پزشکی

عفونت سینوس چیست؟تفاوت آن با سرماخوردگی چیست؟

وقتی شروع به احساس فشار و درد در پشت بینی و اطراف چشم می کنید، می تواند نشانه ای از ایجاد عفونت سینوسی باشد. اما این علائم را می توان با سایر شرایط سلامتی اشتباه گرفت، به همین دلیل است که بهتر است قبل از شروع هر گونه درمانی، یک تشخیص پزشکی دریافت کنید.عفونت سینوسی بسیار شایع است و می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که علائم ظاهر شد، بهتر است برای تشخیص و درمان با پزشک صحبت کنید. بخشی از فرآیند تشخیصی شامل شناسایی علت زمینه‌ای عفونت سینوسی برای اطمینان از نتایج بهینه از درمان‌ها است.

سرماخوردگی در مقابل عفونت سینوسی

همه با علائم رایجی که هنگام سرماخوردگی اتفاق می‌افتند آشنا هستند: آبریزش بینی، عطسه، خستگی، احتقان، گلودرد و موارد دیگر.

اما این علائم نیز مشابه مراحل اولیه عفونت سینوسی است. بنابراین اگر متوجه شدید که علائم طی ۷ تا ۱۰ روز از بین نمی‌روند، یا علائم به طور مکرر عود می‌کنند، وقت آن است که در مورد عفونت‌های سینوسی با گوش و حلق و بینی صحبت کنید.

عفونت سینوس

عفونت سینوس چیست؟

هنگامی که عفونت سینوسی رخ می دهد، به دلیل التهاب در داخل سینوس ها اتفاق می افتد. این مشکل می تواند به دلیل عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی باشد که بینی و غشای ناحیه سینوسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

دو نوع عفونت سینوسی وجود دارد:

عفونت حاد سینوسی: این نوع عفونت سینوسی به طور ناگهانی شروع می شود و برای مدت کوتاهی، معمولا بیش از چند هفته طول نمی کشد.
عفونت های مزمن سینوسی: زمانی که عفونت سینوسی را برای ۱۲ هفته یا بیشتر تجربه می کنید، یا علائم همچنان عود می کنند، ممکن است با یک بیماری مزمن سر و کار داشته باشید. این نوع عفونت سینوسی اغلب به عنوان سینوزیت شناخته می شود.

اگر این علائم را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

پس از ۱۰ روز بیماری، علائم بهبود نمی یابد
احتقان باعث سخت شدن تنفس از طریق بینی می شود
حساسیت اطراف چشم و بینی
شما شروع به احساس بهتر می کنید، سپس علائم بدتر می شوند
فشار و گرفتگی بینی در حال بدتر شدن است
ترشحات زرد یا سبز از بینی
در نواحی سینوسی احساس درد می‌کنید، به‌ویژه زمانی که خم می‌شوید

گاهی اوقات، عفونت سینوسی می تواند علائمی مشابه دندان درد ایجاد کند. دندان‌های آسیاب پشتی فک بالا نزدیک به سینوس‌ها هستند، بنابراین معمولاً افراد در هنگام وجود عفونت سینوسی دچار دندان درد می‌شوند.

 علائم عفونت

سردرد شدید
تب بیش از ۱۰۲ فارنهایت
گرفتگی گردن
مشکلات بینایی
تورم در ناحیه صورت
درد شدید سینوسی

آزمایش و تشخیص عفونت

در اولین بخش از قرار ملاقات شما، متخصص گوش و حلق و بینی از شما می خواهد که مدارک اداری را تکمیل کرده و اطلاعاتی در مورد سابقه سلامتی خود درخواست کند. جزئیات مهم در مورد علائم خود را به اشتراک بگذارید، از جمله مدت زمانی که علائم داشته اید و اینکه آیا آنها بدتر می شوند یا خیر.

در مرحله بعد، پزشک با استفاده از اتوسکوپ بینی شما را بررسی می کند. اگر عفونت سینوسی وجود داشته باشد، احتمالاً علائم احتقان، تورم و تحریک را دارید.

معمولاً این معاینه کافی است تا پزشک تشخیص دهد که شما به عفونت های شایع سینوسی مبتلا هستید.
هنگامی که مشکلات مزمن سینوسی تشخیص داده می شود، ممکن است پزشک سایر روش های آزمایش سرپایی را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، ممکن است به یک آندوسکوپی بینی نیاز داشته باشید، یک دستگاه انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک که از طریق بینی وارد می شود.

روش‌های آزمایش اضافی ممکن است شامل سی‌تی اسکن یا آزمایش وجود باکتری یا قارچ باشد.

آیا تصویربرداری برای تشخیص عفونت سینوسی ضروری است؟

در بیشتر موارد، معاینه و گفتگو با پزشک برای تشخیص عفونت و تنظیم یک برنامه درمانی کافی است. برای موارد عفونت حاد سینوسی، معمولاً نیازی به تصویربرداری دیجیتال نیست.

اما اگر عفونت‌ها عود می‌کنند، گوش و حلق و بینی می‌خواهد ببیند با ساختار داخل سینوس‌های شما چه اتفاقی می‌افتد. در این شرایط، احتمالاً نیاز به یک اسکن دیجیتال، مانند اشعه ایکس سینوسی یا توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) خواهید داشت.

پزشکان مراقبت های اولیه می توانند تشخیص ها و درمان های اساسی برای عفونت های سینوسی ارائه دهند. معمولاً بیماران برای کمک به عفونت های مزمن یا عود کننده سینوسی به گوش و حلق و بینی ارجاع داده می شوند. اگر به نمونه‌های مایع برای کشت آزمایشگاهی، آندوسکوپی یا تصویربرداری دیجیتال نیاز دارید.

درمان عفونت سینوسیدرمان عفونت سینوسی

آزمایش عفونت سینوسی اولین قدم ضروری است، بنابراین پزشک می داند که شما چه نوع عفونت سینوسی را تجربه می کنید. به عنوان مثال، عفونت های سینوس ویروسی معمولاً در عرض ۱۰ روز خود به خود از بین می روند.

عفونت های ویروسی به درمان های آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهند، بنابراین پزشک این دارو را تجویز نمی کند.

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند مضر باشد، به همین دلیل است که پزشکان این نسخه‌ها را برای هر بیمار نمی‌نویسند. در عوض، ممکن است لازم باشد منتظر بمانید تا ببینید آیا علائم با گذشت زمان بهبود می یابند، سپس ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند درمان ایده آل عفونت شما را تعیین کند.

دریافت تشخیص ضروری است تا بتوانید یک برنامه درمانی شخصی برای تسریع بهبودی خود دریافت کنید.

درمان عفونت سینوس شامل گزینه هایی برای تسکین فوری است، مانند داروهایی برای کاهش درد و کاهش احتقان سینوس. علاوه بر این، پزشک می خواهد علت اصلی عفونت را درمان کند.

فرض کنید عفونت به دلیل رشد بیش از حد باکتری اتفاق می افتد. در این صورت، آنتی بیوتیک ها می توانند برای از بین بردن عفونت و جلوگیری از گسترش باکتری به سایر قسمت های صورت و بدن مفید باشند.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا