ریپورتاژ

طراحی دفاتر بر پایه مراقبت‌های بهداشتی

امروزه اکثر مدیران و کارفرمایان با دغدغه داشتن جدیدترین طراحی دفاتر بر پایه مراقبت‌های بهداشتی در محیط کار به ویژه در این دوره کرونایی، روبرو هستند چراکه طراحی دکوراسیون داخلی یک دفتر کار، نمایانگر نمای کلی آن شرکت است. در واقع اداره یا محیط کار محلی است که پرسنل آن بیشترین ساعات شبانه روز را در آن می‌گذارنند و به همین خاطر به سبک طراحی داخلی باید بیشتر اهمیت داد تا کارمندان راضی باشند، روحیه خوبی بگیرند و بازدهی بالایی داشته باشند.

اگر شما هم به دنبال یک سبک طراحی داخلی اداری برپایه مراقبت‌های بهداشتی و حفظ سلامتی کارکنان هستید باید معیار هایی از جمله فاصله اجتماعی، پارتیشن بندی ها، رنگ بندی لوازم؛ نورپردازی و… را در نظر بگیرید. پس همراه ما باشید.

طراحی اداریطراحی داخلی اداری به چه معناست؟

همانطور که طراحی داخلی خانه مورد اهمیت است و برای آن زمان زیادی صرف می‌کنید، باید برای طراحی داخلی اداری نیز ارزش قائل شوید و طراحی داخلی محیط کار نیز باید طبق اصول و استاندارد انجام شود. بنابراین طراحی داخلی اداری نباید مثل طراحی داخلی خانه‌ها انجام شود که شرکت‌های حرفه ای دکوراسیون داخلی در این زمینه می‌تونند به شما کمک کنند. طراحی داخلی اداری صرفا انتخاب پارچه‌های خوش رنگ و چیدمان مبلمان استاندارد و زیبا نیست. طراحی داخلی اداری جدید و امروزی باید محیطی کاربردی و انعطاف پذیر رقم بزند که مشتریان، ارباب رجوع و حتی کارکنان بتونند رابطه خوبی با محیط برقرار کنند.

چرا طراحی داخلی اداری بر پایه مراقبت‌های بهداشتی؟

اگر طراحی داخلی اداری قدیمی باشد باعث یکنواختی برای کارمندان شده و کسالت بار خواهد شد و گاها برخی طراحی‌های قدیمی از سلامت و رفاه پرسنل پشتیبانی نمی‌کند.

در عصر حال به ویژه با شیوع ویروس کرونا بحث سلامت کارکنان در محیط اداری در اولویت قرار دارد که در طراحی‌های جدید محیط‌های اداری به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است.

در صورتی که طراحی دفتر کار بر اساس اصول بهداشتی نباشد و در طراحی سلامتی و رفاه پرسنل در نظر گرفته نشده باشد، ممکن است سلامت پرسنل به خطر بیافتد، بازدهی کار کمتر شود و در نتیجه کمتر تولید داشته باشید. پس قطعا زمان آن است که با جدیدترین سبک طراحی داخلی اداری بر اساس اصول بهداشتی آشنا شوید.

معیار‌های سبک طراحی داخلی اداری بر پایه مراقبت‌های بهداشتی

رنگبندی و دیزاین دیوارها

اگر دیوار‌ها متناسب با نوع کار و با رنگ بندی مدرن و درستی طبق روانشناسی رنگ‌ها تزیین شده باشند روی روحیه کارمندان تاثیر مثبت خواهد داشت. برخی از شرکت‌ها نیز دیوار‌ها را با پوسترهای دیواری و مناظری از طبیعت تزیین می‌کنند که پیشنهاد خوبی است اما باید متناسب با محیط باشد و باعث شلوغی و بی نظمی نشود.

دکوراتیو محیط کار

در سبک طراحی اداری جدید به این نکته توجه ویژه‌ای می‌شود که بین اجزای گوناگون و رنگ لوازم و دیوار‌ها هماهنگی وجود داشته باشد.

اگر هماهنگی در محیط کار وجود داشته باشد بی نظمی و به هم ریختگی در محیط کار کمتر می‌شود و این هماهنگی باعث زیبا نشان دادن محیط می‌شود. در طراحی دکوراسیون اداری مدرن، گل و گیاه طبیعی، تابلو‌های شیک و جدید بیشتر استفاده می‌شود. این معیار علاوه بر زیبایی، باعث می‌شود کارکنان هر جا را که نگاه می‌کنند زیبایی‌ها را ببینند و حس خوبی در آن‌ها ایجاد شود و این حس را به مشتریان و ارباب رجوعان منتقل کنند.

طراحی اداریقرار دادن تهویه هایی در محیط کار

در صورتی که هوای داخلی محیط کار دائما در گردش باشد ویروس‌ها کمتر گسترش پیدا می‌کنند. پس حتما در طراحی دفاتر بر پایه مراقبت‌های بهداشتی باید از سیستم‌های تهویه با فیلترهای با کیفیت استفاده کرد تا میزان آلودگی محیط به حداقل برسد. البته اگر اتاق کارکنان دارای پنجره است، تهویه برای اتاق لازم نیست و همان پنجره علاوه بر نورپردازی طبیعی، حکم تهویه طبیعی را نیز دارد. اما اگر محیط کار شما دارای لابی پر رفت و آمد و یا سالن انتظار است از تهویه هوا استفاده کنید چرا که برای سلامت افراد بسیار ضروری است.

رنگ محیط کار

رنگ آمیزی در طراحی داخلی اداری تاثیر زیادی دارد رنگ دیوارها ، میز و صندلی، لوازم کاربردی و اکسسوری باید طبق روانشناسی رنگ‌ها باشند و با یکدیگر هم خوانی داشته باشد. استفاده از برخی رنگ‌های شاد در عین رسمی و اداری بودن باعث ایجاد اعتماد به نفس در کارکنان، حفظ سلامت روحی کارکنان و افزایش بهره وری می‌شود. البته یک تیم حرفه ای طراحی داخلی برای انتخاب رنگ بندی حتما محدودیت‌های سازمانی را در نظر می‌گیرد و رنگی را انتخاب می‌کند که با موضوع کار مرتبط باشد.

نورپردازی و استفاده از نور طبیعی

در محیط کار نور باید به اندازه کافی وجود داشته باشد زیرا نور کم باعث بی روح بودن محیط و خستگی کارمندان می‌شود. بنابراین نورپردازی طراحی داخلی اداری اهمیت ویژه ای دارد. اگر نور طبیعی در محیط حاکم باشد شگفت انگیز است. از آنجایی که نور طبیعی ویتامین D دارد می‌تواند نقش بسزایی در سلامت جسمی کارکنان داشته باشد.

میز و صندلی‌ها و چیدمان آن

مبلمان و میز و صندلی‌های ارگونومیک باید انتخاب شود که کارمندان در ساعت کاری خود خسته نشوند و فشاری روی آن‌ها نباشد و سلامت جسمی آن‌ها حفظ شود. همچنین چیدمان مبلمان اداری باید متناسب با محیط کار باشد که این کار فقط از عهده یک تیم حرفه‌ای طراحی داخلی اداری بر می‌آید.

برای حفظ سلامت ارباب رجوع و مشتریان، چیدمان مبلمان قسمت لابی و یا سالن انتظار باید با رعایت فاصله انجام شود.

 پارتیشن بندی

در طراحی داخلی اداری جدید از پارتیشن‌بندی اداری استفاده می‌شود که با پارتیشن‌ها کارکنان حریم خصوصی داشته باشند، بهتر تمرکز کنند و با آرامش بیشتری مشغول به کار باشند. پارتیشن بندی نیز در اصول بهداشتی تاثیرگذار است و از شیوع و انتقال ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

 طراحان حرفه ای فضای کار را در نظر می‌گیرند و اگر فضا کم باشد از قفسه، فایل و یا کتابخانه برای پارتیشن بندی استفاده می‌کنند.

طراحی اداریجمع بندی

اگر کارفرما یا مدیر هستید فراموش نکنید که نیروی انسانی دارایی اصلی شرکت شما هستند و بیشترین زمان خود را در محیط کار سپری می‌کنند. بنابراین باید سلامت و رفاه کارکنان را در محیط کار در نظر بگیرید. طراحی معماری و طراحی داخلی اداری با تأثیرات روانی همراه است که اگر طرحی جدید و شیک باشد می‌تواند بر روحیه، تمرکز، سلامت و رفاه عمومی پرسنل تأثیر مثبت بگذارد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا