روانشناسی

۲۵ مورد که قدرت حافظه شما را کم میکند

۲۵ مورد که قدرت حافظه شما را کم میکند

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((۲۵ مورد که قدرت حافظه شما را کم میکند)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

بیشتر ما ، گاه گاهی یا بیشتر ، تجربه ناخوشایند فراموش کردن چیزی را داشته ایم. این قسمت های از دست دادن حافظه می تواند باعث تحریک و ناامیدی و همچنین ترس از اینکه “آن را از دست می دهیم” و شروع به ابتلا به بیماری آلزایمر می کنیم،شود.در حالی که آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل مسئول بسیاری از موارد از دست دادن حافظه است ، خبر خوب این است که عوامل غیر دائمی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث از دست دادن حافظه شود .

بنابراین ، چه عواملی باعث فراموش شدن ما می شود؟ چه عواملی مانع از ذخیره ذهنی آن اطلاعات یا توانایی یادآوری آنها می شود؟ در اینجا برخی از دلایل بسیاری وجود دارد که ما نمی توانیم آنها را به خاطر بسپاریم.

دلایل احساسی از دست دادن حافظه:

از آنجا که ذهن و بدن ما به هم متصل هستند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند ، احساسات و افکار ما می توانند بر مغز ما تأثیر بگذارند. انرژی لازم برای کنار آمدن با احساسات خاص یا استرس زندگی می تواند مانع از ذخیره یا به خاطر سپردن جزئیات و برنامه ها شود.

غالباً ، با حمایت ، مشاوره و تغییر سبک زندگی می توان این عوامل محرک از دست دادن حافظه را بهبود بخشید. حتی فقط آگاهی از – و محدودیت در معرض – مواردی که استرس را افزایش می دهند می تواند کمک کند.

استرس

استرس زیاد می تواند ذهن ما را بیش از حد بار دهد و باعث حواس پرتی و فرار مغز شود. استرس حاد و کوتاه مدت می تواند یک مشکل حافظه لحظه ای ایجاد کند ، در حالی که قرار گرفتن مزمن و طولانی مدت در معرض استرس ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. مدیریت استرس یک استراتژی مهم برای حفظ کیفیت زندگی و بهبود سلامت بدن و مغز شماست.

افسردگی

افسردگی می تواند ذهن را کدر کرده و چنان بی علاقگی در محیط پیرامون شما ایجاد کند که حافظه ، تمرکز و آگاهی رنج می برد. ذهن و احساسات شما ممکن است به قدری سنگین شده باشد که شما فقط قادر به توجه زیاد به آنچه اتفاق می افتد نیستید.

در نتیجه ، یادآوری چیزی که به آن توجه نکرده اید دشوار است. افسردگی همچنین می تواند در خواب سالم مشکلاتی ایجاد کند ، که می تواند به خاطر سپردن اطلاعات را دشوارتر کند

سودا دمانسی اصطلاحی است که ترکیبی از از دست دادن حافظه و افسردگی را توصیف می کند. اگر فکر می کنید که مبتلا به زوال عقل هستید ، آزمایش شناختی می تواند برای اطمینان شما و رد زوال عقل واقعی مفید باشد.افسردگی معمولاً بسیار قابل درمان است. اغلب ، ترکیبی از مشاوره و دارو می تواند بسیار موثر باشد.

25 مورد که قدرت حافظه شما را کم میکند
25 مورد که قدرت حافظه شما را کم میکند

اضطراب باعث از دست دادن حافظه میشود

اگر تا به حال هنگام شرکت در امتحان شکست خوردید ، حتی اگر جواب ها را می دانید ، می توانید اضطراب را مقصر بدانید. برخی از افراد در موقعیت های خاص ، اضطراب دارند. برخی دیگر دارای یک اختلال اضطراب فراگیرتر هستند که به طور مداوم با عملکرد سالم ، از جمله حافظه تداخل می کند .شناسایی و درمان اضطراب می تواند کیفیت زندگی و احتمالاً حافظه را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

غم و اندوه

عزاداری به مقدار زیادی انرژی جسمی و عاطفی نیاز دارد و این می تواند توانایی ما را در تمرکز روی حوادث و افراد اطرافمان کاهش دهد. در نتیجه ، حافظه ما ممکن است رنج ببرد . غم و اندوه می تواند شبیه افسردگی باشد ، اما غالباً توسط یک وضعیت خاص یا از دست دادن حاد ایجاد می شود ، در حالی که به نظر می رسد افسردگی بدون دلیل خاصی است.

پردازش غم و اندوه عمیق زمان می برد ، و صرف وقت در غم و اندوه خود مناسب و ضروری است. وقتی از غم و اندوه رنج می برید ، می توانید احساس خستگی – از نظر جسمی و روحی – کنید. در حالی که غصه می خورید به خود وقت و لطف بیشتری بدهید. گروه های مشاوره و پشتیبانی فردی می توانند به شما کمک کنند تا به طور موثر با غم و اندوه کنار بیایید.

داروها و درمان های پزشکی

گاهی اوقات می توان از بین رفتن حافظه را به داروها یا سایر مواد نسبت داد. اینها می توانند شامل داروهای تجویز شده ، سایر مواد تغییر دهنده ذهن و حتی جراحی ها باشند.

الکل یا داروهای غیرقانونی

نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای غیرقانونی می تواند حافظه شما را مختل کند ، چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت. از خاموشی تا افزایش خطر ابتلا به زوال عقل سالها بعد ، این مواد می توانند به طور قابل توجهی به حافظه شما آسیب برسانند ، از جمله موارد دیگر. الکل زیاد نیز می تواند باعث سندرم ورنیکه-کورساکوف شود .

داروهای تجویزی

فقط به این دلیل که یک دارو به طور قانونی توسط پزشک تجویز شده است ، به این معنی نیست که نمی تواند به بدن شما آسیب برساند یا حافظه شما را مختل کند.شما ممکن است دقیقاً طبق دستور پزشک دارو مصرف کنید ، اما داروهای تجویز شده (به خصوص در صورت استفاده ترکیبی ) می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی شما در تفکر و یادآوری واضح تأثیر بگذارد.

اگر به دلیل بیماری های متعدد به پزشکان مختلف مراجعه می کنید ، اطمینان حاصل کنید که هرکدام لیست کاملی از داروها را در اختیار شما قرار داده اند. آنها باید بدانند تا دارویی را سفارش دهند که می تواند با دارویی که قبلاً مصرف کرده اید تداخل داشته باشد.

از پزشک خود بپرسید که آیا می توان به آرامی از داروهای شما کم کرد تا این علت فراموشی از بین برود.

جراحی قلب شاید باعث از دست دادن حافظه شود

برخی تحقیقات نشان داده است که به دنبال جراحی قلب ، ممکن است خطر سردرگمی و اختلال حافظه افزایش یابد. این ممکن است با بهبودی شما بهبود یابد. اطمینان حاصل کنید که نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

بیهوشی

برخی از افراد ، به دنبال استفاده از بیهوشی ، از دست دادن یا گیجی حافظه را گزارش می کنند که معمولاً چند روز طول می کشد. با این حال ، تحقیقات در تعیین اینکه آیا بین بیهوشی رابطه مستقیمی وجود دارد یا سایر عوامل ممکن است باعث عملکرد کمتر مغز شوند ، مشخص نیست.

الکتروشوک درمانی

ECT که گاهی اوقات به عنوان درمان شوک شناخته می شود ، می تواند برای کسانی که از افسردگی شدید رنج می برند بسیار مفید باشد ، اما همچنین ممکن است باعث از دست دادن حافظه شود. شما باید با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای ECT صحبت کنید .

شرایط جسمی و پزشکی

سایر شرایط به غیر از زوال عقل یا بیماری آلزایمر می تواند منجر به از دست دادن حافظه یا مشکلات حافظه شود.

خستگی و کم خوابی

مزایای داشتن یک خواب خوب در شب بسیار زیاد است. اثبات شده است که خسته بودن به دلیل این که شب گذشته خوب نخوابید و کمبود خواب به طور مزمن بر حافظه و یادگیری تأثیر می گذارد.

ضربه مغزی و آسیب های سر

ضربه مغزی و آسیب های تروماتیک سر می تواند باعث اختلال در حافظه کوتاه مدت شود ، اما برخی تحقیقات نشان داده است که آنها همچنین می توانند احتمال ابتلا به زوال عقل را در طی سالها افزایش دهند.

هنگام ورزش حتماً وسایلی مانند پوشیدن محافظ و کلاه ایمنی محافظ بردارید. و اگر یک ضربه مغزی دارید ، مهم است که قبل از بازگشت به فعالیت های منظم و شرکت در ورزش ، اجازه دهید سرتان کاملاً بهبود یابد.

کم شدن حافظه
کم شدن حافظه
کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 یک ویتامین بسیار مهم است. در موارد شدیدتر ، کمبود ویتامین B12 باعث ایجاد علائمی شده است که با زوال عقل اشتباه گرفته شده است. با دریافت ویتامین B12 کافی ، این علائم ممکن است در برخی افراد بهبود یابد و حتی برطرف شود

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید می توانند باعث مشکلات شناختی مانند از دست دادن حافظه و مه ذهنی شوند. اگر متوجه کندی مغز می شوید یا به خاطر سپردن موارد دشوارتر است ، این را به پزشک خود بگویید. ممکن است آزمایش عملکرد تیروئید مناسب باشد ، به خصوص اگر علائم دیگری از مشکلات تیروئید را تجربه می کنید . درمان مشکلات تیروئید می تواند حافظه و تمرکز شما را بهبود بخشد.

اختلالات کلیه

هنگامی که کلیه های شما به خوبی کار نمی کنند ، مانند نارسایی مزمن یا حاد کلیه (همچنین نارسایی کلیه) ، تجمع مواد زائد مانند تجزیه پروتئین ها می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد . بعلاوه ، مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که کسانی که آلبومینوریا دارند (وجود پروتئین آلبومین در ادرار) به احتمال زیاد حافظه و شناخت اختلال دارند.

اختلالات کبدی

بیماری های کبدی ، مانند هپاتیت ، می توانند سموم را در جریان خون شما ترشح کنند ، که می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. ۱۷ انسفالوپاتی کبدی یک اختلال مغزی مرتبط است که می تواند از مشکلات جدی کبدی ایجاد شود. اگر به مشکلات کبدی مبتلا هستید و در حافظه و تفکر کمی مشکل دارید ، حتماً این مورد را برای تشخیص و درمان سریع به پزشک خود اطلاع دهید.

انسفالیت

این عفونت حاد بافت مغزی ممکن است علائم زوال عقل مانند سردرگمی و مشکلات حافظه ، همراه با تب ، سردرد و حتی تشنج را تحریک کند. اگر به ورم مغزی مشکوک هستید ، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

بارداری

گاهی اوقات ، تغییرات در مواد شیمیایی و هورمون های بدن ، همراه با تغییرات عاطفی و جسمی در بارداری ، می تواند به فراموشی و تمرکز ضعیف کمک کند . خوشبختانه ، این یک وضعیت موقتی است که در زمان مناسب برطرف می شود.

یائسگی

مشابه با بارداری ، تغییرات هورمونی در یائسگی می تواند هرج و مرج را در روند فکر ایجاد کند و خواب را مختل کند ، که بر روندهای شناختی شما نیز تأثیر می گذارد. برخی از پزشکان برای تسکین علائم موقتی یائسگی مکمل های هورمونی یا سایر روش های درمانی تجویز می کنند.

عفونت ها

عفونت ها ، مانند ذات الریه یا عفونت های دستگاه ادراری ، می تواند باعث فراموشی شود ، به خصوص در بزرگسالان مسن و دیگران با بیماری مزمن سلامتی.برای برخی از افراد ، هذیان – تغییر ناگهانی توانایی ذهنی – تنها علائم بیرونی عفونت است. ، بنابراین حتماً این علائم را فوراً به پزشک اطلاع دهید. درمان سریع اغلب می تواند به بازیابی حافظه در عملکرد طبیعی کمک کند.

سکته های مغزی

سکته مغزی می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. گاهی اوقات ، از دست دادن حافظه مربوط به سکته مغزی دائمی است ، اما در موارد دیگر عملکرد شناختی با بهبود مغز بهبود می یابد .

حملات ایسکمیک گذرا

TIA ، همچنین به عنوان “سکته مغزی کوچک” شناخته می شود (اگرچه از نظر پزشکی کاملاً دقیق نیست) ، انسداد مختصری در مغز است که می تواند باعث از بین رفتن حافظه ، همراه با سایر علائم مشابه سکته مغزی شود. علائم معمولاً برطرف می شوند خود آنها هستند ، اما درمان برای جلوگیری از سکته های مغزی در آینده مهم است.

تومور مغزی

تومورهای مغزی می توانند سردرد و مشکلات جسمی ایجاد کنند ، اما همچنین می توانند حافظه و شخصیت ما را در بعضی مواقع تحت تأثیر قرار دهند. بسته به شدت و نوع تومور ، درمان اغلب می تواند این علائم را تسکین دهد.

آپنه خواب

آپنه خواب ، در حالی که در هنگام خواب چند ثانیه دیگر نفس نمی کشید ، با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد ، آپنه خواب را به مشکلات حافظه مرتبط می کند ، که تعجب آور نیست با توجه به اینکه کمبود خواب می تواند باعث فراموشی و کاهش عملکرد مغز شود.

سالخورده

با افزایش سن افراد در بزرگسالی ، پردازش شناختی به طور کلی کند می شود و ممکن است توانایی حافظه کمی کاهش یابد. به عنوان مثال ، یک فرد مسن سالم همچنان می تواند اطلاعات را بخاطر بسپارد ، اما احتمالاً این کار به آسانی کودک یا بزرگسال نخواهد بود.

دانستن تفاوت بین پیری طبیعی و نگرانی های واقعی حافظه می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا باید به پزشک مراجعه کنید یا دیگر نگران آن نباشید.

علل شناختی از دست دادن حافظه

گاهی اوقات ، مشکلات مربوط به عملکرد مغز می تواند منجر به کاهش حافظه شود. اینها ممکن است به دلیل افزایش سن باشد.

حواس پرتی

به یکباره به خیلی چیزها فکر می کنید؟ تلاش برای انجام چند کار برای کارآیی گاهی اوقات می تواند باعث کاهش کارایی شود زیرا نیاز به تکرار کاری است که ضعیف انجام شده یا فراموش شده است. مغز شما در آنچه می تواند به طور همزمان پردازش کند و به خاطر بسپارد محدودیت دارد

توانایی حافظه طبیعی

بعضی از افراد به طور طبیعی حافظه خوبی ندارند. شاید شما تفاوتی را بین شخصی که سه ساعت برای یادگیری و یادآوری موثر مطالب باید صرف کند با شخصی دیگر که بر آن تسلط دارد و می تواند سریعاً آن را بیاد بیاورد پس از گذشت تنها ۲۰ دقیقه از مرور آن ، مشاهده کرده اید.

اختلال شناختی خفیف

اختلال شناختی خفیف (MCI) شامل کاهش توانایی های ذهنی است که به تدریج رشد می کند اما به طور کلی توانایی فرد در عملکرد روزانه نسبتاً مناسب را تغییر نمی دهد. یکی از علائم MCI فراموشی است.

بعضی اوقات ، MCI به داروهایی که برای درمان آلزایمر طراحی شده اند ، پاسخ می دهد. برخی از موارد MCI ثابت بوده و یا حتی به طور کامل برطرف می شود ، در حالی که برخی دیگر به بیماری آلزایمر یا انواع دیگر زوال عقل تبدیل می شوند.

آیا این آلزایمر است یا نوع دیگری از زوال عقل است؟

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است و علاوه بر علائم متعدد دیگر ، باعث کاهش قابل توجه حافظه می شود. اگر فکر می کنید از دست دادن حافظه شما می تواند ناشی از آلزایمر باشد ، علائم را مرور کرده و برای ارزیابی از پزشک خود وقت بگیرید. اگرچه آلزایمر به طور معمول افراد بالای ۶۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهد ، آلزایمر زودرس می تواند در افراد ۴۰ ساله رخ دهد.

از دست دادن حافظه همچنین می تواند به دلیل انواع دیگر زوال عقل ایجاد شود.  مشکلات مربوط به حافظه را باید با پزشک خود در میان بگذارید تا هر دلیل برگشت پذیر پیدا شود و درمان شود ، یا به همین دلیل اگر علت این امر زود پیدا شود ، درمان آلزایمر یا زوال عقل می تواند در اسرع وقت شروع شود.

منبع:verywellmind

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا