پزشکی

بیماری‌ هایی که موجب خشکی دهان می شوند

شاید برای شما هم پیش آمده که در طول ماه و یا سال دچار خشکی دهان شوید اما با توجه به اینکه امری سطحی و زودگذر است از کنار آن به راحتی عبور کنید. در این مطلب قصد داریم تا با معقوله ی خشکی دهان کمی جدی تر آشنا شویم و راه حل های درمان آن را بیابیم.

خشکی دهان عارضه‌ شایع است که به دلیل برخی بیماری‌ها بروز می‌کند و با برخی ترفندهای طبیعی می‌توان آن را درمان کرد.خشکی دهان می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما با برخی ترفند‌های طبیعی می‌توان خشکی دهان را از بین برد.

آب بنوشید

نوشیدن جرعه جرعه آب می‌تواند کمکی برای از بین بردن خشکی دهان باشد چرا که بر اساس نظر دانشمتدان از دست دادن آب ممکن است عاملی در خشکی دهان محسوب شود.

قطع مصرف دارو

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برخی دارو‌ها ممکن است باعث خشکی دهان شوند، آنتی هیستامین‌ها، دارو‌های هورمونی، دارو‌های درمان برونشیت عامل خشکی دهان محسوب می‌شود، در صورت مصرف این دارو‌ها و بروز عارضه خشکی دهان با پزشک خود مشورت کنید و به یاد داشته باشید که هرگز به طور ناگهانی مصرف دارو را بدون تایید پزشک قطع نکنید.

کافئین ممنوع

نوشیدنی‌های کافئین دار مثل نوشابه را می‌توان عامل از دست رفتن آب بدن دانست، مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه یا چای به  وجود کافئین باعث خشکی دهان می‌شود.

حذف الکل

الکل به دلیل دفع آب بدن می‌تواند عامل خشکی دهان محسوب شود و در هنگامی احساس خشکی دهان، آب آشامیدنی بهترین درمان به حساب می‌آید.

مصرف سیگار و قلیان ممنوع

سیگار و قلیان عامل بیماری زا و اصلی خشکی دهان هستند که بهتر است برای سلامتی همه ی ارگان های بدن از آن ها دوری کرد.

کاهش قند خون

دیابتی‌ها اغلب از تشنگی و خشکی دهان رنج می‌برند

تحریک بزاق دهان با عوامل بدون قند

مکیدن آب نبات و جوید آدامس بدون قند در رفع خشکی دهان موثر است چرا که موجب تحریک بزاق دهان می‌شوند.

مراقبت از دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به رفع خشکی دهان کمک می‌کند، استفاده مکرر نخ دندان، خمیر دندان فلوراید و دهان شویه از اصول رعایت بهداشت دهان و دندان است البته توجه داشته باشید دهانشویه الکلی استفاده نکنید درست است که دهانشویه در بهبود کلی بهداشت دهان موثر است، اما دهان شویه حاوی الکل موجب خشکی دهان می‌شود.

درمان گیاهی نیز به کاهش خشکی دهان کمک می‌کند، آلوئه ورا، زنجبیل، فلفل دلمه و فلفل شیرین در ترشح بزاق موثری هستند و به رفع خشکی دهان کمک می‌کند.

باید بدانید بیماری های فراوانی عامل خشکی ناراحت کننده ی دهان هستند، از آن جمله می توان به:دیابت نوع ۳، بیماری کلیوی، بیماری پارکینسون، تضعیف سیستم ایمنی بدن، اختلال اضطراب، افسردگی، کم خونی و کمبود مواد مغذی می‌تواند موجب خشکی دهان شود.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا