پزشکی

راههای درمان کبد چرب چیست؟

راههای درمان کبد چرب چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((راههای درمان کبد چرب چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بیماری کبد چرب چیست؟

یکی از بیماری های شایع در جهان بیماری کبد چرب است. کبد چرب از بیماری‌های قرن ۲۱ به شمار می‌آید که در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود. در نتیجه، اختلالاتی در فعالیت طبیعی کبد به وجود می‌آورد که باعث نارسایی کبدی می‌شود. به گزارش سایت به اندام به نقل از دکتر کرمانی، ۵٪  تا ۱۰٪ وزن کبد در حالت نرمال از بافت چربی تشکیل می شود.  اگر بافت چربی  بیش از۱۰٪ وزن کبد را تشکیل داد؛ به آن کبد، کبد چرب می گویند.

علایم کبد چرب در مراحل اولیه شامل چه مواردی است؟

بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت و کبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص ندارند. بنابراین، بیماران از شرایط خود بی‌اطلاع هستند تا وقتی که پس از گذشت زمان و وخیم شدن وضعیت کبد تاثیرات منفی بر عملکرد آن مشخص می‌شود. وقتی کبد چرب منجر به هپاتیت می‌شود کبد متورم می‌شود و بیمار در ناحیه فوقانی و راست شکم احساس فشار و سنگینی می‌کند به‌خصوص این علایم در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده بیشتر بروز می‌کند. کبد چرب ارتباط مستقیمی با فعالیت بدن، وضعیت متابولیسم و افزایش چربی خون دارد. تمامی این موارد زنگ خطرهایی هستند که فرد را از وضعیت کبد چرب‌شان باخبر می‌کند.

از دیگر علائم کبد چرب به موارد زیر باید اشاره کرد: احساس خستگی بی اشتهایی ضعف عمومی حالت تهوع ضعف قدرت تقکر درد بالای سمت راست شکم بزرگی کبد لکه های قهوه ای روی پوست گردن وزیر بغل

راههای درمان کبد چرب چیست؟
راههای درمان کبد چرب چیست؟

۶ درمان کبد چرب به روش خانگی

۱. سرکه‌ سیب

سرکه‌ سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است که دلیل آن خواص سرکه سیب برای کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

۲. لیموترش

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند.

۳٫گیاه قاصدک

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان کبد چرب است. این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و داروی گیاهی برای کبد چرب است. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

۴٫٫ چای سبز

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.

۵٫درمان کبد چرب با زردچوبه

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به‌مدت چند هفته مصرف کنید.

  • می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل و روزی یک‌بار میل کنید.
  • اگر کپسول یا مکمل‌های زردچوبه را پیدا کردید، می‌توانید آنها را نیز با نظر پزشک‌تان مصرف کنید.

۶٫موز برای کبد چرب

وجود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید و موجب می‌شود موز برای کبد چرب مفید باشد.

منبع:چطور،جامعه سلامت،دکتر کرمانی

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا