان کم وزن ، آکنه ، عملکرد ضعیف و مشکلات یادگیری همراه است.

۷-سلامت قلب و تخمه کدو:

اندازه سرو یک چهارم دانه کدو تنبل تقریباً مقدار توصیه شده منیزیم روزانه را دارد که در عملکردهای مختلف فیزیولوژیکی حیاتی از جمله ایجاد ATP که یک تری فسفات آدنوزین است که مولکول های انرژی بدن است ، شرکت می کند. این ماده به شکل گیری مناسب استخوان و دندان ، سنتز DNA و RNA ، عملکرد مناسب روده و شل شدن رگ های خونی کمک می کند. منیزیم به فشار خون کمک میکند و از احتمال ایست قلبی ، سکته مغزی و حمله قلبی جلوگیری می کند.

۸-از سلامت پروستات پشتیبانی می کند:

دانه کدو تنبل یک غذای طبیعی حیاتی برای سلامت مردان است. به دلیل محتوای زیاد روی که برای حفظ سلامت پروستات ضروری است و به دلیل عصاره های دانه کدو تنبل و روغن آن نقش مهمی در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات دارد. تحقیقات نشان می دهد که تخمه کدو و روغن هسته کدو برای حمایت از سلامت پروستات مفید است.

۹-تخمه کدو سطح قند خون را کاهش میدهد:

مطالعه انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که دانه کدو تنبل ، پودر دانه کدو تنبل و آب کدو تنبل به کاهش قند خون کمک می کند. این برای افراد دیابتی که برای کنترل سطح قند خون تلاش می کنند ضروری است. مطالعات نشان داده است که پودر دانه باعث کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی نوع ۲ می شود. دانه کدو تنبل دارای مقدار زیادی منیزیم است که مسئول تأثیر مثبت آن بر دیابت است.

مطالعه انجام شده بر روی ۱۲۷۰۰۰ زن و مرد نشان داد که رژیم غذایی غنی از منیزیم با کاهش ۳۳٪ خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در مردان و ۳۴٪ کاهش خطر در زنان ارتباط دارد. برای تأیید این اثر مفید ، هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

فواید تخمه کدو
فواید تخمه کدو
۱۰-کاهش آرتروز با مصرف تخمه کدو:

روغن دانه کدو تنبل دارای خواص آنتی اکسیدانی موثر است که می تواند التهاب مربوط به علائم آرتروز را تسکین دهد. در تحقیقی که در مجله Pharmacology Research منتشر شد ، موشهای التهابی همراه با آرتروز میزان قابل توجهی از التهاب را نشان دادند که هر زمان روغن دانه کدو تنبل استفاده می شود ، کاهش می یابد.

نتایجی که به طور مثبتی با زمانی که موش ها داروی ضد التهاب غیر استروئیدی ایندومتاسین دریافت کردند مقایسه شد. علاوه بر این ، موشهای دارای ایندومتاسین با افزایش سطح پراکسیداسیون لیپیدهای کبدی ، نشانه ای از آسیب کبدی ، مواجه شدند ، در حالی که گروهی که روغن دانه کدو استفاده کردند هیچ عارضه جانبی را تجربه نکردند.

منبع:healthbenefitstimes

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا